• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۶-۱۷
  • شناسه خبر: 23829

آب انبار عباسقلی خان زنجان

آب انبار عباسقلی خان زنجان، در بافت قدیمی شهر زنجان ، محلّه قدیمی عباسقلی خان و در کنار مسجدی به همین نام قرار گرفته است .

فلسفه تشكيل آب انبارها به ذخيره آب براي زمان‌هاي خشكسالي و جنگ و خنك ماندن آب در تابستان برمي گردد. آب انبارها معمولاً در مراكز شهر و محل تجمع مردم و همچنين در كاروانسراها تأسيس شده تا دسترسي به آب آسان باشد. زنجان قديم نيز از وجود چنين آب انبارهايي بي نصيب نبوده است.آب انبار عباسقلی خان زنجان هم یکی از آنها است .

در کتیبه ی موجود در مدخل آب انبار این مضمون نوشته شده است :(( بانی این آب انبار فی سبیل الله جناب آقا میرزا حسن خان و جناب ابراهیم خان سالار در احسان والد مرحوم حاجی میرزا یحیی و برادشان حاجی حسین خان مرحوم فی غره رمضان ه . ق )).

پيشتر آب اين آب انبار، با جوي‌هاي سطح الارضي از آب قنات حاجي ميربهاء الدين تامين مي شده است و ورودي آب به مخزن از سمت غربي و برداشت آب از سمت شرقي است.

سر در پاشير به علت سر گير شدن آن اندكي از كوچه عقب تر نشسته و قوس خوزي زينت بخش آن است و در وضعيت فعلي پله هاي آن برداشته شده و كف سازي هاي متوالي معبر باعث شده تا در اين آب انبار، سر گير باشد.

آب انبارهاي دیگری به نام های حاجي مير بهاءالدين، يري پايين، حاجي لطف الله، رختشويخانه نیز در زنجان بو دند که هنوز بقایای آنها در شهر به چشم مي خورد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست