• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۸-۲۶
  • شناسه خبر: 25010

مسکن خبرنگاران؛وعده‌ای در کما

خانه‌دار شدن خبرنگاران با تسهیلات ویژه خبری بود که مدت‌ها در محافل رسانه‌ای استان مطرح شد ولی با گذشت چند ماه این وعده‌ی شیرین به وعده‌ ناشدنیِ دیگر تبدیل شد و کاملا رنگ باخت.

فائزه تقی لو-خانه‌دار شدن خبرنگاران با تسهیلات ویژه بود خبری بود که مدت‌ها در محافل رسانه‌ای استان مطرح بود ولی با گذر چند ماه این وعده‌ی شیرین به وعده‌ای ناشدنیِ دیگر تبدیل شد و با تغییر دولت کاملا رنگ باخت.اصرار از خبرنگارانی که درپی سرپناهی برای آینده خود بودند و انکار از سوی مدیرانی که تا چند وقت پیش با سینه ستبر حرف از مسکن خبرنگاران می‌زدند.
مسکن خبرنگاران یکبار در دولت احمدی نژاد اجرا شد و پس از آن هر چند سال یکبار زمزمه‌هایی بر ساخت مجموعه‌ای دیگر برای اهالی رسانه به گوش می‌رسید ولی هر یک با بادی آمده و با بادی دیگر رفتند.خبرنگارانی که در دوره پیشین ساخت مسکن، با بهانه‌های مختلف و سودجویی عده‌ای سرشان بی‌کلاه مانده بود این بار نیز بی‌کلاه ماندند.در دور پیشین ساخت مسکن خبرنگاران عده‌ای از اهالی رسانه چندین واحد به نام خود زدند و عده‌ای دیگر با بهانه‌های دم دستی رانده شدند تا حق‌شان توسط یکی-دو خانواده به تاراج رود.
این‌بار که وعده مسکن خبرنگاران داده شد در پاسخ به اصرار خبرنگاران برای اعلام زمانی مشخص در این باره، تنها به ذکر این نکته که به زودی کار آن انجام می‌شود اکتفا می‌کردند. این رفتارها و پاسخ‌ها از جدی نبودن این موضوع و اجرایی نشدن آن حکایت داشت و عملکرد چند ماه اخیر این مساله را تایید می‌کند.اکنون پس از سپری شدن زمان اعلام شده ،خبرنگاران نیز می‌توانند همانند بقیه افراد جامعه با مراجعه به سامانه طرح ملی مسکن یا همان طرح نهضت ملی مسکن صاحب خانه شوند.

خبرنگاران به عنوان نمایندگان مردم در کشور انعکاس دغدغه‌های مخاطبان را برعهده دارند؛ اما چه کسی شنونده دغدغه‌های این نمایندگان، چون وضعیت بیمه، معیشت، حقوق و مسکن شان است در حالی که با وجود سختی کار، درآمدی بسیار ناچیز و پایین‌تر از یک کارگر ساده را دارند.آگاه سازی جامعه وظیفه دشواری است که بردوش خبرنگاران است از طرفی با وجود سختی وحساسیت‌های شغلی دشوار و بسیاری موارد دیگر از حداقل حق و حقوق برخوردار نیستند.
نظرات مختلف و گاه‌ ناهمگون مدیران و مسئولان استانی پیرامون مسکن خبرنگاران و ارجاع دادن این قشر به یکدیگر اهالی رسانه را در استان خسته کرده است.

مدیر کل راه و شهر سازی زنجان مسعود بیات‌منش چهارماه پیش و قبل از پایان دولت دوازدهم در این خصوص گفت: در سال‌های اخیر و در پی درخواست خبرنگاران بحث مسکن خبرنگاران مطرح شد که امسال خیلی جدی‌تر به آن پرداخته ایم تا خبرنگاران بدون مسکن خانه‌دار شوند. از بین ۱۰۰ نفر اسامی ارسالی از سوی اداره کل ارشاد پس از پالایش ۷۰ نفر واجد شرایط هستند. ‌سوای این طرح ملی، استانداری زنجان با پیگیری‌هایی که از تهران انجام داده اند مسکن خبرنگاران مجرد را با مذاکراتی که انجام داده اند در دست اقدام دارد و پیگیر است از این رهگذر خبرنگاران فاقد مسکن صاحب مسکن شوند.
بیات منش درخصوص اینکه این اقدام کمی به طول انجامیده توضیح داد: بحث مسکن خبرنگاران باید از سامانه اقدام ملی اتفاق افتد که مجوز ثبت نام آفلاین این اعضا که در پالایش اولیه واجد شرایط بودند صادر شده است و در صورتی که مالکیت افراد توسط این سامانه صورت گیرد در زمینی که پیش بینی شده است مراحل ساخت مثل تمام پروژه های اقدام ملی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی در پاسخ به این سوال که پالایش چگونه صورت گرفته است چنین گفت: درجلسه ای که با حضور اداره ارشاد، نمایندگان خانه مطبوعات و دو نفر از خبرنگاران حضور داشتند دغدغه این را داشتیم که خبرنگارانی که در صف اول فعالیت رسانه ای هستند معرفی شوند و برای اینکه حقی ناحق نشود افرادی که به عنوان نگهبان، راننده، تایپیست و… در یک نشریه مشغول به کار هستند معرفی نشوند چون در پایان اداره مسکن وشهر سازی جهت اطمینان خاطر و بازبینی، پالایش نهایی را انجام خواهد دادکه این کار با نظر سنجی از خود خبرنگاران صورت می گیرد تا عده ای به اسم خبرنگار از این فرصت سو استفاده نکنند در صورتی که برای عموم مردم شرایط یکسانی در اقدام مسکن ملی در نظراست و برای خبرنگاران با توجه به اینکه همیشه در صف اول هستند شرایط ویژه ای در دستور کار قرار دادیم بنابراین سعی کردیم پالایش با دقت و وسواس انجام گیرد.
بیات منش شرایط ۵ گانه در اقدام مسکن ملی را به قرار زیر برشمرد:متاهل بودن، عدم مالکیت مسکن، عدم دریافت تسهیلات بانکی و عدم دریافت زمین دولتی و پر نبودن بند جیم که با مکاتباتی که استاندار زنجان با آقای جهانگیری انجام دادند خبرنگارانی که شرایط تأهل را نداشتند، این امکان برایشان فراهم باشد تا در این طرح ثبت نام کنند.
وی پیرامون پایان دولت دوازدهم و سرانجام نرسیدن مسکن خبرنگاران گفت: با اطمینان باید بگویم طرح مسکن یک اقدام ملی است که هیچ ارتباطی به دولت‌ها ندارد و در تولید آن هیچ وقفه‌ای ایجاد نخواهد شد چرا که با ثبت اسم افراد در سامانه، وزارت راه و شهرسازی مکلف است پاسخگوی متقاضیان باشد. بنابراین با تمام توان در حال کار هستیم چرا که انجام کارهای ۱۵ هزار واحد نیاز به زمان دارد که با سرعت هرچه تمام‌تر درحال پیشروی است و وضعیت شهر زنجان نیزدر این خصوص نسبت به کل کشور قابل قبول است. منتظر هستیم در سامانه مجوز ثبت نام صادر شود تا در مردادماه کلنگ پروژه مسکن خبرنگاران زده شود.

وی در ادامه عنوان کرد: فروش زمین به صورت اقساطی خواهد بود و ساخت آن طبق شرایطی که وجود دارد به صورت گروه‌های چهار یا هشت نفره اقدام به ساخت خواهند کرد در غیر این صورت با انتخاب پیمانکار اقدام به ساخت کنند.
در هر قطعه ۳۸۰الی ۴۰۰ متر در اختیار قرار خواهد گرفت که هر واحد ۱۳۰ الی ۱۵۰ متر با مشاعات متراژ واحدهاست که قیمت تمام شده ۴۰۰ الی ۴۵۰ میلیون تومان خواهد بود و قیمت زمین برای هر واحد به احتساب ۱۵۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان که در صورت فروش اقساطی طی ۱۰ سال پرداخت خواهد شد.
جعفر محمدی معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در خصوص مسکن خبرنگاران چنین گفت: تا جایی که به اداره کل فرهنگ و ارشاد مربوط بود ثبت نام و پالایش متقاصیان را در چند مرحله انجام دادیم و منتظر استعلام عمومی متقاصیان از سوی مسکن و شهرسازی هستیم که این مرحله با توجه به این که باید در سامانه ملی ثبت شود زمانبر است .

جعفر محمدی با عنوان این مطلب که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خود را با دقت تمام انجام داده است عنوان کرد: در این خصوص فراخوان عمومی صادر شد و از افرادی که ادعای فعالیت خبرنگاری داشتند ثبت نام صورت گرفت کمیته‌ای متشکل از مدیر کل ارشاد، معاون گروه فرهنگ و هنر ارشاد، کارشناس حوزه رسانه اداره ارشاد، مدیر کل روابط عمومی استانداری، مدیر عامل خانه مطبوعات و دونفر از خبرنگاران فعال در۴ جلسه تمام پرونده‌ها بررسی شد ودر صورتی که شک داشتیم به خبرنگار نبودن شخص، مستندات خواستیم تا اطمینان برای همه حاصل شود و لیست دیگری نیز به عنوان اصحاب رسانه و فعالان در این حوزه که شامل طراح، تایپیست و مدیران مسئول تهیه شد تا در صورت امکان و ظرفیت زمین پیش‌بینی شده، آن‌ها نیز از این امتیاز منتفع شوند.
یکی از فعالان این حوزه که ناراضي از وضعیت اطلاع رسانی و شرایط ثبت نام مسکن خبرنگاران است با عنوان این مطلب که در دور اول ثبت نام مسکن خبرنگاران شرایطی چون تاهل باعث شد تا ما به خاطر مجرد بودن صاحب خانه نشویم در حالی که بودند بسیاری از همکاران مجردی که به راحتی صاحب خانه شدند و در حال حاضر که متاهل هستیم بازهم نمی‌توانیم صاحب مسکن شویم و اعلام می کنند بند”ج”‌تان پر است در حالی که همسرم ۱۵سال قبل از اینکه من در زندگی او حضور داشته باشم اقدام به این کار کرده‌اند و مورد دیگری که وجود دارد اصلا معلوم نیست که متولی کار کدام سازمان یا ارگان است و بلاتکلیفی این موضوع اصلا خوشایند نیست.
وی عدم اتحاد خبرنگاران را دلیلی براین موضوع دانست و عنوان کرد: خبرنگاران در انعکاس مشکلات اجتماعی همیشه پیشتاز هستند درحالی که مسائل خود را پیگیر نیستند و این دلیلی است بر مسکوت ماندن بسیاری از حقوق خبرنگاران.

یوسف ناصر مدیر خانه مطبوعات هم گفت: از سال ۹۲ که خانه مطبوعات احیا شد پیگیر مسکن خبرنگاران بوده‌ایم در دوره قبل ۶۰ واحد با نام مسکن خبرنگاران ساخت و تحویل خبرنگاران شد و در دوره استانداری جمشید انصاری و درویش امیری نیز پیگیر بودیم تا خبرنگارانی که فاقد مسکن بودند صاحب خانه شوند که تنها در قالب مسکن ملی این امکان وجود داشت در حالی که خانه مطبوعات نسبت به این موضوع معترض شد چرا که مسکن ملی هیچ امتیاز ویژه ای برای خبرنگار فراهم نمی‌کرد و تنها تفاوت آن متمرکز بودن خبرنگاران در یک جا بود بنابراین هرکس می توانست بدون اینکه منتی از سوی خانه مطبوعات بر او باشد اقدام به ثبت نام کند.
یوسف ناصر با عنوان این مطلب که ارائه خدمات و رفع مشکلات اعضا از وظلیف خانه مطبوعات است افزود: اگر رسانه‌ای تحت عضویت خانه نباشد از حمایت‌های خانه نمی‌تواند بهره‌مند شود همان‌طور که سایر صنوف چون اتحادیه طلافروشان یا خانه کارگر موظف است به اعضا خود خدماتی ارایه کند.
ناصر در ادامه عنوان کرد: بحث خانه‌دار شدن خبرنگاران در این دوره به درخواست استاندار (وقت) زنجان بود که در این خصوص جلسه‌ای فوری تشکیل شد تا خبرنگاران فاقد مسکن تعیین تکلیف شوند تا اینکه بنا شد در بین خبرنگاران فرمی توزیع شود تا در صورت حائز شرایط بودن ثبت نام کنند که در این فرم مورد تخفیف دختران مجرد و زنان سرپرست خانوار بود که مطرح شده بود در صورتی که نماینده اداره مسکن و شهر سازی در این جلسه عنوان کرد به شرایط و ضوابطی که وزارتخانه تعیین کرده نمی‌توان دخل و تصرف کرد بنابراین در خانه مطبوعات نسبت به این موضوع که هیچ تفاوتی با مسکن ملی وجود ندارد دوباره مطرح شد که اعلام شد تنها مزیت مسکن خبرنگاران اختصاص زمین در یکی از نقاط خوب شهر خواهد بود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست