• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۲-۱۵
  • شناسه خبر: 27444

۷۷ درصد مشترکان استان زیر الگو، برق مصرف می کنند/کمتر از۲درصد مشترکان فیش های برق نجومی شاملشان می شود

حدود ۷۷ درصد مشترکان استان ،زیر الگوی مصرف، برق مصرف می کنند و ۱۶و نیم درصد تا ۱/۵ نیم برابر الگو و ۴درصد بالای الگو، مصرف می کنند و مصرف بیش از ۲ برابر الگو که فیش های برق نجومی شاملشان می شود در استان کمتر از ۲ درصد و ...

رویا قزلباش، معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهارکرد: مدیریت ناترازی تولید و مصرف برق به شکل برنامه ریزی های مدونی ابلاغ شده و بخشی که در حوزه خدمات مشترکین از مدت ها پیش برنامه ریزی میشود اصلاح تعرفه ها به قصد هدفدارتر کردن مصرف در دست اقدام بوده است.

قزلباش گفت: بهمن ماه ۱۴۰۰ اولین طرح اصلاح تعرفه ها ابلاغ شد و در این جهت بوده است که مشترکینی که مصرفشان در حد الگوهای مصرف است هیچ تغییری نسبت به گذشته نخواهند کرد ولی مشترکینی که بیش از الگوی مصرف استفاده می کنند حتما با افزایش چشمگیری در فیش برق روبرو خواهند شد و این موضوع فقط هم نه به خاطر هزینه ها بلکه به خاطر اصلاح الگوی مصرف بوده است .

وی با بیان اینکه آنگونه که اعلام شده هرسال به ماه های گرم ما افزوده می شود و امسال نیز از ۱۵ اردیبهشت وارد پیک گرم سال میشویم گفت: الگوی مصرف برای مصارف خانگی و تجاری در ماه های غیر گرم که ماه های غیر از ( خرداد، تیر،مرداد ، شهریور) هستند، ۲۰۰ کیلووات است و در ماه های گرم سال الگوی مصرف ۳۰۰ کیلو وات برای خانوار در ماه است .

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با اشاره به اینکه زمانی ساعت پیک مصرف از ساعت ۲ ظهر شروع می شد تا ساعت ۵ عصر گفت: ولی الان برای صنایع و کشاورزان پیک بار از ساعت ۹ صبح شروع می شود وتا ساعت ۲۴ شب ادامه دارد یعنی همکاران ما درواقع از ۸ ونیم صبح وارد مدیریت بار می شوند .آنچه از مردم برای همراهی در مدیریت مصرف می خواهیم غیر از تفاهم با صنایع و کشاورزان ،ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۸ عصر است .

رویا قزلباش افزود: در تابستان پیک بار مصرف، پیک روز است و درست است که شب هم گاها میزان مجاز مصرف رد می شود ولی آنچه که در تابستان کشور را دچار مشکل می کند پیک روز است . پس از اول خرداد تمرکز و تاکید ما بر مدیریت پیک روز است وپیک شب با این که حادث می شود ولی بازهم خیلی برای صنعت برق مشکل ساز نیست چون بسیاری از بارهای سرمایشی از مدار خارج می شوند و میتوان تأمینش کرد.

وی با بیان اینکه هوشمند سازی هم جزء یکی از برنامه های اصلی وزرات نیرو است گفت: شرکت های توزیع موظف هستند که کلیه کنتورهای برق را هوشمند، پایش پذیر و روئیت پذیر و کنترل پذیر کنند که این کار شروع شده است. ولی براساس اولویت ها و اقداماتی که انجام شده از مشترکین با دیماند بالا یعنی از کشاورزان و صنایع و فیدرهای عمومی و اختصاصی شروع شده است و به تدریج خودش را در بخش مشترکین عادی هم نشان خواهد داد.

قزلباش افزود: البته هوشمندسازی کنتورها مدتی هست که انجام شده است ولی هنوز روئیت پذیر و کنترل پذیر نشدند و فقط فعلا کنتورها نصب شده تا زیرساخت ها به آن اضافه شود.

قزلباش با بیان اینکه در کل کشور در بخش کشاورزی هم مصارف بالایی داریم که در دوره تابستان آن، میزان تجاوز از قدرت این مشترکین به اندازه دو نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی است و یعنی مصرف مازاد از پروانه شان انجام می دهند گفت: زنجان هم جزء استانهایی است که دربخش کشاورزی مصرف تجاوز از قدرت داشته است و بخش کشاورزی به خاطر میزان مصرف مازادش به صنعت برق فشار می آورد .

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان گفت: در حال حاضر ۴۸۷ هزار مشترک داریم و عمده تعداد مشترکین ما در بخش خانگی است و تعداد مشترک صنعت و کشاورزی استان بسیار پایین است ولی عمده مصرف ما را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: دلیل اینکه زنجان معمولا در مدیریت پیک بار موفق می شود، همکاری صنایع و کشاورز ها با توزیع برق در مدیریت مصرف است و تفاهم نامه های ما با آنها به درستی انجام می شود که بخش عمده ای از فشار را از مشترکین عادی ما برمی دارند به گونه ای که در زمستان مردم با مشکل خاموشی روبرو نمی شدند که دلیلش همکاری صنایع و کشاورزان است .

قزلباش با بیان اینکه حدود ۷۷ درصد مشترکان ما زیر الگوی مصرف، برق مصرف می کنند و ۱۶و نیم درصد تا ۱/۵ نیم برابر الگو، مصرف دارند و ۴درصد بالای الگو، مصرف می کنند و مصرف بیش از ۲ برابر الگو که فیش های برق نجومی شاملشان می شود در استان فقط کمتر از ۲ درصد و شامل چهار یا پنج مشترک می شود.

وی افزود: مشترکان ما همگی زیر الگوی مصرف هستند ولی در فصل تابستان این تراز کمی به هم می خورد و وقتی بار سرمایشی وارد مدار می شود ما این تراز را به هم ریخته می بیینیم .

قزلباش با بیان اینکه یکی از روشهای مدیریت پیک بار، اصلاح تعرفه ها بوده که اینجا خودش را نشان میدهد و مشترکی که مصرفش بالای الگوی مصرف باشد متاسفانه با افزایش قیمت چشمگیری روبرو می شود و اگر مشترک برگردد به سمت کاهش مصرف تا ۲۰ درصد با تخفیف بهای برق روبرو میشود بنابراین تشویق ما به سمت مدیریت مصرف است نه عدم مصرف .

وی افزود: وقتی ۷۷ درصد مردم استان می توانند زیر الگوی مصرف، مصرف برقشان را مدیریت کنند، پس این الگوها استاندارد است و این اتنقاد خیلی وارد نیست .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست