• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۱-۲۱
  • شناسه خبر: 27256

روند صعودی مصرف کود با کاهش ۴۵ درصدی قیمت آن از ابتدای سال جاری/ کشاورزان کود را از شبکه‌های رسمی تهیه کنند

کاهش ۴۵ درصدی قیمت کودهای فسفاته و پتاسه در سال جاری، سبب افزایش فروش روزانه نسبت به دو سال اخیر شده است.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» حمید رسولی، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی کشور در گفتگویی، با اشاره به کاهش ۴۵ درصدی قیمت کودهای فسفاته و پتاسه در سال جاری، گفت: با اجرای این مصوبه، از تاریخ یک فروردین ماه سال جاری آمار فروش روزانه نشان می‌دهد که مصرف این کودها نسبت به دو سال اخیر روند صعودی داشته است. به‌ طور نمونه بررسی آمار فروش روز گذشته افزایش فروش ۳۴ درصدی در این حوزه را نشان می‌دهد.

رسولی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف کود فسفات و پتاسه در سال جاری به مصرف استاندارد در جهان و میزان پیشنهادی موسسه تحقیقات خاک و آب نزدیک‌تر شود، افزود: ما در یک دهه اخیر در مصرف کودهای شیمیایی نسبت به میانگین جهانی و پیشنهاد موسسه آب‌ و خاک دچار کم‌مصرفی شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال ۹۹ و با تغییر نرخ ارز مصرف کودهای پتاسه و فسفاته کاهش یافت، تصریح کرد: مصرف کودهای شیمیایی به جهت کمی و کیفی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر محصولات کشاورزی دارد و با افزایش مصرف و رسیدن به مصرف بهینه، افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی را شاهد خواهیم بود.

مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر کمبود تولید در محصول گندم به ‌وضوح قابل ‌مشاهده بود، یادآور شد: کشاورزان نتوانستند به دلیل گرانی از این نهاده‌های اثرگذار استفاده کنند که در نهایت شاهد کاهش تولید بوده‌ایم.

به گفته وی، در سال جاری به دلیل استفاده از این کودها سال پرمحصولی را از نظر کمی و کیفی در محصولات کشاورزی شاهد خواهیم بود.

حمید رسولی با اشاره به این‌ که کودهای پتاسه و فسفاته در مقابل تنش‌های محیطی مانند سرما و گرما، توان گیاهان را افزایش می‌دهند، گفت: با مصرف این کودها شاهد تولید محصولات سالم خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود ۳۵۰۰ کارگزار کشاورزی در اقصی نقاط کشور، افزود: با صدور حواله‌های الکترونیکی که توسط مراکز خدمات جهاد کشاورزی انجام و در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود، آنها می‌توانند با قیمت‌های اعلامی کودها را تهیه کنند.

رسولی با اشاره به استقبال کشاورزان از این محصولات، یادآور شد: در حال حاضر ذخایر استراتژی کودهای شیمیایی بیش از ۴۳۰ هزار تن است که تا چند روز آینده به بیش از ۵۰۰ هزار تن خواهد رسید و مشکلی در تأمین و تدارک کودهای پتاسه و فسفاته وجود ندارد.

رسولی از کشاورزان خواست تا نهاده‌های مورد نظر خود از جمله کود را از شبکه‌های رسمی تهیه کنند تا شاهد اثربخشی مصرف کودهای کشاورزی در محصولات خود باشند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست