• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۵-۲۳
  • شناسه خبر: 28602

تصمیم گیری درخصوص ترکیب مادحین حسینیه به عهده کمیته مراسمات است/ مبلغ دریافتی مداحان حسینیه ناچیز و فقط از باب تبرک است/ ۸ و نیم میلیارد تومان جمع نذورات امسال حسینیه اعظم زنجان

تمام تصمیمات مربوط به مراسم های حسینیه به عهده کمیته مراسمات است از جمله انتخاب مادحین که در آن کمیته دونفر هم از اعضای هیئت امنا حضور دارند و در خصوص ترکیب مادحین و موارد مربوط به آن در آن کمیته تصمیم گیری می شود و ترکی ...

به گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»علیرضا فیروزفر رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان با بیان اینکه امسال محرم باشکوهی در حسینیه زنجان و در شهر زنجان را شاهد بودیم اظهار کرد: اگر تاریخ بشریت را چه به لحاظ مکانی و چه زمانی جستجو کنیم در هیچ عصر و مکانی اتفاقی مثل نهضت عاشورا را پیدا نخواهیم کرد.

فیروزفر گفت: در دنیا رسم هست که در مناسبتهای مختلف برنامه هایی را برپا می کنند اما در هیچکدام از اینها جایی را نمی یابید که اقامه کنندگان عزا شور و نشاط و شوق داشته باشند. معمولا فضای اقامه عزا فضای آکنده از یاس و اندوه و ناامیدی است اما اگر دل بسپاریم به خدا پدیده ای را خواهیم دید که در آن اقامه عزاست اما برپاکنندگان آن همیشه شور و شوق دارند. این یک پدیده استثنایی است و اوج آن را در محرم و در شهر زنجان میتوانیم ببینیم. جایی که از ماهها پیش ۴۰۰۰خادم حسینیه جمع میشوند و شبانه روز کار می کنند تا بتوانند بهترین اقامه عزا را داشته باشند .

وی افزود: قبل از هر چیز لازم است از مردم ولایمتداری که خار چشم یزیدیان زمان هستند و بدون هیچ چشمداشت و با برکنارزدن هرگونه تفرقه دور هم جمع میشوند و این حماسه را رقم میزنند تقدیر کرد. به راستی که حرارتی که از عشق به اباعبدالله در قلوب مومنین هست هیچگاه سرد نخواهد شد.در مرحله دوم باید آفرین گفت به خادمین حسینی که در اعلی درجه عشق و شوق تمامی همتشان این است که خاک پای عزادارن حسینی را طوطیای چشم خود کنند.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه امسال مراسمات حسینیه اعظم بدون هیچ حاشیه ای برگزار شد گفت: از مراسم تعویض پرچم درشب اولین روز ماه محرم و برنامه احلی من العسل که به نیت قاسم بن الحسن و شیرخوارگان به میزبانی حسینیه اعظم انجام شد تا ویژه برنامه تجلیل از پیرغلامانی که سالها در حسینیه خدمت کردند و خالصانه عزاداری کرده اند و برنامه دسته حسینیه اعظم که علی رغم شدت گرمای هوا و محدودیتهایی که از این باب میتوانست ایجاد شود با حضور پرشور و منظم مردم و برنامه شبهای محرم حسینیه که در تمامی شبها در تمامی شبستاتها و خیابان خیام برگزار شد و صبح روز عاشورا و قرآن خوانی عصر روز عاشورا و حضور پرشور مردم در دسته حسینیه که صحنه هایی را رقم زد که زنجان را معروف به دومین قربانگاه شیعیان کرده است.

فیروز فر با اشاره به اینکه مردم ثابت کردند که هم جان خود را قربانی اباعبدالله می دانند هم مال خود را گفت: عزاداران حسینی امسال ۱ هزار و ۵۰۱ رأس قربانی ذبحی به حسینیه اهدا کردند که از این تعداد ۳۰۳ رأس مربوط با قربانی نیابتی بود و به سفارش از مناطق مختلف کشور انجام شد.

وی افزود: ۲هزار و ۳۳۱رأس دام زنده هم تحویل حسینیه اعظم شد که از این تعداد ۱هزار و ۴۷۳رأس در قالب فروش احشام مبلغ ۲میلیارد و ۵۷۴ میلیون تومان را به حساب نذورات حسینیه اعظم واریز کرد.

فیروزفر با بیان اینکه نذورات نیابتی قربانی نیز فعلا ادامه دار هست افزود: در قالب نذر قربانی به صورت پرداخت نقدی جمعا ۲میلیارد و ۳۷۵میلیون تومان پرداخت نقدی ازبابت نذورات قربانی داشتیم و مبلغ کل نذورات جمع آوری شده ۳میلیارد ۳۲۰میلیون تومان بوده و وجه حاصل از فروش آلایش قربانیها( کله و جگر) ۲۸۰میلیون تومان و با احتساب فروش دام زنده وبا جمعاً احتساب نذورات نقدی جمع آوری شده و آلایش و نذوراتی که به صورت پرداخت نقدی بوده مبلغ ۸ ونیم میلیارد تومان واریزی به صندوق حسینیه اعظم بوده است ضمن اینکه امسال ۳۶۰گرم طلای اهدایی نیز به حسینیه اعظم داشتیم .

علیرضا فیروزفر با بیان اینکه قربانی های ذبح شده به صورت بهداشتی پوست کنی میشوند و به کارخانه بسته بندی منتقل میشوند گفت: گوشت ها به صورت بسته های نیم کیلویی تهیه میشوند و تاکنون ۵۰ هزار بسته گوشت تهیه شده است ضمن اینکه آماده شدن و بسته بندی هربسته گوشت ۴هزار تومان برای حسینیه هزینه دارد.

وی در خصوص توزیع گوشت های قربانی نیز گفت:برای توزیع این ۵۰ هزار بسته طبق نقشه شهر که زون بندی شده ، هرسال یک منطقه را پوشش می دهیم . محدوده مشترک محدوده سعدی جنوبی، کوچه اصغریه و خیابان امام و خیام جنوبی محدوده همیشگی توزیع گوشت است. امسال محدوده خیابان امام و چهارراه امیرکبیر، دروازه ارک، دروازه رشت، دانشسرا و میدان آزادی پوشش داده شد. در کوی شهریار، زعفرانیه، نیکسازان، شهرک ولیعصر، فاز ۴زیباشهر و شهرک امیرکبیر، اراضی پایین کوه و نصر و اراضی ثبت و کوی فجر، کوی نگین و شاهد و ۲۰روستای اطراف زنجان هم پوشش داده شده است ضمن اینکه برای کمیته امداد و بهزیستی و برخی خیریه هاهم سهمیه ای اختصاص داده شده است .

فیروز فر گفت: حسبنیه اعظم از محرم ۱۴۰۰تا محرم ۱۴۰۱ تعداد ۱۳۰۰ وام به مبلغ ۹ و نیم میلیارد تومان پرداخت کرده است.

فیروز فر با اشاره به حرکت قطار کاروان عشق که در روز دسته از تهران حرکت کرد گفت: امسال ۲۱۰۰ نفر ببن یک الی سه شب توسط ستاد اسکان با یک وعده غذا اسکان داده شدند و در یک روز ۲۰هزار پرس غذا توزیع شد و همچنین هرشب ۵ هزار مترمربع فضای مفروش شده برای عزاداران داشتیم و ۱۱پارکینگ پارک خودرو نیز در نظر گرفته شده بود .

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان در خصوص انتخایب مداحان دسته حسینیه نیز گفت: گستردگی و تنوع موضوعات در حسینیه مستلزم این است حتما تقسیم کار داشته باشیم و در همین راستا هم تمام تصمیمات مربوط به مراسم ها به عهده کمیته مراسمات است از جمله انتخاب مادحین که در آن کمیته دونفر هم از اعضای هیئت امنا حضور دارند و در خصوص ترکیب مادحین و موارد مربوط به آن در آن کمیته تصمیم گیری می شود و ترکیب مادحین امسال هم حاصل تصمیم کمیته مراسمات بود .

وی در پاسخ به سوال میزان دریافتی مداحان حسینیه نیز گفت: دریافتی مداحان حسینیه مبلغ بسیار ناچیزی است که به عنوان تبرک به آنها پرداخت میشود و برخلاف تصور برخی ها، این مبلغ بسیار ناچیز است که معمولا در قبال تمام مراسماتی که در طول سال مداحان در آن حضور دارند به عنوان تبرک به آنها پرداخت می شود.

وی در خصوص موسسه مصباح نیز گفت: ۱۰۰ درصد سهام این موسسه متعلق به حسینیه اعظم زنجان است که از سال گذشته با هیئت مدیره و تیم اقتصادی جدید فعالیت می کنند ولی به این دلیل که تمام تصمیمات مربوط به حسینیه باید به تایید اوقاف برسد هر طرح اقتصادی و اشتغالزایی در آنجا نیاز به تامل و تاییدات لازم دارد.

فیروزفر در خصوص مهمانسرایی که سال ۸۹ در مشهد کلنگ زنی شد نیز گفت: در همان موقع به دلیل اعتراضاتی که از سوی برخی انجام شد که حسینیه زنجان چرا نذورات مردم را در مشهد خرج می کند آن طرح مسکوت ماند و امروز هم حسینیه توان ساخت مهمانسرا با هزینه های جدید را ندارد و فعلا تصمیمی برای آن زمین گرفته نشده است .

علیرضا فیروزفر در مورد گسترش و خرید منازل اطراف حسینیه هم گفت: محله حسینیه جزء مناطق محروم درشهر محسوب می شود که قطعا وجود حسینیه باعث گشایش هایی زیادی برای این منطقه شده است اما چون حسینیه اعظم جزء بقاع متبرکه است و زیر نظر اوقاف اداره می شود که اوقاف نیز هرگونه تملک زمین های اطراف و گسترش حسینیه رامنوط به آماده کردن طرح جامع حسینیه کرده بود که این طرح اکنون آماده است و با تایید اوقاف مراحل بعدی انجام خواهد شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست