• تاریخ: ۱۴۰۰-۱۲-۱۷
  • شناسه خبر: 27003

تولید بیش از ۱۰ هزار تن برنج در استان زنجان/ کشت برنج با آب‌های سطحی انجام می‌شود

سالانه بیش از ۲ هزارو ۶۵۰ هکتار از اراضی استان زنجان به زیر کشت برنج می‌رود و سه شهرستان ماهنشان، طارم و زنجان کشت کننده اصلی این محصول هستند.

حسین عامری مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملت» با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۱۰ هزار تن انواع ارقام برنج همچون صدری، علی‌کاظمی و محلی در استان کشت می‌شود، اظهار داشت: برای تامین آب این سطح از تولید از آب زیر‌سطحی استفاده نمی‌شود و تولید صرفا با آب‌های سطحی انجام می‌گیرد بنابراین کشت برنج در استان نمی‌تواند تهدیدی برای پایین‌رساندن سطح آب‌های زیر زمینی باشد.
وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۲ هزارو ۶۵۰ هکتار از اراضی استان زنجان به زیر کشت برنج می‌رود، اظهار داشت: سه شهرستان ماهنشان، طارم و زنجان کشت کننده این محصول هستند.
عامری با بیان اینکه در سال جاری ۱۵۰ هکتار از اراضی در ماهنشان، ۸۰۰ هکتار در طارم و هزار و ۷۰۰ هکتار در  سطح شهرستان زنجان به زیر کشت رفته بود، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها همین سطح دوباره در سطح استان قابل کشت خواهد بود و یقینا سطح کشت به میزان بارش‌ها در اسفندماه  نیز بستگی خواهد داشت اما افزایش سطح کشت نسبت به سال‌های گذشته را نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه مکاتباتی با امور آب انجام شده تا زمین‌های اطراف رودخانه‌ها که اجاره داده می‌شوند به کشت برنج اختصاص داده نشوند، تاکید کرد: تمهیدات لازم اندیشیده شده تا مانع از گسترش سطح کشت برنج در سطح استان باشیم.
مدیر امور زراعت استان زنجان با بیان اینکه توصیه اکید برای انجام کشت جایگزین مانند کلزا، محصولات علوفه‌ای کم‌آب‌بر به جای برنج به کشاورزان انجام شده است، عنوان کرد: به دلیل قیمت بالای محصول برنج تولیدی کشاورز راضی به کشت محصولات جایگزین که قیمت پایین‌تری دارند، نمی‌شوند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست