• تاریخ: ۱۴۰۱-۱۰-۱۴
  • شناسه خبر: 30459

صندوق درآمد ثابت چیست؟

صندوق های درآمد ثابت همانطور که از نامشان مشخص است دارایی های خود را در درآمد ثابت هایی مثل اوراق مشارکت یا اوراق اجاره و یا سپرده بانکی سرمایه گذاری می کنند. این صندوق ها پایین ترین ریسک را دارند و بازدهی آنها نسبت به س ...

زهرا ندرلو کارشناس امور سهامداران شرکت بورس منطقه ای زنجان در گفت و گو با «خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: صندوق سرمایه گذاری نوعی نهاد مالی است که با جمع آوری پول های افراد در سبدی از اوراق بهادار سرمایه گذاری می کند. این سبد می تواند سهام باشد یا اوراق با درآمد ثابت و یا میتواند انواع کالا یا اوراق مشارکت باشد. این تعریف صندوق سرمایه گذاری است.

ندرلو گفت: صندوق های سرمایه گذاری مختلفی وجود دارد اما انواع اصلی این صندوق های سرمایه گذاری به سه دسته صندوق های درآمد ثابت و صندوق های سهامی و صندوق های مختلط تقسیم می شوند.

وی افزود: صندوق های درآمد ثابت همانطور که از نامشان مشخص است دارایی های خود را در درآمد ثابت هایی مثل اوراق مشارکت یا اوراق اجاره و یا سپرده بانکی سرمایه گذاری می کنند. یعنی اگر پولتان را در بانک سرمایه گذاری کنید یک درصد سود ثابتی به شما می دهد یا اوراق مشارکت سالانه درصد مشخصی به شما سود می دهد.

ندرلو با بیان اینکه صندوق درآمد ثابت بخش عمده آن پول هایی که در صندوق جمع شده را در درآمد ثابت ها سرمایه گذاری می کند و بخش کمی از آن را می تواند در خرید سهام سرمایه گذاری کند گفت: به خاطر همین است که این صندوق های درآمد ثابت، پایین ترین ریسک را دارند یعنی ریسک از دست رفتن سرمایه را ندارند. ممکن است یک صندوق درآمد ثابت مشخص کند که ماه به ماه به شما سود بدهد و یا دوره ای پرداخت کند که انواع مختلف صندوق های با درآمد ثابت، سود را به روشهای مختلفی پرداخت می کنند.

وی گفت: مزیت مهم این صندوق ها این است که بازدهی آنها نسبت به سپرده بانکی چند درصد بیشتر است و مزیت دیگر این صندوق ها این است که ضامن نقد شوندگی دارند و هر اتفاقی که بیفتد و مثلا فشار فروش زیاد باشد(در اصطالاحات صندوق، فروش را ابطال می گوییم ) یعنی اگر ابطال واحدهای صندوق زیاد باشد یک ضامن نقد شوندگی دارند که مثل یک نهاد مالی معتبر شبیه بانک رفتار می کنند و تضمین می کند که پول شما را هر زمانی که خواستید برگرداند.

کارشناس امور سهامداران بورس منطقه ای زنجان افزود: این صندوق های با درآمد ثابت چون می خواهند که ریسک نکنند، حداقل ۷۵ تا ۸۵ درصد در دارایی هایی سرمایه گذاری می کنند که با درآمد ثابت هستند و ۱۵ تا ۲۵ درصد آن را می توانند دربازار سهام سرمایه گذاری کنند. یعنی از همه آن مبالغی که در صندوق جمع می شود تا ۸۵ درصد باید در درآمد ثابتها سرمایه گذاری کنند به خاطر همین است که درصد سودش مقداری از بانک بیشتر است .

ندرلو با بیان اینکه سرمایه گذاران برای دریافت اطلاعات در خصوص صندوق های درآمد ثابت میتوانند به سایت مرکز پردازش مالی ایران Fipiran.com مراجعه کنند گفت: در سایت مرکز پردازش مالی در قسمت صندوق ها، انواع صندوق ها قابل مشاهده و عملکرد صندوق ها در بازه زمانی یکساله، سه ساله و پنج ساله قابل مشاهده و مقایسه است .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست