• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۵-۲۰
  • شناسه خبر: 28547

تعزیه‌خوانی ارمغانخانه هنوز شناخته نشده است/ زیرساخت‌های گردشگری مذهبی فراهم نیست

بزرگترین مشکل در گردشگری مذهبی، نبود زیرساخت های لازم و تبلیغات مناسب در این حوزه است.تعزیه‌خوانی ارمغانخانه که سال‌هاست در ماه محرم انجام می‌شود اما آنطور که شایسته آن است هنوز شناخته نشده است، باید به آثار ناملموس اس ...

مهدی باقری ،رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان در گفت وگو با خبرنگار « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: گردشگری یکی از سریع ترین صنایع درحال توسعه در اقتصاد جهانی است و گردشگری مذهبی نیز یکی از انواع گردشگری به ویژه در ایران محسوب می‌شود.
وی افزود: چند سال است که در ایران بحث گردشگری مذهبی باز و حضور گردشگران داخلی و خارجی در مکان‌های مذهبی بیشتر شده است و آیین‌های محرم یک بازه طولانی در ایران است که تا دو ماه فضای شهری کشور را درگیر می‌کند.
رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با بیان اینکه زمانی که گردشگران خارجی در این بازه زمانی وارد ایران می شوند، علاقه دارند تا اطلاعاتی در این باره بدست آورند، گفت: واقعه عاشورا مختص شیعیان یا مسلمانان نیست، بلکه اتفاقی جهانی است و ترویج مضامینی چون ایثار ،شهادت، آزادگی را دربر می‌گیرد. 
وی تصریح کرد: در دنیای امروز، توجه به سفر و گردشگری به اندازه‌ای زیاد شده است که می‌توان از تمام ظرفیت‌های یک منطقه برای افزایش شمار گردشگر آن بهره برد، امّا قبل از آن باید شرایط زیرساختی و رفاهی گردشگران را مهیّا کرد و افراد کاردان را برای ارتباط با گردشگران، آموزش داد.
باقری بیان کرد: متاسفانه بزرگترین مشکل در گردشگری مذهبی نبود زیرساخت‌های لازم و تبلیغات است و زیرساخت‌های این نوع از گردشگری هنوز فراهم نشده است و گاهی در برگزاری مراسمات محرم سلیقه‌ای عمل می‌شود.
وی ادامه‌داد: مراسم‌هایی که در شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود هر ساله گردشگران مختلفی را جذب می‌کند و دیدن مراسم عزاداری‌ها برای آن‌ها جذاب است و حتی برخی از آن‌ها در سفر به شهرهایی که آداب خاصی دارند می‌توانند برای توسعه گردشگری آن شهر تبلیغ کنند.
رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان، با بیان اینکه عزاداری مردم زنجان، در ماه محرم زبانزد خاص و عام است و این شهر به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی نام گرفته افزود: باید فرهنگ و آموزه‌های سالار شهیدان اباعبدالله حسین(ع) سر لوحه زندگی همه ما قرار گیرد تا بتوانیم اهداف قیام امام حسین (ع)را به همه جهان‌بشناسانیم.
وی بیان‌کرد: یکی از عزاداری‌هایی که مردم زنجان در سوگ امام حسین(ع) دارند تعزیه‌خوانی ارمغانخانه است که سال‌هاست در ماه محرم انجام می‌شود اما آنطور که شایسته آن است هنوز این تعزیه خوانی شناخته نشده است، بنابراین باید به آثار ناملموس استان بها داد و این آثار را به ثبت رساند.
باقری تاکید کرد: برای حفظ این میراث ناملموس باید نماد تعزیه و تکیه ارمغانخانه در میدان ورودی شهر طراحی و نصب شود و باید زیر ساخت‌های گردشگری مذهبی مانند اقامتگاه و اسکان فصلی برای گردشگران ایجاد شود و این تعزیه به دنیا معرفی شود.
وی عنوان کرد: در استان زنجان مراسم روز هشتم محرم حسینیه اعظم زنجان و تعزیه زنجان در سال ۸۷، مراسم عزاداری روز سوم امام حسین(ع)، عزاداری یازدهم محرم زینبیه و مراسم رجز‌خوانی در سال ۹۱، مراسم آب چهل یاسین، مراسم تشت‌گذاری در سال ۹۷، تعزیه رجعین در سال ۹۸ و حلوای اوماج در سال ۱۴۰۰ جزو پرونده ثبتی ناملموس عزاداری حسینی هستند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست