• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۶-۱۶
  • شناسه خبر: 29022

۷۰ درصد بودجه انجمن سینمای جوان به استان ها اختصاص می یابد/ماهنشان با حداقل امکانات فرهنگی

مجوز سه سینمای سیار را دریافت کردیم و در مناسبت های مختلف با استفاده از این ظرفیت فیلم های مختلف اکران می شود .فرهنگسراهای استان با کمبودهایی مواجه است که باید با اختصاص اعتبار مشکلات زیرساختی آن حل شود.ماهنشان از مرکز د ...

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محمد خزاعی معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی کشور، در نشست با هنرمندان زنجان گفت: معتقد هستم باید به صورت مستقیم زیرساخت های استانی و ظرفیت های استان را بررسی کنم تا بتوانم مشکلات حوزه سینمایی استان ها را حل کنم.

وی با بیان اینکه تاکنون نیروی انسانی استان ها فراموش شده بود گفت: ما معتقدیم تهران همه سینماهای ایران نیست و شعار دولت عدالت فرهنگی است و برای توزیع عادلانه فرهنگ باید برنامه جامع برای تمام کشور داشته باشیم.

خزاعی افزود : در سری اول بازدیدهای سازمان سینمایی کشور از ۱۰ استان کم برخوردار که به لحاظ منابع مالی و زیرساختی مشکل داشت بازدید شد؛ دغدغه هنرمندان زنجان با هنرمندان دیگر استان ها مشترک است.

وی گفت: با وجود کسب رتبه های برتر به لحاظ فعالیت های حرفه ای سینمایی در جهان، در حوزه زیرساخت های سینمایی عقب هستیم، ترکیه ۳ هزار سالن سینما دارد با وجود اینکه فعالیت حرفه ای در حوزه تولید سریال دارد.در حال حاضر ۶۰۰ پرده نمایش در کشور داریم و استاندارد جهانی به ازای ۲۰ هزار نفر یک سالن نمایش است و تعداد شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر فاقد سینما در کشور ۲۲۰ شهر است.

وی با بیان اینکه براساس زیرساخت ها انتظار نداریم سینمای ایران در اقتصاد موفق باشد، افزود: برای استقبال خانواده ها از فیلم های سینمایی نیازمند سالن های مجهز و محلی برای ایجاد نشاط اجتماعی و حرکت جمعی هستیم.همانطور که توسعه فضای سبز و دانشگاهی در دستور کار است از توسعه سینماها عافل نشویم و علاوه بر توسعه زیرساخت ها باید به تولید محتوا، سرمایه گذاری، کشف استعداد، تجهیز و آموزش فکر کنیم.

خزاعی با اشاره به اینکه آموزش مخصوص فیلم سازان مبتدی نیست و هنرمندان حرفه ای هم برای به روز شدن به دوره آموزشی نیاز دارند، گفت: ۷۰ درصد بودجه انجمن سینمای جوان و ۴۰ درصد بودجه مرکز گسترش به استان ها اختصاص می یابد.

وی سهم فیلم سازان برای تولید فیلم کوتاه در سال جاری را ۵ فیلم خواند و گفت: این سهمیه از سال آینده بیشتر خواهد شد. همچنین در گذشته کارگردان اولی در دست عده خاصی بود به شرط داشتن سرمایه گذار و تهیه کننده ولی این جریان در حال حاضر به بنیاد سینمای فارابی واگذار شد.

وی با اشاره به اینکه دفاتر انجمن سینماهی جوان در کشور تا پایان امسال تجهیز می شود، افزود: ۵۰ درصد بودجه تولید فیلم کوتاه توسط سازمان سینمایی و ۵۰ درصد بودجه به صورت استانی تامین می شود و امسال بودجه استان در تولید فیلم کوتاه ۵۰۰ میلیون تومان است.

رئیس سازمان سینمایی کشور اضافه کرد: در این دوره تلاش می شود نگاه به هنرمندان استانی باشد؛ آمار کل تولید در سینمای حرفه ای کشور ۱۰۰ میلیارد تومان است و بودجه استانی در سال جاری برای زیرساخت ها و تولیدها در استان های سراسر کشور ۲ تا ۳ میلیارد تومان است.

فرهنگسراهای استان زنجان مشکلات زیرساختی و تجهیزاتی دارند

امراله حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در این جلسه اظهار کرد: فرهنگسراهای استان با کمبودهایی مواجه است که بایستی با اختصاص اعتبار مشکلات زیرساختی آن حل شود.

وی با بیان اینکه استان زنجان دارای ۲ سینما با ۵۵۰ صندلی در مرکز زنجان است گفت: سینما روشای زنجان در یک مجتمع تجاری با مدیریت بخش خصوصی فعالیت می کند و سینمای بهمن با دو پرده اکران دارد.یک سالن سینما در  مجتمع تجاری ارغوان شهرستان ابهر در دست ساخت است، در مجتمع آنا نیز یک مجتمع با سه سالن سینما در دست ساخت است.

حسنی با اشاره به اینکه مجوز سه سینمای سیار را دریافت کردیم، گفت: در مناسبت های مختلف با استفاده از این ظرفیت فیلم های مختلف اکران می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به وضعیت فرهنگسراهای استان و کمبودهای موجود در این مراکز اشاره کرد و افزود: در خدابنده فرهنگسرایی با ۷۰۰ صندلی وجود دارد که یکی از فرهنگسراهای بزرگ استان محسوب می شود که نیازمند تجهیزات به روز است.

وی گفت: فرهنگسرای خرمدره نیز با مشکل نور مواجه است و فرهنگسرای شهید بهشتی آببر نیز که پس از زلزله طارم ساخته شده مشکل سرمایش و گرمایش دارد و نیازمند بازسازی تجهیزات مربوط به صدا، تصویر و نور است.

حسنی به فرهنگسرای الغدیر ماهنشان و وجود ۱۰۰ صندلی اشاره کرد و گفت: ماهنشان از مرکز دور است و با حداقل امکانات فرهنگی فعالیت می کنند.سالن فرهنگسرای شهرستان ایجرود نیز که جزء ۲۳ شهرستان محروم استان است، نیازمند صندلی و اعتبار برای نوسازی است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست