• تاریخ: ۱۴۰۱-۱۰-۰۷
  • شناسه خبر: 30354

با عرضه خودرو در بورس با روش کنونی مخالف هستیم

ما با عرضه خودرو در بورس با روش کنونی قطعا مخالف هستیم زیرا کالایی که گران و کم است عرضه آن در بورس با مدل کنونی موجب آسیب و افزایش قیمت بیشتر می‌شود.

به گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید ۳ رویکرد برای موضوع خودرو اتخاذ کرد؛ کوتاه مدت و سریع، میان مدت و بلندمدت. می‌توان تعداد واردات خودرو را در همان سقف یک میلیارد دلار افزایش داد؛ پیشنهاد کمیسیون این بود که می‌توان با واردات خودرو های کارکرده ۳ تا ۵ ساله تعداد خودروهای وارداتی با یک میلیارد دلار پیش‌بینی شده توسط دولت را چند برابر کرد در واقع تعداد واردات آن‌ها بیشتر می‌شود در نتیجه تعادل ایجاد خواهد شد؛ این موضوع در بازه زمانی کنونی به دلیل عرضه بیشتر از نیاز است.

طاهری گفت: یکی دیگر از پیشنهادات این بود که می‌توان سقف ارزی پیش‌بینی شده برای واردات خودرو را افزایش داد در واقع برای اعتبارات این موضوع باید از محل‌هایی که ضرورت ندارد، تامین شود به طور مثال برای واردات گوشی‌های بیش از یک هزار دلار، منابعی وجود دارد که می‌توان به صورت موقت برای امسال یا چند ماه آن را قطع کرد و اعتبارات آن را به واردات خودرو تخصیص داد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم ارز ایرانیان خارج از کشور را یکی دیگر از راهکارهای تامین ارز موردنیاز برای وردات خودرو دانست.

طاهری با بیان اینکه به کارگیری این راهکارها نیاز به قانون ندارد گفت: دولت میتواند آن را انجام دهد زیرا در قانون مربوط به واردات خودرو اشاره‌ای به اینکه خودرو باید نو باشد، نشده است.

وی افزود: برای راهکار میان مدت باید سریعتر اقدامات لازم برای سرمایه گذاری در حوزه افزایش تولید داخل انجام شود و ما در این حوزه حداقل به تولید ۳ میلیون خودرو نیاز داریم درحالیکه اکنون این تعداد در بیشترین حالت به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه می‌رسد، بنابراین باید برنامه‌ریزی دقیق رشد تیراژ تولید را محقق کرد تا با رشد تولید، بخشی از نیاز داخل تامین شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: کاهش تورم، جبران کسری_بودجه، اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، ایجاد مانع برای دلالی و.. از جمله راهکارهای بلند مدت است.

طاهری گفت: ما با عرضه خودرو در بورس با روش کنونی قطعا مخالف هستیم زیرا کالایی که با کمبود عرضه روبه رو است، زمانیکه در بورس عرضه می‌شود علاوه بر شفافیت به آن رونق نیز می‌بخشیم؛ کالایی که گران و کم است عرضه آن در بورس با مدل کنونی موجب آسیب و افزایش قیمت بیشتر می‌شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست