• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۲-۱۷
  • شناسه خبر: 27519

هدف دیوان محاسبات مچ‌گیری نیست/ ایجاد ۳۲ سامانه در دیوان محاسبات جهت خدمات الکترونیک

هدف دیوان محاسبات، مچ‌گیری نیست، دیوان محاسبات بیشتر به دنبال این است که در کنار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته و از وقوع تخلف، پیشگیری و جلوگیری شود.دیوان محاسبات نسبت به ایجاد ۳۲ سامانه جهت ارائه خدمات بیشترمتمرکز شده اس ...

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» علی کامیار، دادستان دیوان محاسبات کشوردر جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان اظهار کرد: تلاش بر این است تا تصور و برداشت دادسرایی از دیوان محاسبات تغییر دهیم، دادسرای دیوان محاسبات بیشتر به دنبال این است که در کنار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته و از وقوع تخلف، پیشگیری و جلوگیری شود.

علی کامیار گفت: هدف دیوان محاسبات، مچ‌گیری نیست،دیوان محاسبات به دنبال این است که به عنوان مشاور امین در کنار مدیران قرار گیرد که بتوانیم خدمات بهتر و بیشتری را به جامعه ارائه دهیم.

کامیاربا اشاره به چند اقدام مهم در دیوان محاسبات کشور در مسیر اهدافش گفت: اقدام اول، تدوین سند راهبردی بود که بیش از ۲ ماه طول کشید و این سند، متفاوت از دوره‌های گذشته است.

کامیاربا بیان اینکه شعار اصلی در تدوین این سند «دیوان فناورانه و مردم‌پایه» است گفت: این امر محور قرار گرفت تا در رسیدگی‌ها و محاسبات بتوانیم بیشتر از فناوری‌های امروز استفاده کنیم و ارتباط با دستگاه‌ها به‌صورت آنلاین باشد .

وی افزود: سیستم «ثنا» دیوان محاسبات در این راستا از خرداد سال جاری فعال خواهد شد،ایجاد سامانه‌های مختلف از اهداف قانونگذار است و ایجاد این سامانه نیز جهت ارائه خدمات بیشتر، جزء اهداف ویژه دیوان محاسبات است.

وی با بیان اینکه دیوان محاسبات نسبت به ایجاد ۳۲ سامانه، متمرکز شده است،گفت: این سامانه‌ها جهت ارائه خدمات بیشتر ایجاد می‌شوند و هرچه در ارائه خدمات بتوان از تکنولوژی استفاده کرد، هم شفاف‌سازی می‌شود و هم خدمات بهینه ارائه می‌شود.

دادستان دیوان محاسبات کشور گفت: موضوع بعدی در دیوان، مردم‌پایه است، مردم‌پایه یعنی مردم در جریان عملکرد مالی کشور قرار گیرند چرا که صیانت و حفاظت از بیت‌المال بر عهده ما گذاشته شده که باید خیال مردم را از این جهت راحت کنیم.شفاف‌سازی، خواسته مردم است و هدف از تطبیق قانون بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به این دلیل است که مردم در جریان امور قرار گیرند.

کامیار افزود:یکی از مسائل مشترک که دیوان محاسبات و مدیران دستگاه‌ها به‌صورت مشترک باید بر روی آن تمرکز کنیم، بازگشت اعتماد به دستگاه‌های دولتی است، یکی از مسائل اصلی که دشمن دنبال می‌کند، سوءتبلیغ نسبت به کارآمدی نظام و مدیران به روش‌های مختلف است.دشمن در پی این است که تخلف چند مسئول را به تمام مدیران و مسئولان نظام، سرایت دهد و این وظیفه دیوان محاسبات است که ذهنیت شوم را بزداید تا در بین مردم این احترام را به عنوان پاک بودن داشته باشد لذا هرچه عملکرد مسئولان اجرایی به اطلاع مردم برسد، مهم است.

دادستان دیوان محاسبات کشور با تاکید بر اینکه مردم‌پایه بودن دیوان بسیار مهم است، گفت: سامانه ۱۹۸ جهت اطلاع‌رسانی مردم، راه‌اندازی شده که دوطرفه است یعنی مردم آنچه را که اطلاع‌رسانی می‌کنند را می‌توانند پیگیری هم بکنند.

وی با بیان اینکه اطلاعات جمع‌آوری‌شده برای اصلاح روند امور در داخل مجلس شورای اسلامی استفاده می‌شود، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی ۲ محور کارشناسی دارد که یکی دیوان محاسبات و دیگری مرکز پژوهش‌ها است.

کامیار با بیان اینکه همکاری ثمربخش دیوان محاسبات با دستگاه‌های اجرایی توانسته دست دیوان را پر کند و دیوان محاسبات ۶۵ پیشنهاد به عنوان اصلاح در رابطه با تغییر لایحه بودجه ۱۴۰۱ داشت که ۵۰ مورد آن پذیرفته شد و در قانون بودجه سال جاری دیده شد که حرکت و قدم مثبت برای اصلاح است.

وی در خصوص ترک فعل دستگاه‌های اجرایی بیان کرد: در این مورد نه تنها دستگاه مربوطه را مقصر می‌دانیم بلکه وظایفی که قانونگذار بر عهده دستگاه‌ها می‌گذارد نیز نباید آرمانی باشد چرا که هم بودجه لازم برای دستگاه‌ها باید داده شود و هم توانمندی اجرا در دستگاه مربوطه نیز باید وجود داشته باشد لذا تلاش می‌کنیم که بودجه‌ها واقعی باشند.

کامیار با بیان اینکه حقوق دولتی معادن، یکی از ترک فعل‌های دولت قبل بود که ورود دیوان محاسبات سبب وصول ۱۵ هزار میلیارد تومان و تزریق آن به بودجه شد، افزود: به همین دلیل در کنار دستگاه‌ها قرار می گیریم.

کامیارگفت: ما در مقابل آمریکا عاجز نیستیم مگر زمانی که خودمان خود را عاجز بدانیم، متاسفانه افرادی در دولت قبل بودند که نمی‌توانیم را به جامعه تزریق می‌کردند در حالی که اگر بخواهیم می‌توانیم و دشمنی آمریکا با ما نیز به دلیل قوت ماست چرا که اگر ضعیف بودیم، ما را نیز مانند کشورهای دیگر رها می کرد. آمریکا ما را با تحریم، محدود می‌کند اما ما نباید خودمان را محدود کنیم بلکه حصارها را باید از دور خودمان رفع کنیم و این زمانی محقق می‌شود که خودمان، خودمان را قبول داشته باشیم.

کامیار تصریح کرد: ایران به عنوان کشور الگو در جهان مطرح است و تنها کشوری است که توانسته سیاست‌های آمریکا را نقش بر آب کند و علی‌رغم تحریم‌ها توانسته‌ایم خود را محکم نگه داریم که این استحکام روزبه‌روز باید بیشتر شود و رو به جلو برویم و بیشتر تلاش کنیم.

در پایان این جلسه از زحمات و خدمات غلامرضا بازگشا (مدیرکل سابق دیوان محاسبات استان زنجان) قدردانی و محمدمهدی رضوانی‌فر به عنوان مدیرکل جدید دیوان محاسبات استان زنجان معرفی شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست