• تاریخ: ۱۴۰۱-۱۰-۰۵
  • شناسه خبر: 30314

«ابوالفضل»و «فاطمه» اسم اول پسران و دختران زنجانی در ده سال گذشته / تکمیل اطلاعات سببی و نسبی افراد در سامانه اطلاعت ثبت احوال

در ده سال اخیر «ابوالفضل» اسم اول برای پسران با ۴ هزار و ۹۳۸ مورد و « فاطمه» با ۶ هزار و ۶۷۰ مورد در ده سال اخیر نام اول انتخابی برای دختران در استان زنجان بوده است.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مهدی ژاله چیان مدیر کل ثبت احوال استان زنجان در نشست خبری با اشاره به سوم دی روز ثبت احوال اظهار کرد: ۱۰۴ سال ازتاسیس این سازمان میگذرد و بیش از یک قرن است که مردم از خدمات ثبت احوال استفاده می کنند.

ژاله چیان گفت: اداره ثبت احوال علاوه بر صدور شناسنامه و کارت ملی  نگاه فرهنگی هم به وظایف خود دارد ازجمله ثبت اسناد هویتی مفاخر و بزرگان و شهدا و روحانیون بزرگ شهر زنجان به عنوان تاریخ و هویت شهر و حفظ آن برای آیندگان و همینطور بعد از شهادت سردارسلیمانی صدور شناسنامه رایگان به متولدین دی ماه که به نام قاسم و مشتقات آن نامگذاری شده اند از این موارد است .

وی با اشاره به پایگاه اطلاعات جمعیت در کشور که ۱۲۰میلیون رکورد دارد گفت: بیشتر تلاش و تمرکز مجموعه ثبت احوال برای تکمیل این پایگاه اطلاعاتی است که علاوه بر محصولات فیزیکی مثل شناسنامه و کارت ملی و تعویض آنها، اطلاعات سببی و نسبی افراد به طور کامل در این پایگاه قرار گیرد.این پایگاه به عنوان بزرگترین پایگاه ثبت احوال در حال تکمیل است که باعث شده در هر ۸ ثانیه ۶هزار مراجعه به سایت ثبت احوال می شود.

ژاله چیان افزود: ازسال گذشته پروژه اطلاعات سببی و نسبی افراد برای این پایگاه تعریف شده که هدف آن این است که تمام روابط  سببی و نسبی افراد را در آن قابل دسترسی باشد و تمام استعلامات هویتی به صورت الکترونیک در این پایگاه انجام شود.

مدیر کل ثبت احوال استان زنجان با بیان اینکه در استان زنجان اطلاعات۲ میلیون و ۴۰ هزار شخص در این پایگاه در حال تکمیل است گفت : تا امروز ۲۵ درصد یعنی اطلاعات ۵۴۰ هزار نفر نکمیل و تعیین تکلیف و ثبت شده است و مابقی نیز در حال انجام است که به دنبال این هستیم که اولین استانی باشیم که این ثبت را به پایان میرسانیم.
ژاله چیان گفت:  سامانه سهیم یا سامانه هویت یکتای ایرانیان به عنوان پنجره واحد ارائه خدمات سازمان ثبت احوال در هفته دولت امسال رونمایی شد و اکنون با نشانی sahim.sabteahval.ir برای شهروندان استان نیز قابل استفاده است و هدف از ان کاهش مراجعات حضوری مردم است.

وی افزود: در حال حاضر ۹ خدمت شامل پایگاه اطلاعات خانوار، ثبت نام کارت هوشمند ملی، ثبت تغییر نشانی، درخواست تغییر نام، درخواست گواهی تجرد، مدارک پیدا شده، ثبت شکایات، اخبار و اطلاعات و قوانین و مقررات در این سامانه ارائه میشود و به مرورتمام خدمات این سازمان الکترونیکی و از طریق این سامانه قابل دسترسی خواهد بود.

وی گفت: اطلاعات شهروندان در این سامانه به روز است و هر گونه ویرایش و افزودن اطلاعات در آن به صورت رایگان قابل انجام است و شهورندان میتوانند اطلاعات خود را ویرایش کنند و پس از تایید این ویرایش انجام خواهد شد که هدف از آن استخراج اطلاعات خانواده به صورت الکترونیکی است

مدیر کل ثبت احوال استان زنجان با بیان اینکه نسخه موبایلی سامانه سهیم قابل دسترسی است گفت: امکان اعلام تغییر نشانی شهروندان به صورت مجازی در سامانه ثبت‌ احوال نیز فراهم است و اگر محل سکونت ثبت شده هر فردی تغییر کند و با آدرس ثبت شده در سازمان ثبت احوال مطابقت نداشته باشد، باید در اسرع وقت آن را به اداره ثبت احوال اطلاع دهد. شهروندان می توانند با مراجعه به سایت سازمان ثبت احوال و ورود به قسمت تغییر نشانی، آدرس جدید محل سکونت خود را در درگاه اینترنتی NCR.IR ثبت کنند.

وی در خصوص صدور کارت های ملی نیز گفت: از یک میلیون و ۱۰۰ هزار جمعیت استان ۸۶۰ هزار و ۳۹نفر واجد شرایط دریافت کارت ملی هستند که تا امروز ۸۴۶ هزار نفر برای دریافت کارت مراجعه کرده اند و ۱۳هزار نفر نیز تا کنون مراجعه نکرده اند.

ژاله چیان افزود: در چند مدت اخیر، تاخیری در صدور کارتهای ملی صورت گرفته بود که از اوایل امسال این مشکل برطرف شده، در حال حاضرکارتهای ملی بومی هستند و در صدور کارتها تسریع شده و در چند ماه آینده تمام کارتها به دست متقاضیان خواهد رسید. میتوان گفت که تقریبا پروژه کارت ملی تمام شده است و حدود ۹۸ درصد مردم کارت ملی خود را دریافت کرده اند.

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان همچنین از امکان تغییر عکس کارت ملی خبرداد و گفت: عکس مورد استفاده برای کارت ملی باید به صورت زنده و بدون روتوش و دستکاری تهیه شود. در مرحله ثبت روی کارت ملی و سیاه و سفید شد عکس ممکن است در کیفیت آن تغییری ایجاد شود.و اگر کسی از عکس کارت ملی خود رضایت ندارد می تواند با مراجعه به اداره های ثبت احوال نسبت به تغییر عکس و تعویض کارت ملی هوشمند خود اقدام کند.البته ملاک احراز هویت از روی کارت ملی اثر انگشت فرد است نه عکس .هدف ما این است که امنیت بالابرود و امکان جعل کارت کمتر شود.
مدیر کل ثبت احوال زنجان تعداد موالید سال ۱۴۰۰ را نیز ۱۵ هزارو ۲ مورد و نرخ موالید را ۱۳و نیم به ازای هر هزار نفر جمعیت اعلام کرد ضمن اینکه در ۹ ماهه امسال نیز ده هزار و ۶۸۶واقعه ولادت رخ داده در استان رخ داده است .

وی همچنین تعداد وفات ثبت شده در سال ۱۴۰۰ را ۶ هزار و ۸۱۸ مورد اعلام کرد و افزود: در نه ماهه امسال نیز ۴هزار و  ۶۷ مورد واقعه فوت در استان ثبت شده است.

وی همچینین از ثبت ولادت ۱۹۴ دوقلو و ۵ سه قلو یک ۴ قلو درنه ماهه امسال دراستان خبرداد.

مدیر کل ثبت احوال زنجان با بیان اینکه در ده سال گذشته «ابوالفضل» در استان زنجان اسم اول برای پسران با ۴ هزار و ۹۳۸ مورد بوده است گفت: امیرعلی و امیرعباس نیز در رتبه های بعدی انتخاب اسم هستند.

وی افزود: دراسامی دختران نیز « فاطمه» با ۶ هزار و ۶۷۰ مورد در ده سال اخیر نام اول انتخابی برای دختران در استان بوده است و زهرا و نازنین زهرا و زینب در رتبه های بعدی هستند.

ژاله چیان گفت: در نه ماهه امسال نیز اسامی امیرعلی و آیهان و ابوالفضل و علی و آریا در پسران و زهرا و رستا و حلما در دختران بیشترین تعداد را داشته اند.

وی در خصوص امکان تغییر سن در شناسنامه نیز گفت: اگر تاریخ تولد با صدور شناسنامه ۵ سال فاصله داشته باشد در ثبت احوال این درخواست تغییر انجام میشود ولی اگر خارج از این شرایط باشد از طریق دادگستری باید اقدام شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست