• تاریخ: ۱۴۰۰-۱۲-۰۹
  • شناسه خبر: 26929

مراجعه دختران و زنان خشونت دیده به خانه امن در زنجان درمقایسه با میزان خشونتها کمتراست/موقعیت سنتی وآشنا نبودن به حقوق دلیل عدم مراجعه است

مراجعه دختران و زنان درمعرض خشونت و خشونت دیده درخانه امن با توجه به شرایط و موقعیت سنتی خانواده ها و آشنا نبودن آنها به حقوق قانونی خود،درمقایسه با میزان خشونت های خانگی، فراوانی کمتری دارد.

علیرضا کاظم لو،مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: خانه امن زنجان مرکزی برای زنان و دخترانی است که ممکن است از سوی هریک از اعضای خانواده( همسر، پدر، مادر و یا برادر) مورد خشونت واقع شوند.

کاظم لوگفت: پذیرش و ارائه خدمات مشاوره ای و مددکاری و … در این مرکز به صورت سرپایی و اسکان موقت است و با توجه به دستورالعمل و راهنمای تخصصی خانه امن تمام تلاش مددکار و روان شناس مرکز، ساماندهی و مهیا کردن محیط خانواده برای حضور بی خطر زنان و دختران در معرض خشونت و خشونت دیده در خانه است.

وی افزود: این خدمات از لحظه ورود موارد خشونت دیده تا زمان حصول نتیجه مطلوب، یعنی تا زمانی که محیط خانه امن شود در اختیار مددجو قرار میگیرد و پیگیری های پس از ترخیص نیز این فرایند را تکمیل می نماید.

کاظم لو با اشاره به اینکه عموما خدمات مددکاری، روان شناختی و حقوقی در این مرکز در اسرع وقت انجام

می شود تا خشونت دیدگان مهیا برای برگشت به خانه بشوند گفت: آشنایی زنان و دختران به حقوق قانونی، انسانی و شهروندی خود و آگاه سازی افراد خشونت گر از عواقب قانونی و کیفری اقداماتشان، می تواند تا حدودی از بروز و شدت این خشونت ها در محیط خانواده بکاهد.

کارشناس مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان زنجان اظهار گفت: پیگیری پس از ترخیص در تمام موارد پذیرش شده  نیز توسط مددکاران انجام میشود تا با رصد وضعیت خشونت در خانواده مراقب فرد خشونت دیده باشیم  و از تکرار مجدد آن، جلوگیری شود.

علیرضا کاظم لو در خصوص دختران خشونت دیده هم گفت: پذیرش دختران در خانه امن در استان زنجان عموماً با پذیرش مادر خانواده که هر دو مورد خشونت واقع شده اند، همراه است اما  مراجعه دختران و زنان درمعرض خشونت و خشونت دیده در خانه امن  با وجود امکان دریافت رایگان و آسان خدمات تخصصی و با توجه به شرایط و موقعیت سنتی خانواده ها و آشنا نبودن آنها به حقوق قانونی خود، در مقایسه با میزان خشونت های خانگی فراوانی کمتری دارد.

وی افزود: پذیرش ها ممکن است از طریق برون سازمانی و سایر ارگان ها صورت گرفته مانند نیروی انتظامی و یا از طریق خط اورژانس اجتماعی ۱۲۳ و مرکز مداخله در بحران، خودروهای خدمات سیار و یا گزارشات مردمی و … انجام شوند.

علیرضا کاظم لو تاکید کرد: شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی در اختیار زنان و دختران در معرض خشونت و خشونت دیده به صورت ۲۴ ساعته قرار دارد، ضمن اینکه هر کدام از شهروندان نیزمی توانند در صورت مشاهده موارد خشونت در خصوص زنان و دختران، با شماره ۱۲۳ تماس گرفته و آدرس موارد را جهت مداخله تخصصی و فوری به کارشناسان امر و کارشناسان ارائه دهند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست