• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۳-۰۹
  • شناسه خبر: 23200

«دیوار تاریخی قلعه سانسیز» طارم مرمت می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: قسمت هایی از قلعه سانسیز در شهرستان طارم مرمت می شود.

امیر ارجمند در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: مرمت قسمت‌هایی از قلعه به‌ زودی آغاز خواهد شد که خواناسازی و مرمت حفاظتی بقایای معماری موجود در این قلعه انجام می‌شود و گردشگران می‌توانند حین بازدید از این مجموعه، با نحوه مرمت آثار نیز آشنا شوند.

وی افزود: در این دوره مرمت کف‌گچی، برج مدور سنگی در گوشه جنوب‌شرقی و بقایای معماری یک اتاق بزرگ با دیوارهای قطور سنگی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورت حفاظت نشدن از این قلعه تاریخی، فرسایش‌های طبیعی و مرور زمان صدمات زیادی را بر این قلعه وارد خواهد کرد، به این دلیل عملیات مرمتی، بازپیرایی و استحکام‌بخشی آن به‌ زودی آغاز خواهد شد.

این مسئول یادآور شد: این محوطه شامل بقایای قلعه‌ای بزرگ بر فراز یک بلندی طبیعی مرتفع در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن در طارم و چندین تپه کم ارتفاع‌تر در بخش جنوبی آن است. با توجه به ساختار قلعه‌ها و استحکامات تدافعی قلعه سانسیز، در بررسی‌های اولیه معلوم شد این قلعه دارای چهار برج در چهار گوشه خود بوده است.

گفتنی است، بر اساس بررسی‌های انجام‌ شده، قلعه سانسیز یکی از بزرگ‌ترین آثار بر جای‌ مانده متعلق به سده‌های اولیه و میانی اسلامی بوده و تپه‌های جنوبی گورستان‌هایی از عصر آهن است. قلعه سانسیز در سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۱۰ با قدمت ساسانی – اسلامی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست