• تاریخ: ۱۴۰۱-۱۰-۲۶
  • شناسه خبر: 30695

گلایه آموزشگاه داران زنجان از پایین بودن نرخ آموزش رانندگی؛ کار در آموزشگاه رانندگی برای مربی نمی صرفد/ دلیل اکثر تصادفات شهری کیفیت پایین آموزش است

برای مربی نمی صرفد که از جانش برای آموزش مایه بگذارد. الان هم قیمت ماشین بالا رفته است و مبلغی که دریافت می شود جواب استهلاک ماشین نیست.از یک میلیون و هفتصد هزار تومانی که برای ۱۲ جلسه آموزش تعیین شده نزدیک یک میلیون و س ...

زینب سودی- اخیراً موضوع  افزایش تعرفه  آموزشگاه های رانندگی  و اعتراض آموزشگاه داران و  مربیان آموزشگاه ها تقریبا در تمام کشور مورد بحث بوده است . از طرفی افزایش هزینه خودرو ،خرید و تعمیر و استهلاک بالا رفته است و  باید به مربیان هم حق داد که با این هزینه ها برای آنها نمی صرفد روزی ده ساعت در آموزشگاه کار کنند و از طرفی دیگر هنر جویان رانندگی را هم باید نظر گرفت که  افزایش نرخ آموزش برای آنها هم باید به صرفه باشد.  در این خصوص جعفر بیات رئیس کانون آموزشگاههای تعلیم رانندگی در زنجان  و مدیر یکی از آموزشگاههای رانندگی  در گفت وگو با پیام ملّت با بیان اینکه افزایش قیمت که سالانه انجام می شود امسال متاسفانه خیلی دیر انجام شده و به ضرر مربیان ما تمام شده است گفت: اکثر مربیان با نرخی که اعلام کرده اند کار نمی کنند. این نرخ خیلی پایین است . الان نرخ ثبت نام ما یک میلیون و هفتصدهزار تومان است در صورتی که در همین همسایگی ما استان گیلان تعرفه آموزشگاهها دو میلیون و هشتصد تومان است .

بیات گفت: متاسفانه موضوع تعیین نرخ به عهده خود استان ها گذاشته شده و از طرف سازمان صنعت و معدن انجام می شود که به نظر من باید نرخ ها را خود تهران تعیین کند. بطوری که دو تا نرخ تعیین شود. یکی برای کلان شهرها که خب بالاخره  از لحاظ جمعیتی و موارد دیگر با شهرهای دیگر فرق دارند و یک نرخ هم برای  استانهای دیگرتعیین شود. اما این را به عهده استانها گذاشته اند و در استانها هم اگر یکی رابطه و ضابطه ای دارد نرخ خوب می گیرد و یکی هم مثل ما که نمی توانیم نرخ مناسب را مصوب کنیم . صنعت و معدن متاسفانه امسال با ما همکاری نکرد .

وی افزود:  هرسال برای تعیین نرخ آنالیزها و ریز هزینه ها  را به سازمان صمت می دهیم و سازمان صنعت هم جمع بندی می کند و در استانداری کمیسیونی تشکیل می شود و ما را هم دعوت می کنند و نرخ نهایی تعیین میشود. منتهی ما امسال خیلی سعی کردیم قیمت ها متعادل باشد که متاسفانه نشد. الان ما یک متمم قیمت هم داده ایم و پیگیر هم شده ایم ولی متاسفانه کمیسیون جلسه را قبول نکرده و در آن متمم گفته ایم که تعرفه حداقل سیصد یا چهارصد تومان افزایش یابد و تعرفه دو میلیون و چهارصد بشود .

بیات گفت: وقتی یک نفر گواهینامه می گیرد مثل شناسنامه مادام العمر است. نحوه آموزش مهم است. الان چرا در شهر ما اینقدر فرهنگ رانندگی پایین است؟  واقعیت این است که کارآموز ما وقتی بیرون می رود نمی تواند رانندگی کند. دلیلش این است که برای مربی نمی صرفد که از جانش  برای آموزش مایه بگذارد. الان هم قیمت ماشین بالا رفته است و مبلغی که دریافت می شود جواب استهلاک ماشین نیست . الان مربی هایی که با ما کار می کنند ماهی ۸ میلیون حقوق می گیرند . شما حساب کنید مربی ماشین آورده که حداقل یک پراید ۱۷۰ میلیون  تومان قیمت دارد. روزانه ۵ تا کارآموز دارند یعنی ده ساعت در روز . شش ساعت صبح و ۴ ساعت هم بعد از ظهرکار می کنند.

از یک میلیون و هفتصد هزار تومانی که برای ۱۲ جلسه آموزش  تعیین شده ۴۲۰ هزار تومان برای آموزشگاه است و نزدیک یک و سیصد هم برای مربی می ماند. مربی باید هرماه هشت کارنامه به آموزشگاه بدهد. جمعه و تعطیلات هم  که کار قدغن است و نباید کار کنند. شما حساب کنید ماهی ۸هشت تومان خیلی کم است .

بیات با تاکید بر  شرایط نامناسب مربیان آموزشگاهها که منجر به انصراف از ادامه فعالیت میشود گفت: ۸مربی از آموزشگاه ما رفتند و در شرکتهای دیگر کار می کنند. چون هزینه ماشین هم درنمی آمد. اگر به این منوال پیش برود آموزشگاه ها خالی می شود و مربی نخواهیم داشت . اگر مربی نباشد آموزشگاه به چه دردی می خورد؟

رئیس کانون آموزشگاه های رانندگی زنجان گفت: در حال حاضر در کل استان ۳۱ آموزشگاه داریم که ۱۱ آموزشگاه در شهر زنجان است. آموزشگاه ویژه بانوان هم داریم که جدید است.در کل استان هر آموزشگاه نزدیک ۲۵ مربی داشته است که الان با این شرایط تعدادشان نصف شده است و یعنی در کل استان سیصد و خرده ای ماندند. اکثر مربی ها رفته اند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند اموزشگاهها خالی می شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا کیفیت آموزشها پایین است گفت: کیفیت آموزش پایین است چون دریافتی مربی ها پایین است . من واقعا نمی توانم مربی را تحت فشار بگذاریم . اگر بیشتر از این فشار بیاورم می رود. قیمت ها پایین است و  اگر بخواهم به مربی فشار بیاورم که چرا درصد قبولی ات پایین آمده و چرا از وقت کارآموز کم شده ، می رود و اگر هم برود آموزشگاه می ماند. کسی هم نیست متقاضی مربی رانندگی باشد. خود من چندین بار آگهی دادم ولی کسی استقبال نکرد و درخواست نداد.

بیات گفت: سازمان صنعت با نرخ متمم ما موافقت نکرد. الان نرخ آموزش یک میلیون و هفتصد است و نرخ پیشنهادی ما حداقل دو میلیون و چهارصد است که بتوانیم مربی را تامین کنیم که بتواند آموزش دهد. بعد از عید هم  که می خواهیم برای قیمت جدید اقدام کنیم حداقل به استان گیلان برسانیم که الان دو میلیون و هشتصد و نزدیک به سه میلیون هستند. اگر مربی ما درآمد کافی داشته باشد هیچوقت نمی رود جای دیگری کار کند و با جان و دل آموزش مطلوب می دهد. من هم اگر مشکلی بود راحت تر تذکر می دهم . ولی اگر تعرفه ها افزایش نیابد من نمی توانم مربی را نگه دارم . آموزشگاه ها واقعا در شرف ورشکستگی هستند. بعضا اجاره می دهند و هم  پول برق و آب و هزینه هایی که روی دوش آموزشگا ه ها است.

اسماعیل مسلمی معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در توضیح این موضوع به خبرنگار پیام ملّت گفت: آموزشگاههای رانندگی درخواست افزایش نرخ را اول سال می دهند . در واقع طبق قانون نظام صنفی  در  سال یکبار برای خدمات صنفی می توانیم قیمت بدهیم  که در خواست می دهند و ما بررسی می کنیم و اگرتصویب شد  نرخ را اعلام می کنیم . به آموزشگاههای رانندگی هم معمولا خرداد قیمت می دهیم که البته باید اول سال اتفاق بیفتد که کمی با تاخیر صورت می گیرد.

مسلمی گفت: نرخ آموزشگاهها در کمیته نرخ گذاری با حضور  معاونت بازرسی و نظارت و انجمن حمایت از مصرف کنندگان و اتاق اصناف و نماینده استانداری و اعضای کانون آموزشگاههای رانندگی  و یا رئیس اتحادیه  و در خصوص این صنف یک نماینده از پلیس راهور هم که درجلسه حضور دارد تعیین میشود و قیمت را براساس هزینه هایی که دارند و با توجه به افزایش هزینه ها از جمله هزینه های خودرو، بیمه و تعمیرات و لاستیک و عوامل دیگر ، هزینه یک ساعت آموزش تصویب می شود و در کمیسیون نظارت تایید و نهایتا اعلام می شود.

وی افزود:  نرخ آموزشگاه های رانندگی در استانهای مختلف با توجه به هزینه ها  متفاوت است  و در تعیین نرخ آموزشگاه های رانندگی هم صلاح و صرفه استان باید در نظر گرفته شود و قیمت اعلام شده هم تا یکسال پابرجا است. کانون آموزشگاه های رانندگی اول آذر مراجعه کردند و اعلام کردند که این هزینه ها اضافه شده و درخواست افزایش نرخ را داشتند که افزایش هزینه اعلام شده هم جزیی بود و نظرشان بر این بود که تامین شود که کمیسون موافقت نکرد. قرار شد ابتدای سال آینده یا اگر ممکن بود اواخر اسفند یا اوایل فروردین، نرخ های پیشنهادی این صنف و صنفهای دیگر را بررسی کنیم  که استثنائا ابتدای سال بررسی می کنیم و این هم مساعدتی در رابطه با تمام اتحادیه های صنفی است.

مسلمی گفت: این تغییری کانون آموزشگاههای رانندگی در نرخ داده بودند جزئی بود نه در رابطه با پرسنل بلکه در خصوص هزینه تعمیرات و اینها بود درخواست اضافه شدن این افزایش هزینه به نرخ را داشتند . ما هزینه کلی را برآورد می کنیم  و  حداقل حقوق یک مربی و مابقی هزینه ها  را در نظر می گیریم . براساس هزینه هایی که می آورند بعضی هزینه ها مورد قبول است و بعضی غیر قابل قبول که ما باید صلاح و صرفه مصرف کنندگان را هم درنظر بگیریم .در جلسه خود نمایندگان اتحادیه ها حضور دارند و اگر اعتراضی داشته باشند همانجا اعلام می کنند. نمی شود معیار تعیین نرخ را نرخ استانهای دیگر در نظر بگیرند.  بالاخره استانهایی مثل تهران و یا شهرهای دیگر شرایط متفاوت و هزینه های متفاوتی دارند.  ما هم براساس هزینه های استان خودمان نرخ را  محاسبه می کنیم .

 رئیس کانون آموزشگاه های رانندگی زنجان همچنین در خصوص هزینه آموزشهای خصوصی هم گفت: آموزش خصوصی هم الان جلسه ای ۱۲۰ هزار تومان است . منتهی یک تفاوتی هست. گاهی یک مربی در تبلیغات شناخته تر شده و نرخ را بالاتر می بردکه توافقی است  و این آموزش خصوصی است و با هماهنگی آموزشگاه نیست و نرخ را با کارآموز توافق می کنند و آموزشگاه دخیل نیست ولی اگر از طرف آموزشگاه باشد ۱۲۰ تومان است .  ماشین هایی هم  که در داخل شهر آموزش می دهند باید پراید مدل بالای ۹۵ و یا  تیبا و ساینا باشند که اکثرا پراید هستند.

بیات با بیان اینکه اکثر کار آموزانشان راغب هستند که با مربی آقا آموزش ببینند گفت:  چون مربی  خانم خیلی توانمند نیستند در آموزش رانندگی . خود ما هم دو تا مربی خانم بیشتر نداریم . بخاطر بعضی ها که معذب اند و نمی خواهند با مربی آقا آموزش ببینند. ولی ۸۰ درصد کارآموزان آموزش آقایان را بیشتر قبول دارند چون هم استرس کارآموز خانم از بین می رود و هم آموزش بهتر است .

وی در پاسخ به اینکه یعنی مهارت مربیان آقا بهتر از خانم ها است گفت: بله .  چون آقایان استرس ندارند . من به عینه می ببنم که کارآموزی که با مربی آقا کارکرده است در زمان آزمون نهایی، قبولی اش بیشتر و بهتر است .

وی در پاسخ به اینکه  چرا متقاضی و مراجعین آموزشگاه ها بیشتر خانم هستند گفت:  ما دو سه تا کارآموز داشتیم که خیلی هم پیر بودند که البته  من از ثبت نام امتناع کردم . وقتی پرسیدم برای چی می خواهید رانندگی یاد بگیرید گفتند واقعیتش می خواهیم  در ثبت نام خودرو شرکت کنیم و گواهینامه را برای آن می خواهیم .آنهایی که سنشان از ۵۰ سال بالا است دلیلش همین است . ولی کارآموزان ما در سنین ۵۰ سال به پایین حداقل ۶۰ درصد بالای ۱۸ سال هستند و ۲۰درصد ۳۵سال هستند و ۲۰ درصد بالای ۴۵ سال است.

بیات باردیگر با تاکید بر کیفیت آموزشهای رانندگی گفت: می دانید چرا در سطح شهر تصادفات زیاد است به دلیل همین آموزشهای بی کیفیت است . همه تخلفات مربی ها  هم برمیگردد به نرخ آموزش. اگر نرخ بالا باشد ما هم با جرات کنترل می کنیم و نمی گذاریم به ضرر کارآموز باشد. ولی وقتی نرخ آموزش متعادل نیست من هم نه می توانم مربی را تحت فشار بگذارم و  نه جواب کارآموز را بدهم.

وی افزود: قبلا ۱۲ جلسه آموزش عملی که تمام می شد سرگروه  تعیین میشد و قبل از آزمون نهایی یک آزمون می گرفت که ببیند کارآموز مسلط است یا نه ؟ و اگرنیاز بود یک یا چند جلسه آموزش برای کارآموز می نوشت که برای آزمون نهایی آماده شود. ور این روش نمی دانم چرا حذف شد. ولی الان  12 جلسه که تمام می شود مربی معرفی میکند و ما میفرستیم برای آزمون نهایی و کاراموز در این حالت در قبولی آزمون نهایی به  مشکل برمی خورد. در اینصورت میزان قبولی هم کم می شود و نیاز است دوباره در این مورد  بازنگری شود . معمولا در آقایان این مشکل را خیلی نداریم. چون قبل از مراجعه به آموزشگاه تجربه و تسلط به رانندگی دارند. ولی بیشتر خانم ها به دلیل عدم تجربه  حداقل دو جلسه جبرانی  نیاز دارند .کارآموز آمده در آموزشگاه که چیزی یاد بگیرد. ضمن اینکه هرچه تعداد قبولی بیشتر باشد امتیاز مربی بیشتر می شود و امتیاز آموزشگاه هم بالاتر می رود .

بیات گفت: در سطح آموزشگاه ها در قبولی آیین نامه مشکلی نیست. مخصوصا خانم ها نمره خوبی دارند. ولی در آموزش های عملی پایین هستند. به دلیل عدم آموزش با کیفیت که دلیل مهم آن متعادل نبودن نرخ آموزش است .

وی افزود: کلاس های آیین نامه شش جلسه و دو جلسه فنی هم برای آشنایی با قطعات ماشین برگزار می شود و همینطور ۱۲ جلسه عملی هم برای هنرجوی رانندگی اجباری است . اتفاقا کار مربی با هنرجویی که رانندگی بلد است خیلی سخت تر است . چون یک جوری یاد گرفته است که خیلی سخت قوانین و اصول رانندگی را می پذیرد و  تاکید دارد که با روش خودش رانندگی کند . بیشتر مردودی های ما در آزمونهای عملی و شهری همین هایی هستند که خودشان یاد گرفته اند و به زور درکلاسها شرکت می کنند و آموزش خیلی سخت روی آنها تاثیرگذار است .

رئیس کانون آموزشگاه های رانندگی زنجان در پایان گفت: الان دیگر هر پسر و ختری که ۱۸ سال را تمام می کند برای دریافت گواهینامه اقدام می کند. هدف ما این است که هم فرهنگ رانندگی ما بهتر شود و هم میزان تصادفات کم شود و کارآموز ما چیزی یاد بگیرد. خیلی دوست داریم در شهر ما آموزش رانندگی صحیح را مخصوصا در رسانه ها ببینیم و  در جهت توجه به و راه و روش رانندگی در برنامه هایی از مربی های رانندگی استفاده کنند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست