• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۵-۱۹
  • شناسه خبر: 28513

مسری بودن سویه BA5 نسبت به سویه‌های دیگر /شهریور ماه به پیک هفتم کرونا خواهیم رسید

با توجه به مسری بودن سویه BA5 ، یک نفر فرد آلوده می‌تواند ۱۸ نفر را آلوده کند زیرا سیستم ایمنی بدن در مقابل سویه BA5 ضعیف‌تر عمل می‌کند. با واکسیناسیون ایمنی کامل در بدن ایجاد شده و مرگ و میر نیز پایین می‌آید.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»رحیم سروری، معاون وزیر بهداشت و رئیس انستیتو پاستور ایران، در گفت و گوی خبری اظهار کرد: در بهمن ماه سال ۹۸ که کرونا در کشور شروع شد بیشترین سویه‌هایی که موجب مرگ و میر شد سویه دلتا بود که فوق العاده کشنده بود که مرگ و میر‌ها در این سویه به عدد سه رقمی رسید.

وی به سویه امیکرون اشاره کرد و گفت: به دلیل تغییرات جهشی که در این سویه اتفاق افتاده و به سویه‌های BA1 تا BA4 رسیدیم بعد از آن به سویه BA5 رسیدیم که بسیار مسری بوده و به سرعت منتقل می شود و یک فرد آلوده می‌تواند ۱۸ نفر را درگیر کند زیرا سیستم ایمنی بدن در مقابل BA5 ضعیف‌تر عمل می‌کند و ریه را بیشتر درگیر می‌کند و با انجام واکسیناسیون ایمنی کامل در بدن ایجاد شده و مرگ و میر به شدت پایین می آید.

سروری تصریح کرد: با توجه به ایام کرونا و عزاداری اباعبدالله الحسین مه شاهد تجمعات مردم در تکیه و مساجد هستیم لازم است تهویه مکانهای سر بسته مناسب باشد، در فضاهای سربسته حتما از ماسک استفاده شود و تاکید می‌شود که مردم واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۰ درصد از مردم واکسن مرحله اول و دوم خود را دریافت نکرده‌اند و برای اینکه چرخه انتقال این ویروس قطع شود توصیه می‌شود این افراد برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

معاون وزیر بهداشت و رئیس انستیتو پاستور ایران، با توجه به شایعات عوارض واکسن بیان کرد: مردم نباید به این شایعات توجه کنند زیرا به هیچ عنوان درست نیست و همچنین هیچ واکسن تاریخ گذشته‌ای در کشور وجود ندارد و وزارت بهداشت هیچ زمان از واکسن‌های بلااستفاده غیر موثر در چرخه تزریق استفاده نمی‌کند.

وی ابراز کرد: کسانی که شش ماه از تزریق واکسن آنها گذشته به دلیل پایین آمدن سیستم ایمنی بدن در مقابل سویه های جدید ضروری است به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و واکسن یادآورخود را دریافت کنند.

سروری با بیان اینکه در حال حاضر به پیک هفتم کرونا نرسیده‌ایم و احتمالا در اوایل شهریور به این پیک خواهیم رسید تصریح کرد: به دلیل نزدیک شدن به پاییز و شروع مدارس با توجه به افزایش آنفولانزا و دیگر بیماریهای ویروسی شایع این فصل با توجه به اینکه هنوز از کرونا ایمن نشده ایم ، لازم است مردم واکسیناسیون خود را تکمیل کنند تا از درگیری‌های بیشتر بدن با این ویروس‌ها جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان‌کرد: لازم است گروه‌های سنی ۱۲ تا ۱۸ سال برای تزریق واکسن به پایگاه‌ها مراجعه کنند و گروه‌های سنی ۵ تا ۱۲ سال نیز منتظر ابلاغ دستورالعمل ستاد ملی کرونا باشند.

معاون وزیر بهداشت و رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: به واکسن پاستوکووک اشاره کرد و گفت: ساخت این واکسن یکی از افتخارات کشور ما بعد از مواجهه با کرونا بود، با توجه به اینکه کشورهای دیگر از دادن واکسن به ایران امتناع می‌کردند ما در شرایطی قرار گرفتیم که باید واکسن در کشور خود توسط دانشمندان و متخصصان تولید کنیم که خوشبختانه این کار انجام شد.

وی افزود: با توجه به اینکه ۷۰ درصد مردم از واکسن سینوفارم استفاده کرده‌اند لزوماً باید در مرحله یادآوری از واکسن دیگری استفاده کنند تا اثربخشی بیشتری داشته باشد که پاستوکووک توصیه می‌شود.

سروری ادامه بیان کرد: بعد از مقایسه این واکسن با واکسن‌های سینوفارم و آسترازنکا به نتایج بهتری رسیدیم به گونه‌ای که میزان آنتی بادی و افزایش ایمنی این واکسن در مقایسه با سینوفارم ۲۰ برابر و در مقایسه با آسترازنکا دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: در حال حاضر ۸ میلیون دز واکسن پاستوکووک در کشور وجود دارد که در صورت مواجهه با کمبود اقدام به تولید خواهیم کرد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست