• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۴-۰۹
  • شناسه خبر: 28189

توصیه اخلاقی امام جواد (ع) درباره زندگی در دنیا

کسی از وجود مبارک امام جواد(سلام الله علیه) توصیه اخلاقی خواست عرض کرد که ما را سفارش کنید. حضرت فرمود: قبول می‌کنید یا فقط می‌خواهید گوش بدهید؟ اگر قبول می‌کنید این مسائل را بدان، اینجا جای امتحان و جای بردباری است اصل ...

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در یکی از سخنرانی های خود به مناسبت شهادت جواد الأئمه (ع)، بیان کردند: سعی و تلاش و کوشش این بزرگواران این بود که هرگز ما را به فروع محض دعوت نکنند اگر ما را به مسائل فقهی دعوت می ‌کنند اگر ما را به مسائل حقوقی فرامی‌ خوانند اگر ما را به مسائل اخلاقی هدایت می‌کنند آن ریشه اصلی همه مسائل که توحید است آن را هم تذکر می‌دهند؛ توحید در کل نظام اثر دارد یعنی از عرش تا فرش همه موجودات هماهنگ ‌اند ولی مدیر عامل، مدیر رب الارباب، رب العالمین ذات اقدس الهی است.

بنابراین اگر در نظام هستی همه به ذات اقدس الهی متکی‌اند در تربیت علوم و اخلاق و اعمال و رفتار هم باید این‌‌چنین باشند یعنی علوم ما هم این‌‌چنین باشد اخلاق ما هم این‌‌چنین باشد و مسائل حقوقی ما هم این‌‌چنین باشد و فقه و اصول ما هم این‌‌چنین باشد. فایده این ریشه‌ای کار کردن این است که انسان را بنیادین می‌کند یعنی هرگز حوادث او را نمی ‌لغزاند برای اینکه او پایگاه فکری خوبی دارد که عالم به یک اصل متکی است.

کسی از وجود مبارک امام جواد(سلام الله علیه) توصیه اخلاقی خواست عرض کرد که ما را سفارش کنید. حضرت فرمود: قبول می‌کنید یا فقط می‌خواهید گوش بدهید؟ عرض کرد نه قبول می‌کنم. فرمود: اگر قبول می‌کنید این مسائل را بدان، اینجا جای امتحان و جای بردباری است اصلاً کسی خیال بکند که اینجا بخواهد راحتی و راحت به سر ببرد راحتی نصیبش بشود اشتباه است؛ آنکه این نظام را ساخت این جهان را ساخت فرمود: اینجا جای آسایش نیست خودش هم که ﴿وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قیلاً﴾ دیگر از خدا راستگوتر کیست ؟
معذلک قسم یاد کرد فرمود: ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا اْلإِنْسانَ فی کَبَدٍ﴾ انسان در فشار و رنج و درد و زحمت و سختی قرار داده شد، اصلاً ساختار اینجا این است این لام لام قسم است، کبَد یعنی درد و رنج و فشار و مشکلات؛ حالا یکی فشار مالی دارد دیگری فشار خانوادگی دارد یکی فشار سیاسی دارد و یکی فشار اجتماعی دارد هیچ کس بی درد و رنج نیست؛ مستحضرید آنها که وضع مالیشان خوب است با قرص خواب می‌خوابند این ‌طور نیست که مثلاً راحت باشند حالا کسی خیال بکند این هفتاد هشتاد سال آسوده باشد نه آسایش جای دیگر است آنجا که ﴿لا لَغْوٌ فیها وَ لا تَأْثیمٌ﴾ از یک سو ﴿الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ﴾ از سوی دیگر.

وجود مبارک امام جواد(سلام الله علیه) فرمود: «الثِّقَهُ بِاللّهِ ثَمَنٌ لِکُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلی کُلِّ عالٍ» رسیدن به درجات عالی، درجات بهشت، درجات علمی و عملی و تقوا در دنیا و درجات بهشت در آخرت البته سخت است؛ ولی اعتماد و اطمینان به لطف خدا، بهای هر کالای گرانی است. امام جواد علیه السلام می فرماید: نِیل به درجات عالی و رسیدن به مقاماتی مانند مقام سلمان، مقام اباذر، مقام مقداد در دسترس است، شما نردبان رسیدن به این مقامات را دارید، نگویید سلمان و مقداد به آن مقامات رسیده اند ما نمی ‌توانیم، اگر بگویید یک مقامی خیلی بالاست، نردبانش را دارید و آن اطمینان به خدا است.

منبع: درس اخلاق
تاریخ: ۱۳۸۲/۱۱/۰۲

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست