• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۲-۲۱
  • شناسه خبر: 27596

در ایام عید در محل کار حاضر بودیم /کسی دنبال منافع مدیریت و پله کردن موقعیت های مدیریتی برای خودش نیست/ وظیفه من این است که پزشک متخصص را در استان نگه دارم

در ایام تعطیلات من و همه معاونان و همکاران در مراکز درمانی حضور داشتیم و برای بازدید از برخی مراکز مثل خرمدره نیز حاضر شدیم. ما در تعطیلات عید سفر اروپا نرفته بودیم بلکه در محل کار خود حاضر بودیم .ریاست دانشگاه برای ما ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اولین نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با رسانه های استان درحالی برگزار شد که با حاشیه هایی و بدون پاسخگویی به پرسش خبرنگاران در زمان کافی به اتمام رسید.این جلسه که از ۴ ماه بعد از آغاز به کار ریاست جدید برگزار شد ، به دلیل زمان کم و عدم برنامه ریزی صحیح برای جلسه با اعتراض خبرنگاران مبنی بر عدم پاسخگویی و عدم ارتباط و تعامل صحیح با رسانه های استان همراه بود.

مصطفی محمدی مدیر کل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ، جلسه را با صحبت های طولانی در خصوص وظایف روابط عمومی و تعامل با رسانه ها آغاز کرد که زمان زیادی از جلسه را به خود اختصاص داد که میتوانست در اختیار خبرنگاران باشد.

حسن بختیاری رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ابتدای صحبت های خود با اشاره به تصوری که اخیرا در مورد سیر طبیعی کرونا در جامعه ایجاد شده گفت:این تصور که شیوع کرونا سیر خود را سپری کرد و به اوج رسید و بعد از دو سال، خود به خود فروکش کرد غلط است و ستم به حوزه درمان کشور وملت ایران و دستاوردهای ایران است. اگر قرار بر فروکش کردن خود به خود بیماری بود باید از کشورهایی آغاز می شد که بیماری از آنجا شیوع پیدا کرد اما می بینیم که در برخی کشورها هنوز آمار فوتی ها سه رقمی است واین شرایط بدلیل همت کادر درمان و همراهی آحاد مردم است نه روند طبیعی ویروس و خوشبختانه به اذعان سارمان جهانی بهداشت در کنترل بیماری کرونا ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا بوده است .

بختیاری با بیان اینکه طبق آمار ارائه شده از سازمان جهانی بهداشت بیش از ۷۵درصد اهداف سلامت توسط بخش غیردولتی، سازمان های مردم نهاد و خیرین انجام می شود و فقط ۲۵ درصد توسط دولتها صورت می گیرد گفت: این موضوع زمانی روشنن تر می شود که تعریف درستی از سلامت ارائه کنیم .طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامت شامل سلامت جسمی، روانی، اجتماعی است نه فقط فقدان بیماری ،که همین ضرورت اجتماعی کردن و استفاده از ظرفیت های اجتماعی در این خصوص را روشن می کند.

وی با اشاره به اینکه در طول هفته سلامت در استان چند پروژه‌ نیمه تمام که با صرف اعتبار ۲۴۷ میلیارد ریال تکمیل شده‌اند به بهره‌برداری می رسند، ابراز داشت: از جمله این پروژه‌ها پایگاه فوریت‌های پزشکی اشراق، ساختمان جدید فوریت‌های پزشکی صائین قلعه و چند پروژه دیگر در شهرستان طارم و سجاس هستند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون رشد جمعیت زیر یک درصد است، خاطر‌نشان کرد: اگر روند به همین منوال ادامه دار باشد بعد از گذشت دو دهه با سالخوردگی شدید جمعیتی مواجه می شویم. اما موضوعی که باید به آن توجه شود این است در حال حاضر که نسل کشور جوان است باید به فکر زاد‌آوری بود. در این راستا همسو با کشور قرارگاه جوان سازی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده است تا سیاست‌های نظام مبنی بر فرزندآوری و جوان سازی جمعیت را به اجرا درآورد.

وی گفت: باید تولید و اشتغال انجام شود اما نه بهای از دست رفتن محیط زیست ولی استان ما به لحاظ سلامت محیط زیست دچار چالش است باید به این موضوع بیشتر پرداخته شود، چراکه سلامت بدون تغذیه سالم از مزرعه تا سفره امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه استفاده از دخانیات در بین بانوان بالا رفته و این موضوع بسیار نگران کننده است، گفت: دختران تربیت دهنده و ادامه دهنده نسل هستند باید به این موضوع توجه جدی شود و مانع از گسترش چنین معضل اجتماعی در سطح اجتماع شد. بعد از شیوع ویروس کرونا، برنامه‌های روتین حوزه سلامت مغفول ماند،باید همچون سابق دوره های سلامت کودکان، مادران باردار، سلامت محیط زیست، کارگران، بهداشت محیط حرفه ای، بیماری‌های واگیر و غیر واگیر بازنگری شود و به حالت قبل از شیوع ویروس کرونا بازگردد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم حضور پزشکان متخصص در ایام عید در بیمارستان ها گفت: متاسفانه این تصور در میان مردم وجود دارد که در ایام تعطیلات عید هیچ پزشک متخصصی در مراکز درمانی نیست و بیماران به حال خود رها می شوند . در حالی که اینگونه نیست و در ایام تعطیلات من و همه معاونان و همکاران در مراکز درمانی حضور داشتیم و برای بازدید از برخی مراکز مثل خرمدره نیز حاضر شدیم . وی گفت: ما در تعطیلات عید سفر اروپا نرفته بودیم بلکه در محل کار خود حاضر بودیم .ریاست دانشگاه برای ما هیچ سود مادی ندارد و فقط زمان و خانواده ما است که هزینه می شود.

یکی از خبرنگاران در پاسخ به این اظهارات بختیاری گفت: همه رزمندگان این استان و شهدا و سرداران تمام مدت به مردم خدمت کردند و کسی منتی بر مردم نداشت و نگفت که ما ضرر کردیم. انجام مسئولیت هیچ منتی بر مردم ندارد که بختیاری ضمن توضیح اظهارات خود گفت: منظور من این است که کسی دنبال منافع مدیریت و پله کردن موقعیت های مدیریتی برای خودش نیست و من منتی بر کسی ندارم . اما باید با پزشک و متخصص و کارکنان این مجموعه هم با احترام برخورد کرد وگرنه متخصص و فوق تخصص ما دلیلی برای ماندن در این شهر نخواهد داشت . وظیفه من این است که او را نگه دارم چون برای ارائه خدمت به مردم به او نیاز دارم و اگر او احساس احترام و امنیت نکند این شهر را ترک میکند.

مشهود تقیلو معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در این جلسه گفت: در حال تعداد بستری‌های کرونا در سطح بیمارستان‌های استان ۳۶ نفر است و خوشبختانه تعداد فوتی‌ها در برخی از روزها به صفر رسیده است با این حال تعداد مجموع فوتی‌های بیماری کرونا تاکنون در استان زنجان یک هزارو ۱۹۳ نفر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جمعیت بالای ۱۲ سال استان زنجان در دوز اول به میزان ۹۴.۲ درصد نسبت به بیماری کرونا واکسینه شده‌اند، افزود: این رقم در دوز دوم ۹۲.۵۴ درصد بود با این وجود تزریق دوز سوم واکسن در افراد بالای ۱۸ سال در استان نیز به ۵۲.۵۵ درصد رسیده است. استان زنجان جزو چند استان برتر به لحاظ سطح واکسیناسیون کرونا است و در رده سنی ۹ تا ۱۲ بیش از ۴۴.۷ درصد جمعیت واکسینه شده و این رقم در سنین بین ۵ تا ۹ سال استان نیز ۲۴.۹ است .

وی با اشاره به فعالیت ۱۱۹ مرکز جامع خدمات در سطح استان عنوان کرد: ۶۶ مرکز خدمات شهری، ۲۶ مرکز خدمات شهری و روستایی، ۲۷ مرکز جامع خدمات روستایی در سطح استان در حال ارائه خدمات هستند. همچنین ۸۱ پایگاه سلامت در استان فعال است و در روستاهای استان نیز ۴۵۳ خانه بهداشت در حال ارائه خدمات به مردم روستاها هستند‌.

وی با اشاره به پسماندهایی صنعتی تولید شده در استان نیزگفت: در سطح استان روزانه ۵۰۰ تن زباله تولید می‌شود این در حالی است که میزان تولید زباله در شهر زنجان روزانه به بیش از ۳۴۰ تن می‌رسد اما برای بهبود شرایط و کاهش میزان تولید زباله باید برخی فرهنگ‌سازی‌ها انجام شود به طوری که در یک مثال باید کیسه‌های پارچه‌ای جایگزین کیسه‌های نایلونی شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان این که این موضوع از چند جهت حائز اهمیت است، گفت: چراکه برخی زباله‌ها قابل تجزیه نیستند و با باقی ماندن در محیط در نهایت سلامتی را مورد تهدید قرار می‌دهند. با این وجود باید فرهنگ تفکیک زباله از مبدا مورد توجه قرار گیرد با اینکه این طرح اجرا شده اما چندان موفق نبوده و باید بر روی این موضوع اقدامات جدی صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه فاضلاب و پسماندها از ۹ ورودی به زنجانرود می‌ریزد و موجب آلودگی زنجانرود می‌شوند، ابراز داشت: معاونت بهداشت دانشگاه نقش اطلاع رسانی را بر عهده داشته نمی‌تواند برخوردی با متخلفان انجام دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ رشد جمعیت در کشور از ۲.۱ درصد در سال ۹۵ به ۱.۷۴ درصد در سال ۹۸ رسیده است، خاطر نشان کرد: نرخ رشد جمعیت در استان زنجان در سال ۹۹ به ۱.۷۸ درصد است که نسبت به کشور در شرایط بهتری است اما باز هم قابل قبول نیست.از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۲۰ سالمندان کشور به دو برابر خواهد رسید، سیر پیری جمعیت که در کشورهای دیگر در طول ۱۰۰ سال شکل می‌گیرد در کشور ما در ۲۰ سال اتفاق خواهد بود بنابراین ما در کشور با کهولت سن مواجه خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه علی‌رغم طغیان سرخک در برخی کشورها اما درگیری در کشور ما پایین است، گفت: خوشبختانه سطح واکسیناسیون سرخک در زنجان ۱۰۰ درصد است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست