• تاریخ: ۱۴۰۱-۱۱-۰۵
  • شناسه خبر: 30885

هیچ تشکلی که بتواند اقدامات بانکهای خصوصی استان را بررسی کند وجود ندارد / اقدامات بانکهای خصوصی باید رصد شود

کمیسیون بانک های استان ، بانک های دولتی را رصد و کنترل می کند. ولی هیچ تشکلی که بتواند بررسی کند بانکهای خصوصی در استان چه کار می کنند وجود ندارد.مجلس باید یک قانونی تصویب کند که براساس آن بانک های خصوصی ملزم شوند به ...

خلیل قاسملو معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان و معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در گفت و گو با خبرنگار « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» در خصوص سازوکار نظارت بر بانکهای خصوصی اظهار کرد:کمیسیون بانک های استان ، بانک های دولتی را رصد و کنترل می کند ولی هیچ تشکلی که بتواند بررسی کند بانکهای خصوصی در استان چه کار می کنند وجود ندارد؟

قاسملو گفت: راهکار این مسئله  این است که مجلس  یک بند قانونی  تصویب کند که  براساس آن  بانک های خصوصی  ملزم شوند به مراکز ذیربط در استان گزارش بدهند و رصد و کنترل شوند و ساز وکار اقدامات آنها شفاف شود.

وی افزود: اقدامات بانکهای خصوصی باید رصد شود چون اگر بانکها مطابق سیاست های کلی کشور عمل نکنند آثارش را در رشد تورم و یا  رشد اقتصادی خواهیم دید.

خلیل قاسملو سال گذشته نیز در نشست خبری در مورد بانکهای خصوصی گفته بود: هیچ اطلاعی از سازو کار پرداخت وام های بانک های خصوصی نداریم که این وام ها به تولید کنندگان پرداخت شده یا سوداگران دریافت کرده اند؟ بانک‌های استان زنجان در ۱۰ ماهه امسال(۱۴۰۰) ۲۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که ۶ هزار فقره از آن‌ها بالای ۵۰۰ میلیون تومان بوده و همچنین بیش از ۹۶ درصد تسهیلات برای سرمایه در گردش و ۴ درصد برای سرمایه ثابت بوده است. در حالی که نرخ کارمزد تسهیلات ۱۸ درصد اما نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد است، بسیاری از اعتبارات اخذشده از بانک‌ها صَرف سوداگری می‌شود. برای همین تا زمانی که بانکها تحت انضباط مشخص نباشند و شفافیت نباشد توسعه ای از سوی آنها اتفاق نخواهد افتاد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست