• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۴-۰۷
  • شناسه خبر: 28136

تاسیسات آب وفاضلاب استان کشش جمعیت ساکن در پروژهای جهش تولید مسکن را ندارد/ مصرف آب در شهرماهنشان۳ برابر سرانه مصرف آب در استان است

در پروژه های مسکن حتی اگر ازمشکل تامین آب هم بگذریم به خصوص در غرب زنجان زیر ساخت های ما پاسخگوی آن جمعیت نخواهد بود و نیاز یه ایجاد زیر ساخت های جدید است. تاسیسات آبی باید کشش جمعیت ساکن در آنجا را داشته باشد. طبق برآور ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» علیرضا جزءقاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان به مناسبت هفته صرفه‌جویی اظهار کرد: صرفه‌جویی منحصر به یک هفته نیست و با توجه به شرایط اقلیمی کشور، نیازمند یک مصرف بهینه هستیم . بیش از ۲۸ سال است که گرفتار خشکسالی هستیم و نزدیک به ۲۸ درصد کمبود بارندگی داریم و نسبت به میانگین بلند مدت که باید حدود ۳۰۰ میلی مترباشد ۸۲ میلی مترکمتر بوده است .

جزء قاسمی با بیان اینکه در استان زنجان بیش از ۷۵ درصد تامین آب شهر ها و رستاها، متکی به منابع زیرزمینی است گفت: درحالی که رژیم بارش نیز عوض شده و بارش ها از برف به باران و به صورت رگباری و کوتاه مدت است که خیلی فرصت جذب به خاک نمی دهد.برای همین یکی از اهداف این است که درخواست آب را مدیریت و کنترل کنیم و بخشی از کمبودها را بتوانیم از طریق فرهنگ سازی در مصرف آب رفع کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۳۶ پروژه در روستاها در حال اجرا است گفت: به علت خشکسالی وضعیت مناسبی در روستاها نداریم . روستایی هست که اخیراً چاه در آن حفر شده ولی خشک شده است و یا چاهی که ۱۸ لیتر در ثانیه آب می داده است که به کمتر از ۵ لیتر رسیده است . در ماهنشان روستایی داشتیم که سه بار چاه را کف شکنی کردیم ولی بازهم دچار مشکل شدیم . خشکسالی های متوالی ذخایر زیرزمینی را کاهش داده است مخصوصا در جاهایی سفره های آب قوی نداریم .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در پاسخ به اختلافات با مسکن و شهرسازی درخصوص تامین آب پروژه های نهضت ملی مسکن گفت: تامین آب پروژه های مسکن، اوایل با مسکن مهر شروع شد که همین مشکل را داشتیم . در آن زمان تقسیم بندی شده بود که یک سوم هزینه را شرکت آب و فاضلاب و یک سوم را دولت و یک سوم را هم استانداری بدهد که عملا یک سوم آنها اتفاق نیفتاد و همه هزینه را شرکت آب و فاضلاب متحمل شد. بعد از آن اقدام ملی مسکن مطرح شد که در قوانین آن صراحتاً گفته شده بود که ازمحل منابع این طرح که منابع بانکی و آورده مردم و فروش املاک مسکن و شهرسازی بود که مولد سازی کنند و هزینه های زیرساخت هم از همان جا تامین شود که ما هم با مسکن و شهرسازی استان تفاهم نامه منعقد کردیم ولی بعد از عوض شدن دولت جهش تولید مسکن مطرح شد و همه قوانین قبلی کنار گذاشته شد که طبق ماده ۱۶ باید فقط حق انشعاب بگیریم در حالی در طبق ماده ۳ باید یک صندوق مسکن تشکیل شود که تامین منابع را مشخص کرده و یکی از هزینه کردهای ان تامین زیرساخت است که تا به امروز از آن صندوق خبری نبوده است .

وی افزود: در پروژه های مسکنی که بارگذاری شده است اولا باید از وزرات نیرو و آب و فاضلاب سوال می شد که آیا این شهر تحمل این جمعیت را در این وضعیت خشکسالی دارد ؟ در حالی که مسکن و شهرسازی ادعا می کند که جمعیتی اضافه نخواهد شد و فقط جابجا خواهند شد باید گفت کسی که مثلا از بی سیم جابجا میشود انشعاب آب او قطع نمی شود بلکه افراد دیگری در آنجا ساکن میشوند و قاعدتاً مهاجرت اتفاق میافتد که باعث افزایش مصرف خواهد شد.

جزءقاسمی گفت: در این پروژه های مسکن حتی اگر ازمشکل تامین آب هم بگذریم به خصوص در غرب زنجان زیر ساخت های ما پاسخگوی آن جمعیت نخواهد بود و نیاز یه ایجاد زیر ساخت های جدید است. تاسیسات آبی باید کشش جمعیت ساکن در آنجا را داشته باشد که حتی در صورت تامین آب بتواند آبرسانی کند. برای ایجاد این تاسیسات جدید نیاز به اعتبار داریم و منابع داخلی پاسخگو نیست و طبق برآوردهای ما در کل استان بیش از۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد تاسیسات آب و فاضلاب در پروژهای مسکن نیاز هست .

وی گفت: در شهر آب بر مکانی که برای نهضت ملی مسکن جانمایی شده است که در مسکن مهر هم برای تامین آب آنجا مشکل داشتیم چون اصلا ترازارتفاعی ان از تاسیسات ما بالاتر است و یا قیدار که همین الان هم در به سختی آب و فاضلاب آنجا مدیریت می شود و در صورت بارگذاری ۲۰ هکتاری جمعیت جدید هم اضافه خواهد شد که امکانات آب و فاضلاب پاسخگو نیست. اما بازهم آماده همکاری در پروژه ها هستیم که این مسئله را حل کنیم . ما نمیخواهیم معضلی مثل گلشهر دوباره ایجاد شود که به تازگی توانسته ایم مشکل آنجارا حل کنیم .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در خصوص آب ماهنشان نیز گفت: ماهنشان دو شبکه آب دارد. یکی شبکه آب شرب است که از آب شیرین کن استفاده می شود و دیگری مصرف بهداشتی است که از آب ها موجود استفاده می شود . ولی متاسفانه مصرف آب ماهنشان بسیار بالا است . سه برابر الگوی مصرف درماهنشان آب مصرف میشود و ما دیگر نمیوانیم پاسخگوی بد مصرفی ای باشیم که آنجا اتفاق می افتد. سرانه مصرف در استان زنجان ۱۸۹ لیتر است درحالی که این عدد در شهرماهنشان نزدیک به سه برابر است که یک دلیل آن انشعابات غیر مجاز بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه بخشی از کمبود آب در روستاها فصلی است گفت: در پاییز و زمستان و بهار مشکل نداریم و در تابستان مشکل آب دارند که مربوط به مصرف مازادی است که در تابستان اتفاق می افتد و برای آبیاری باغ و باغچه استفاده می شود. مخصوصا در روستای دواسب که برای ۲۵۰۰ خانوار نزدیک به دوبرابر و نیم آب تامین میکنیم در حالی که مجموعا سه روستای دواسب و پایین کوه و چورناب ۱۲۰ خانوار نمی شوند . به خاطر اینکه آخرهفته ها آب برای آبیاری باغ ها و جمعیتی است که ازشهر به انجا می آیند.

وی افزود: سال گذشته در یک هفته صد انشعاب غیر مجاز در روستای دواسب کشف کردیم ولی کماکان این مشکل پابرجا است .در استان زنجان ۴۰۰ هزار رشته انشعاب داریم که نمی تواتیم برای تک تک انشعابات گشت داشته باشیم . حتی مواردی داریم که ارگانهای دولتی انشعابات غیر مجاز دارند. در سال گذشته نیز ۱۸۵۶ فقره انشعاب غیرمجاز در استان شناسایی شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه مصرف آب استان ۶درصد شرب و ۴درصد صنعت در است و ۹۰ درصد در بخش کشاورزی است گفت: ما در برابر حجم آبی که در کشاورزی استفاده می شود عملا قدرتی نداریم و علت تاکید بر مصرف بهینه در بخش آب شرب این است که تامین آب شرب، گران و هزینه بر و منابع آبی هم ضعیف است.

وی در خصوص هدر رفت آب به دلیل فرسودگی تاسیسات هم نیز گفت: آب بدون درآمد اختلاف آب استحصال شده با آب کنتوری است که مشترکان مصرف می کنند که بعضاً با هم برابر نمی شوند این اختلاف در روستاها نزدیک ۵۰ درصد است. یعنی ۵۰درصد آبی که تولید میشود از کنتور مشترکین نمی گذرد و در شهر این اختلاف ۲۴ درصد است که این هدر رفت نیز به ۲ روش ظاهری و واقعی است. هدر رفت واقعی مربوط به فرسودگی تاسیسات است و هدر رفت ظاهری هم مربوط به انشعابات غیر مجاز است که بعضی از دستگاه ها و ارگان هایی هستند که آب مصرف می کنند ولی کنتور ندارند و دستگاه‌های نظامی و انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی از ارگان های پرمصرف آب هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه سفره‌های زیرزمینی و روان‌آب‌ها وضعیت مناسبی ندارند، گفت: امسال روان آب سد تهم ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کمتر شده و این در حالی است که در سال گذشته نیز در ۵۱ سال اخیر خشک ترین سالی بود که با آن مواجه شدیم که این مصرف بهینه از منابع موجود را می طلبد.

جزءقاسمی با بیان اینکه امکان اضافه کردن منابع آبی جدید به منابع آب در استات را نداریم گفت: شرکت آب و فاضلاب یک شرکت غیردولتی است و برای هزینه های جاری و بهره برداری و نگهداری متکی به قبوض آب است و منابع دولتی ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در خصوص بازچرخانی آب به چرخه مصرف گفت: در این خصوص پروژه‌هایی در ۷ شهرستان استان در حال اجرا و بهره‌برداری داریم و همچنین یک پروژه روستایی در حال بهره‌بهره‌برداری و ۲ پروژه روستایی نیز در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه پساب، مطمئن‌ترین منبع برای استفاده صنایع بوده و ۹۹٫۹ درصد فاضلاب‌ها، آب است، اظهار داشت: فاضلابی که اجرا می‌کنیم طبق قوانین برای فاضلاب انسانی بوده و شرکت آب و فاضلاب، مسئول آب جوی‌ها یا بالا آمدن چاه‌های جذبی نیست گرچه در خیلی موارد این آب‌ها را نیز به فاضلاب متصل می‌کنند.

جزءقاسمی با بیان اینکه سامانه تلفنی ۱۲۲ به‌صورت شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی است، خاطرنشان کرد: این سامانه، تمام مواد مربوط به حوزه آب و فاضلاب شهری و روستایی را دریافت و کد رهگیری ارائه می‌دهد که شهروندان با استفاده از این کد رهگیری می‌تونند تمام خدماتی که مورد نظرشان بوده را خیلی راحت و سریع پیگیری کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه برخی مشارکت‌ها نیز توسط شرکت‌ها انجام می‌شود، گفت: برای مثال؛ آبرسانی به ۲۳ روستا با کمک پاکشوما است که لوله‌ها را شرکت می‌خرد و خرید اتصالات و اجرای پروژه با آبفا و از محل منابع داخلی است که سهم هر کدام (آبفا و پاکشوما) ۴٫۵ میلیارد تومان است و شرکت جی.تی.آی پارسیان نیز آبرسانی به ۱۷ روستا را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه روستاهای دارای مشکل در آب را تقسیم‌بندی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: ۸۶ روستا دارای تنش دائم آبی هستند، ۱۱۶ روستا تنش آبی فصلی دارند و فقط در فصل تابستان و عمدتاً به دلیل مصارف خارج از عرف دارای تنش آبی هستند، ۱۶۹ روستا به دلیل مشکل تاسیساتی، فرسوده شدن تاسیسات و خشک شدن منابع آبی دارای مشکل هستند و ۱۳۷ روستا نیز که عمدتاً روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار هستند تحت پوشش شرکت آبفا قرار ندارند.

جزءقاسمی با بیان اینکه در مجموع ۵۰۸ روستا تحت پوشش شرکت آبفا هستند، افزود: در ۲۳۶ روستا پروژه اجرا می‌کنیم و در سه‌ماهه اول سال جاری نیز در ۵۱ روستا توانستیم مشکل اب را برطرف کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه در کنار محدودیت‌های اعتباری برای اجرای شبکه فاضلاب، نیازمند همکاری دستگاه‌های دیگر برای اخذ مجوز و همچنین صبر و تحمل شهروندان برای اجرای پروژه‌ها نیز هستیم، گفت: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل عدم صدور مجوز حفاری نتوانستیم فاضلاب را اجرا کنیم اما امسال با حضور مدیریت جدید در شهرداری، تعاملات نیز خوب شده و اجرای ۵۰ کیلومتر فاضلاب را در برنامه داریم.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۶۰ درصد شهر زنجان و در مجموع ۴۰ درصد کل استان تحت پوشش شبکه فاضلاب است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست