• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۶-۱۰
  • شناسه خبر: 23688

در خصوص اتفاقات زندان اوین از مردم عذرخواهی می کنم/ساخت یک میلیون مسکن در سال مصوبه مجلس است نه وعده انتخاباتی رئیسی

مهم ترین مسئله برای نمایندگان از لحاظ نظارتی این بود که قوه فضائیه با شجاعت این موضوع را پذیرفت و من هم به عنوان عضوی از مجموعه قوه قضائیه از مردم عذر خواهی می کنم.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» حجت الاسلام مهدی باقری نماینده مردم زنجان و طارم در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد:موضوع مهمی که از ابتدای کار در مجلس پیگیری کرده ایم بحث اشتغال جوانان است که طبیعتاً از طریق کارهای موقت و فرصت های شغلی تامین نمیشود. پس نیاز به مجموعه های بزرگ تولید و کارخانجاتی است که پیگیر آن بوده ایم اما این موضوع کارکارگروهی و عمومی می طلبد ویکی از پیگیری های ما درمورد پیدا کردن سرمایه گزار بوده که تاکنون نتیجه عملی نداشته است. دغدغه من در این یکسال نمایندگی ایجاد کارخانه های بزرگ در استان است که فعلا نتیجه نگرفته ایم .

مهدی باقری گفت: در این سه سال باقی مانده یکی از برنامه های جدی این است که موضوعات در ریل خودش پیگیری بشود. مطالبه از نماینده باید از لحاظ قانونی در راستای کار خودش باشد. متاسفانه عمده مراجعات و مطالباتی که از ما می شود به دلیل این است که استاندار در دسترس نبوده یا جواب های صریح در خصوص موضوع نداده اند. بنابراین تمامی پیگیری ها و مطالبات در حیطه امکانپذیری باید پیگیری بشود. در طول این یکسال سعی من این بوده که آن کارهایی که فقط از دست نماینده برمیاید و اگر نماینده آن کار را نکند مدیون است به جد پیگیری بکنم وگاهی دیده می شود که کارهای زیادی بوده که نماینده باید میکرده ولی به خاطر مشغولیت به کارهای اجرایی و درگیری هایی که مربوط به حوزه اختیارات و نمایندگی مجلس نیوده پیگیری نشده و آن کار اصلی روی زمین مانده است . از رسانه های می خواهم که از مجلس مطالبه حرفه ای بکنند .چقدر کار هست که مربوط به مجلس بوده ولی به خاطر اینکه اذهان مردم درگیر مسائل اجرایی بوده از آن غافل شده ایم.بنده در حوزه کاری خودم به عنوان نماینده مجلس تمام تمرکزم این بوده که کاری که مربوط به من هست را کامل و منظم انجام دهم .

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در مورد حمایت نماینده های مجلس از کاندیداهای شورای شهرگفت: ما وقتی در مجلس هستیم چه وضع قانون و چه نظارت بر اجرای آن ،خط کش مان قانون است. طبق همان قانون مجلس بر انتخابات شوراها نظارت می کند که این نظارت تمام نمایندگان را در بر میگیرد. اما طبق ساز و کار مجلس هیئت نظارتی تشکیل میشود که گرچه همه نماینده های استان در آن عضو نیستند منتهی بازهم مربوط به مجلس است. طبق ادبیات قانون من ورود به معرفی یا کمک کردن به یک نامزد و یا نفی افراد و ائتلافهای دیگر را با روح قانون سازگار نمی دیدم . گرچه قانون نسبت به افرادی که در هیئت نظارت استان نیستند منعی نکرده که ماهم آن را به عنوان تخلف قابل پیگیری بدانیم .یعنی آقای طاهری تخلف قانونی از این جهت نکرده است ؛ ولی موضوع این است که مردم به ما اعتماد کرده اند که ما از همین بستر قانونی استفاده کنیم برای اینکه یک فضای عادلانه برای رقابت بین کاندیداها ایجاد کنیم و نظارت کنیم که دولت انتخابات را درست انجام دهد و هم حق کاندیداها محفوظ باشد و هم فضا جوری باشد که حق مردم ضایع نشود. شاید اگر ما ۵ نماینده در استان هم در رقابت های انتخاباتی شورای شهر ورود میکردیم معادلات تغییر می کرد ولی فکر می کنم این فضای رقابتی را خراب میکند و دلخوری پیش می آورد که من به لحاظ عرفی و اجتماعی هم خوب ندیدم و قطعا آقای طاهری هم در این خصوص پیام نظرات و قضاوت های مردمی را گرفت. حداقل ما اعضای هیئت نظارت شرعا و قانوناً از هر حیث باید نهایت امانتداری را رعایت می کردیم.

مهدی باقری در مورد طرح صیانت ازکاربران در فضای مجازی نیز گفت:اوایل مجلس کمیسیون فرهنگی یک طرحی را تدوین می کند که مضمونش صیانت است ولی بعد این طرح بایگانی میشود و مرکز پژوهش ها یک طرح دیگری را کار می کند که ۸۰ درصد با آن طرح قبلی متفاوت بود . پایه این قانون طبق ادعای آنهایی که آن را طراحی کرده بودند بحث حقوق کاربران بود در واقع این قانون کارش حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی است ودر خال حاضر هم نمایندگان به نحوه بررسی این طرح در مجلس رای داده اند که در کمسیون تخصصی بررسی شود نه اینکه به خود طرح رای داده باشند .

مهدی باقری در پاسخ به ارزیابی از عملکرد استاندار زنجان اظهار کرد: شاید برخی دوست داشته باشند که من علیه آقای حقیقی صحبت بکنم وای من سعی میکنم به عنوان یک مسلمان منصف باشم با نگاه منصفانه تا این لحظه هیچ سندی ندارم که براساس آن بگویم که آقای حقیقی نسبت به موضوعی اهمال کرده است. اما نسبت به انتصابات ایشان نقد دارم . که در بعضی موارد باعث ناراحتی ها و دلگیری ها شده بود . مثلا مدیر آموزش و پروررش را موفق نمی دیدیم یعنی مجموعه دولت به این رسیده بود که ایشان باید تغییر کند ولی این موضوع را گردن نماینده ها انداختند .

باقری در خصوص اسامی معرفی شده برای استانداری هم گفت: در کل کشور لیست های متنوعی پخش شد که به نظر من کذب بود. اما ما درمجمع نمایندگان فرآیندی را بر اساس قانون پیگیری کردیم و گفتیم که ما که قرار نیست مداخله کنیم و سهمی بخواهیم از طرفی هم رسالت نظارتی این است که نمی توانیم منتظر باشیم استاندار مستقر شود و بعد نظارت کنیم . ما در بدو کار نظارت داریم که چه کسی با چه شاخص هایی می خواهند معرفی شوند و آیا ایشان توانمندی دارد یا نه که هم حق و هم تکلیف نماینده مجلس است. از طرفی هم با توجه به اینکه دردولت نسبت به مشورت دادن نمایندگان هم استقبال داشتند و این آمادگی از سوی آنها هم وجود داشت. ما در مجمع نمایندگان صحبت کردیم که جهت مشارکت سیاسی تمام احزاب و تشکل ها و اصناف نظر خود را اعلام کنند و هر فردی که معرفی شد را نه رد کردیم و نه قضاوت و گفتیم امانتداران ما در مجمع نمایندگان بحث می کنند که فعلا ان جلسه شکل نگرفته است . هرفردی که پیشنهاد شد مجمع آن را بررسی می کند و توانمنترین ها و با سابقه ترین ها و البته بومی ها را انتخاب میکنیم و معرفی میکنیم و از طرفی در وزارت کشور قبول کردند که از بین اسامی معرفی شده انتخاب کنند. البته ایشان آزادند که خارج از اسامی معرفی شده کسی را انتخاب کنند ولی باید توانمند تر از لیست پیشنهادی ما باشد .

وی دلیل تاکید بر بومی بودن هم را هم اینگونه شرح داد که چون براساس آماری که داریم استان زنجان حداقل ۷۰۰ نفر زنجانی با سابقه بالاتر از مدیر کل فقط در تهران وجود دارد. دراین شرایط چه معنی دارد که استاندار غیر بومی باشد که اشرافی به استان ندارد.

حجت الاسلام باقری گفت: در رای اعتماد به وزرا هم موردی که وزیر پیشنهادی قول ِ امتیازاتی را به نمایندگان بدهد نبوده است. در مورد وزریر رفاه هم اینطور نبود. ایشان از همان اول هم رأیش بالا بود منتهی به دلیل اینکه خیلی صریح در جلسات کمیسیون ها میگفت که من با فساد مبارزه می کنم و مدیرانی که با روابط مدیر شده اند را برکنار می کنم که طبیعتا عده ای برای حفظ منافعشان اقداماتی را انجام دادند و سعی می کردند که ذهنیت نمایندگان را تغییر دهند .

مهدی باقری گفت: در خصوص کرونا هم سال گذشته بودجه خیلی خوبی برای وزارت بهداشت تصویب شد و هم مجلس هرجا که حمایت لازم بوده است دریغ نکرده و موضوعی در مورد کرونا در مجلس معطل نمانده است. حتی در خصوص نظارت هم اگر میخواستیم با حساسیت بالا نظارت کنیم دست و پای عزیزان در وزارت بهداشت را می بست. در حالیکه مشکلات در استان به ما منتقل می شد ولی یکبار هم اعتراضی نکردیم و به تمامی همکارانشان نگاه حمایتی داشته ایم .

مهدی باقری در خصوص تصاویر منشر شده از زندان اوین هم گفت: متاسفانه در زندانها مشکلات زیادی وجود دارد و یکی از موضوعات مورد پیگیری ما انتقال زندانها به دلیل فرسودگی است. زندانهای ما استانداردهایی که باید یک زندان داشته باشد را ندارند. همینطور نیرو و کادرمناسب در زندانها نداریم .خستگی و فشار عصبی و روحی و روانی زیاد است. در مواردی ما مدیر کل و رییس زندانی داریم که بارها مورد حمله برخی زندانیان قرار گرفته اند و با رفتار خشن زندانیان مواجه بوده اند . موضوع دیگر اموزش کارکنان زندانها در مورد تکریم انسان ها است که نیروی انسانی ما باید اموزش های لازم را ببیند. ولی به هرحال این شجاعت در مجموعه قوه قضائیه بوده که آن را قبول کردند و بررسی و پیگیری می کنند. مهم ترین مسئله برای ما نمایندگان از لحاظ نظارتی این بود که قوه فضائیه با شجاعت این موضوع را پذیرفت.دراینکه رفتار مسئولین زندان بد بوده که بحثی نیست منتهی اگر پس و پیش مسئله را نبینیم در قضاوت ما تاثیر گذار است . من به عنوان عضوی از مجموعه قوه قضائیه از مردم عذر خواهی می کنم و با اینکه فضای اداری زندان بهتر از مجموعه خود زندان نیست و به لحاظ روانی اضطراب بسیاری را متحمل می شوند ولی طبق آن چیزی که از مجموعه مدیریت زندان های زنجان دیدم اطمینان می دهم که مجموعه مدیریتی زندان های زنجان بسیارمحترم و عاطفی و مهربان هسستند.

وی در خصوص مطالبه از دولت در مورد اجرای قانون تسهیل ازدواجج جوانان نیز گفت: واقعیت این است که تا اقدام جدی در مورد اشتغال جوانان صورت نگیرد نمی توان از دولت توقع داشت موضوع ازدواج جوانان را حل کند . برای همین مهم ترین اقدام در خصوص ازدواج جوانان در شرایط حاضر ایجاد اشتغال است که ان را باید از دولت مطالبه کرد .

باقری در پاسخ به سوالی در مورد وعده یک میلیون مسکن از سوی دولت با بیان اینکه در خصوص ساخت مسکن مهر در دولت اقای روحانی به صراحت ترک فعل اتفاق افتاده و مجلس آن را پیگیری خواهد کرد اظهار کرد: قبل از تشکیل دولت اقای رئیسی بعد از اینکه رهبری جهش و رونق تولید را مطرح کردند طرحی به نام جهش تولید مسکن در مجلس تهیه شد و پس از بررسی های لازم به این نتیجه رسیدیم که امکان ساخت یک میلیون مسکن در سال وجود دارد و این طرح مصوب شد و مورد قبول شورای نگهبان نیز واقع شده است . این طرح وعده آقای رئیسی نیست بلکه ایشان اعلام امادگی کرد که آن را اجرا می کند یعنی تکلیف او است این طرح را اجرا کند .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست