• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۷-۱۸
  • شناسه خبر: 24327

واکسیناسیون به معنای عدم ابتلا به کرونا نیست/۹۸۰ هزار و ۸۳۲ دز واکسن تاکنون تزریق شده

اگرما به واکسیناسیون قابل قبول ۹۰درصد هم برسیم به این معنا نیست که مبتلا و بستری و فوتی نخواهیم داشت بلکه میزان فوتی و ابتلا و بستری کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه به صورت مجازی، در مورد ابتلای کودکان به کرونا اظهار کرد :این طورنیست که بچه ها درگیر این بیماری نشوند اتفاقا یکی از نگرانی ها این است که بچه ها به عنوان ناقل عمل می کنند و بزرگتر ها را درگیرمی کنند. بروز علائم در بچه ها با بالغین متفاوت است که سنین ۴۰ تا بالای ۶۰ سال بیشتر علامتدار می شوند و بیشتر در معرض بستری و مرگ قرار می گیرند ولی معنی اش این نیست بچه ها علامتدار نمیشوند و یا در آنها منجربه فوت نمی شود بلکه میزاش کمتراست به ویژه اگر قرار باشد مدارس هم باز شوند و بچه ها با همدیگر ارتباط داشته باشند اگر آلوده باشند بقیه هم آلوده می شوند و همین طور خانواده های انها هم مبتلا خواهند شد.

پرویز قزلباش گفت: یکی از شرایط ضروری برای بازگشایی مدارس این است که مجموعه افرادی که در مدرسه هستند باید میزان قابل قبولی از واکسیناسیون تایید شده داشته باشند، مثل معلمان و کادر خدماتی و سرویس ها و دانش آموزان. که در بسیاری از کشورها هم افراد بالای ۱۲ سال واکسینه شده اند.

و آنچه امروز مطرح است واکسیناسیون افرادبالای ۱۲ سال است که باید انجام شود که در حال حاضر واکسن سینوفارم برای این افراد تزریق می شود که البته واکسن کوبایی ایرانی هم نتایجش آمده اگر تایید شود می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

قزلباش گفت: مجموع واکسن هایی که تا کنون در مراکز تجمیعی و سیار واکسیناسیون استان زنجان تزریق شده است ۹۸۰ هزار و ۸۳۲ دز بوده است که ازاین میزان ۶۷۴ هزار دز در نوبت اول و و بیبش از ۳۰۷هزار دز هم در نوبت دوم تزریق شده است .

وی با بیان اینکه درصد بسیار زیادی از جامعه واکسینه شده اند گفت: تاکنون بالای ۷۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال در جامعه هدف وجمعیت آزاد واکسینه شده اند یعنی ۸۱ و نیم درصد از جمعیت ما دز اول را دریافت کرده اند و ۴۹ و نیم درصد هم دز دوم را دریافت کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در توضیح اینکه با وجود انجام واکسیناسیون چرا امار ابتلا و فوتی ها چندان تغییری نکرده گفت: در موج پنجم کرونا آمار فوتی ها نسبت به موج های قبلی کاهش داشته است اما اگرما به واکسیناسیون قابل قبول ۹۰درصد هم برسیم به این معنا نیست که مبتلا و بستری و فوتی نخواهیم داشت بلکه میزان فوتی و ابتلا و بستری کاهش پیدا خواهد کرد.

قزلباش افزود: واکسن های زده شده باید زمان کافی برای تاثیر را داشته باشند .درحالیکه هنوز نزدییک به ۵۰ درصد افراد دز دوم را دریافت نکرده اند و بسیاری از دز اولی ها هم کمتر از یک ماه از دریافت واکسن شان میگذرد. باید چند هفته فرصت داد تا ایمنی بدن به سطح قابل قبولی برسد.

قزلباش گفت : اشکال کار ما اینجاست که واکسیناسیون به تدریج انجام می شود ولی اگر مراجعه و استقبال مردم باشد توان این را داریم که تا ۳۰ هزار دز در روز هم تزریق کنیم در حال حاضر ۱۶ تا ۲۰ هزار دز در روز تزریق می شود که اگر مردم با سرعت بیشتری مراجعه کنند این نمیزان بیشتر می شود.

پرویز قزلباش گفت: از مجموع واکسن های ثبت شده در استان بیش از ۱۲ هزار دز واکسن برکت بوده است که بیش از ۶۳ هزار دز در نوبت اول و ۶۸هزار در نوبت دوم تزریق شده است . برای واکسن برکت درخواست وجود دارد ولی به اندازه کافی دراختیار قرار نگرفته است هرچقدر این میزان بیشتر باشد ما هم بیشتر جوابگوی متقاضیان خواهیم بود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست