• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۸-۱۹
  • شناسه خبر: 29636

افتتاح کتابخانه در منطقه بیسیم در هفته کتاب/ کتابخانه های استان فقط یک و نیم میلیون کتاب دارند/کتابخانه مرکزی حق همه مردم استان است

در حال حاضر یک و نیم میلیون عنوان کتاب در کتابخانه های استان داریم.این تعداد باید به حدود سه میلیون برسد که با همراهی مردم و اهدای کتاب و کمک خیرین میتوان به این میزان رسید. ضمن اینکه در شش ماه اول امسال ۲ هزار و ۶۸۹ ن ...

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محمد رضا خانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی شاخص اول فرهنگی یک جامعه محسوب میشود و بقیه مقولات فرهنگی بعد از آن قرار می گیرند گفت: آنچه بدیهی است این است که حال خوبی در کتابخوانی نداریم اما در شاخص های کتابخانه ای در منطقه اول هستیم .

رضا خانی با اشاره به اینکه هر میزان که کتابخوانی مردم بیشتر شود آسیب های اجتماعی هم کاهش پیدا خواهد کرد گفت: آمار کتابخوانی آنطور هم رایج شده پایین نیست گرچه با نقطه مطلوب فاصله دارد.

وی گفت: سی‌امین دوره هفته کتاب از ۲۱ تا ۲۷ آبان ماه با تاکید ویژه به مقوله اندیشه‌ورزی و تقویت زیر ساخت‌های کتابخانه‌ها، هدایت و رونق اقتصادی فرهنگ و تشویق مردم به کتابخوانی اجرا می‌شود.

رضاخانی گفت: در حال حاضر ۱۰۰کتابخانه در استان زنجان فعال است که ۸۲ آن زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی است وبقیه مشارکتی هستند.

وی با بیان اینکه در هفته کتاب و کتابخوانی ۱۰۰ نشست کتابخوانی، ۳۹ مسابقه کتابخوانی، سه مورد رونمایی کتاب و چهار مورد نقد کتاب و ۲۱ کارگاه آموزشی، هفت محفل عمومی در کتابخانه‌های عمومی اجرا خواهد شد گفت: در مجموع ۴۰۵ برنامه کتاب محور در استان اجرا خواهد شد.

وی افزود: در این هفته کتابخانه امام حسین(ع) در منطقه بی‌سیم با ۶۶۰ متر زیر بنا و ۷ میلیارد تومان اعتبار ساخته شده که در این هفته افتتاح می‌شود. همینطور افتتاح بخش نسخ خطی و چاپی که ۳۸۰۰ نسخه خطی و چاپی و چاپ سنگی را در بردارد خواهیم داشت .

رضاخانی با بیان اینکه در حال حاضر یک و نیم میلیون عنوان کتاب در کتابخانه های استان داریم گفت: این تعداد باید به حدود سه میلیون برسد که با همراهی مردم و اهدای کتاب و کمک خیرین میتوان به این میزان رسید. ضمن اینکه در شش ماه اول امسال ۲ هزار و ۶۸۹ نسخه کتاب به کتابخانه های اهدا شده است .

وی گفت: ۳۲هزار و ۲۵۳ نفر عضو کتابخانه های استان هستند و استقابل از کتابخانه ها در روستاها بسیار بالا است .

وی با بیان اینکه در برخی روستاها کتابخانه ها تنها مرکز فرهنگی آن منطقه محسوب میشود گفت: همه روستاهای بالای ۳۵۰۰ نفر جمعیت کتابخانه دارند .

رضاخانی با بیان اینکه در سالهای اخیر با تغییر رویکرد، کتابخانه های به یک باشگاه اجتماعی تبدیل شده است گفت: کتابخانه تنها برای مطالعه و تحویل کتاب نیست بلکه میشود در آن خدمات فرهنگی ارائه داد از جمله ایجاد اتاقهای گروهی مطالعه که همه همشهریان می توانند از آن استفاده کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان افزود: ایجاد کتابخانه‌های تخصصی کتاب، ایجاد مرکز خلاقیت نوجوان، ایجاد اتاق‌های علم پیک کتاب، قصه‌گویی مادران و کودکان، ایجاد بخش تخصصی کودک در کتابخانه سید افضل موسوی از دیگر برنامه‌های اجرایی توسط کتابخانه‌های عمومی است.

وی با اشاره به اینکه بخش کودک در تمام کتابخانه‌های ما وجود دارد،افزود: ولی در برخی کتابخانه‌ها از جمله کتابخانه سید افضل موسوی بزرگترین بخش کودکان  ایجاد شده است که مورد استقبال مادران و کودکان قرار گرفته است .

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در خصوص کتابخانه مرکزی زنجان نیز گفت: کتابخانه مرکزی حق همه مردم استان است که ۱۸ سال پیش این پروژه آغاز شد و تا کنون فقط ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به دلیل کمبود بودجه متوقف شده است.

وی با بیان اینکه این کتابخانه در زمینی به مساحت ۲۰هزار مترمربع در یکی از بهترین نقاط زنجان در نظر گرفته شده است گفت: در سفر اول ریاست جمهوری به استان زنجان به دلیل پایین بودن پیشرفت فیزیکی،در لیست پروژه های قابل پیگیری قرار نگرفت ولی با پیگیری های صورت گرفته در سفردوم ریاست جمهوری در اولویت قرار خواهد گرفت. با احداث این کتابخانه شاهد تحول بزرگی در رویدادهای فرهنگی استان خواهیم بود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست