• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۲-۱۵
  • شناسه خبر: 27473

سازمان تامین اجتماعی۵۰ هزار میلیارد کسری اعتبار دارد/حذف ارز گندم وآرد در وسط زنجیره فسادآوراست/ باید مابه التفاوت یارانه نان به اقشار ضعیف پرداخت شود

حذف ارز گندم و آرد در وسط زنجیره فسادآور خواهد بود و باید در پایان زنجیره این کار انجام شود و همینطور باید مابه التفاوت یارانه نان به اقشار ضعیف پرداخت شود.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مرتضی خاتمی نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت روز جهانی کار و کارگر اظهار کرد: کارگران سرمایه‌های اجتماعی جامعه هستند و همیشه در جامعه تعیین کننده بوده‌اند واکنون باید مسکن ، بیمه، امنیت شغلی داشته باشند و تحت عنوان روابط کار و قوانین جاری بین المللی به رسمیت شناخته شوند ، اما امروزه کارگران در کشور ما در مضیقه‌ و مشکلات مختلفی از جمله مسکن، بیمه، امنیت شغلی هستند.

مرتضی خاتمی گفت: امروز در رفاه اجتماعی نمره مناسبی نداریم و دلیل آن هم عدم توجه به کارگری و منابع کارگری است و کارگران باید زیر چتر نظام تامین اجتماعی باشند که در دنیا جایگاه ویژه به خصوص در کشورهای پیشرفته دارند زیرا تامین اجتماعی از منابع اقتصادی کشورهای دنیا برای توسعه است اما از ظرفیت آن در کشور ما استفاده نشده است.
وی با اشاره به بیمه خدمات تامین اجتماعی گفت: علی‌رغم گستردگی که چتر سازمان تامین اجتماعی در کشور دارد و در حدود ۱۸ خدمت حمایتی به کارگران ارائه می‌کند، از عمق مناسبی برخوردار نیست و یکی از دلایل آن اظهار نظر اقتصادی صاحبان سرمایه و برخی مدیران صنایع هستند که باعث رکود شده‌اند. رکود که عامل مهم فرو نشستن تعالی سازمان تامین اجتماعی است.

وی گفت: در ارتباط با سرمایه گذاری مدیریت مناسبی در سال‌های بعد از انقلاب در این سازمان با وجود داشتن شرکت‌های مختلف شاهد نبودیم و سازمان تامین اجتماعی به عنوان فراگیرترین صندوق بیمه‌ای در کشور در حال حاضر ۵۰ هزار میلیارد کسری اعتبار دارد زیرا سرعت رشد بازنشستگان از سرعت بیمه شدگان آن پیشی گرفته است و این زنگ خطری است که برای تامین اجتماعی به صدا درآمده است و علت آن هم عدم پرداخت مطالبات تامین اجتماعی از طرف دولت‌ها به تأمین اجتماعی است.دولت سیزدهم نیز هیچ لایحه‌ای برای پرداخت بدهی خود به تأمین اجتماعی در ارائه نکرده است.
وی به مداخله فوری در سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت یکی از این مداخلات تعیین مدیریت کارآمد برای این سازمان است که تا به امروز شاهد این امر نبودیم.

وی ببا اشاره به افزایش حقوق کارگران گفت: رشد اسمی افزایش حقوق کارگران صرفاً توجیه کننده تامین معیشت آنها نخواهد بود و رشد اسمی باید با قدرت خرید کارگران توجیه پیدا کند.

وی گفت‌: برای عدم رشد سازمان تامین اجتماعی عوامل پشت پرده بسیاری وجود دارند و همیشه به این سازمان به عنوان حیاط خلوت نگاه می کنند و مدیریت لایق برای این سازمان لازم است تا این شرکت را از حیاط خلوت خارج کند و آن را در اتاق شیشه‌ای قرار دهد.با عوض کردن مدیر نمی‌توان این سازمان را به حد مطلوب رساند و باید مدیران لایق و شایسته در راس امور کار قرار گیرند تا ریشه‌های فساد خشکانده شود.

خاتمی همچنین در خصوص حذف ارز ترجیحی هم گفت: برای حذف ارز ترجیحی دولتمردان باید تمهیدات و مقدمات لازم آن را فراهم کنند و جایگزینی های لازم را پیش‌بینی کنند. با حذف ارز، دارو بسیار گران خواهد شد و باید جایگزین های آن مشخص شود.

وی گفت: حذف ارز گندم و آرد هم در وسط زنجیره فسادآور خواهد بود و باید در پایان زنجیره این کار انجام شود و باید مابه التفاوت یارانه نان به اقشار ضعیف پرداخت شود.

وی گفت حذف ارز ترجیحی فسادآور است در صورتیکه چهارگزینه مشخصی برای آن وجود نداشته باشد تبدیل به هرج و مرج خواهد شد بسیاری از دولت ها بعد از انقلاب در آرزوی حذف ارز ترجیحی و سوبسید بودند اما دولت سیزدهم این جسارت را و پیدا کرده باید حمایت‌های لازم از آن انجام شود البته باید دولت پیش‌بینی و تمهیدات آن را نیز انجام دهد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست