• تاریخ: ۱۴۰۱-۱۱-۱۰
  • شناسه خبر: 30973

سنجش شایستگی های حرکتی در رویکرد جدید سنجش نوآموزان مدارس/ نوآموز مشکوک به شرایط خاص بعد از ارجاع به متخصص به مدارس استثنایی معرفی میشود

کودکانی که در حوزه ارزیابی به معاینه مرحله دوم ارجاع می شوند و مشکوک به شرایط خاص تشخیص داده میشوند بعد ازارجاع به متخصص تصمیم در خصوص آنها گرفته میشود.این کودک هم مرحله غربال و هم ارجاع به متخصص را طی کرده است و پس از آ ...

فاطمه باغبانی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» برنامه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان یک غربالگری است که از نظر جایگاه آموزشی مشخص می کند دانش آموز چه جایگاهی دارد و به چه مواردی در او باید توجه شود از این جهت که نارسایی بینایی و شنوایی نداشته باشد.

باغبانی گفت: در مرحله اول موضوع سنجش برمی گردد به غربالگری از لحاظ سلامت جسمی ، کارت واکسن،سلامت دانش آموز از لحاظ وزنی وقامتی و تمام مواردی که سنجش آن از سوی معاوت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تعیین شده است.

وی افزود: همچنین سنجش آمادگی تحصیلی، خواندن ونوشتن و یادگیری به شکل کاملا ساده ، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

باغبانی گفت: در رویکرد جدید، سنجش شایستگی حرکتی از لحاظ پایه های اولیه حرکت و حرکات بنیادین براساس استانداردهایی که معاونت تربیت بدنی ارائه کرده است انجام می شود.

باغبانی با بیان اینکه قبلا فقط در تابستان سنجش دانش آموزان انجام می شد اما در رویکرد جدید که در حال حاضر در حال اجرا است نیازی به حضور خانواده درمدرسه و معرفی نامه از سوی مدرسه نیست گفت: در رویکرد جدید هر خانواده ای که فرزند پیش دبستانی دارد از طریق سایت my.medu.ir و یا سامانه یکپارچه رشد و تربیت sirat.csdeo.ir نسبت به نوبت گیری سنجش فرزند خود اقدام می کند و با وارد کردن شماره همراه و دریافت کد رهگیری به نزدیکترین پایگاه فعال سنجش مراجعه میکند و اطلاعات اولیه سنجش فرزند خود را دریافت و ارائه می دهد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان در خصوص خانواده هایی که نتیجه سنجش فرزند خود را نمی پذیرند و یا به آن اعتراض دارند گفت: برخی خانواده ها براساس تصوری که خود از بچه دارند ممکن است تصور کنند ارزیابی و سنجش فرزندشان دچار خطا شده است که البته مواردی که اعتراضی وجود دارد بررسی و پاسخ داده می شود.

وی افزود: مواردی وجود داشته و دارد که کودک درگیر مشکلی از جمله ضعف بینایی و یا شنوایی است که خانواده اصلا متوجه آن نشده است در حالی نیاز به مراقبت و درمان داشته است و اگر به موقع تشخیص داده شود میتوان آن را رفع کرد.

وی در پاسخ به این سوال که در منطقه ترک زبانی مثل زنجان ممکن است کودکی نتواند به طور کامل فارسی صحبت کند و یا متوجه شود و به تبع آن نتواند پاسخگوی موارد مورد سنجش باشد گفت: در مناطق دو زبانه ما اجازه داریم که سوال را به زبان مادری هم بیان کنیم و ازاین جهت در سنجش کودکان مشکلی نیست اما این برمی گردد به درک و پردازش کودک از موضوع که مورد ارزیابی واقع میشود.

باغبانی با بیان اینکه بچه هایی که در حوزه ارزیابی به معاینه مرحله دوم ارجاع می شوند و مشکوک به شرایط خاص تشخیص داده میشوند بعد ازارجاع به متخصص تصمیم در خصوص آنها گرفته میشود گفت: مثلا در ارزیابی بینایی که یک چشم با مشکلی مواجه بوده و چون چشم دیگر سالم بوده خانواده متوجه نشده و پس از ارجاع به متخصص معتمد بینایی ، آن متخصص با تایید و رد تشخیص انجام شده اعلام میکند که کودک نیاز به استفاده از مدارس خاص دارد و یا با یک تجویز عینک و یا دارو مشکلش حل می شود.

وی افزود: در خصوص ارجاع کودک به مدارس استثنایی این توضیح لازم است که این کودک هم مرحله غربال و هم ارجاع به متخصص را طی کرده است و پس از آن احراز شده است که نمی تواند از خدمات عمومی آموزش برخوردار شود و باید به مدارس آموزش استثنایی مراجعه کند و چه بسا بعد از گذراندن مدتی تشخیص بر این می شود که آمادگی لازم برای حضور در مدارس و آموزش عمومی را دارد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست