• تاریخ: ۱۴۰۱-۱۲-۲۴
  • شناسه خبر: 30932

فلسفه وجودی دفاتر تسهیل گری ارائه خدمات در حوزه شهرسازی و معماری است/ دفتر تسهیل گری سعدی جنوبی زنجان محدودیتی برای ارائه خدمات به ساکنین دیگر محلات بافت فرسوده ندارد

فلسفه وجودی دفاتر تسهیل گری ارائه خدمات لازم به مردم در حوزه شهرسازی و معماری است تا مردمی که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند بتوانند با بدنه حاکمیت ارتباط ایجاد کنند.مشکلات ساکنین محلات بافت فرسوده توسط دفتر تسهیلگری ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مهران فرامرزی مدیر اولین دفتر تسهیل گری در زنجان درجمع خبرنگاران اظهار کرد: فلسفه وجودی دفاتر تسهیل گری ارائه خدمات لازم به مردم در حوزه شهرسازی و معماری است تا مردمی که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند بتوانند با بدنه حاکمیت ارتباط ایجاد کنند.

فرامرزی گفت: ۱۰ سال قبل دفاتر تسهیل گری در کلان شهرها و به خصوص در شهر تهران به تعداد۵۰ دفتر ایجاد شد و برای نخستین باربه همت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان،دفتر تسهیلگری در استان زنجان در منطقه سعدی جنوبی شهر زنجان در سال ۹۹ به بهره برداری رسید.

وی افزود: تاکنون تنها از منطقه سعدی جنوبی شهر زنجان ۲۰۰ نفر به دفتر تسهیلگری این منطقه مراجعه کردند و خواسته‌های متنوعی داشتند و خیلی از درخواست‌ها در بخش فرهنگی و اشتغال بوده و مشاوره لازم داده شده و به میراث فرهنگی معرفی شدند.

فرامرزی با بیان اینکه این دفاتر هنوز در بین سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان زنجان شناخته شده نیست و برخی مدیران شهرداری با ویژگی‌ها و مزایای دفاتر تسهیلگری آشنایی ندارند گفت: این دفاتر در راستای بازآفرینی محلات بافت فرسوده است.

وی افزود: دفاتر تسهیلگری به عنوان کارگزار در دل بافت فرسوده آغاز به کار کرده و این دفاتر اقدامات فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، عمرانی و شهرسازی را به صورت حضوری احصاء و طبقه بندی می‌کنند و با دعوت از مدیران راه و شهرسازی مسائل مطرح می‌شود.مشکلات ساکنین محلات بافت فرسوده توسط دفتر تسهیلگری طبقه بندی می‌شود و اقدامات زود بازده گزارش شده و توسط سازمان‌های مختلف به نتیجه می‌رسد.

مدیر دفترتسهیلگری سعدی جنوبی با بیان اینکه ایجاد دفاتر تسهیلگری در زنجان منجر به تحول در بافت‌های فرسوده شهری می‌شود و منطقه سعدی جنوبی دارای بافت فرسوده باارزش تاریخی است گفت: مسئولین می‌دانند دخالت مستقیم آنها در بافت فرسوده سخت است و چندین سال طول می‌کشد و می‌طلبد که با دفاتر تسهیل گری که از جنس خود مردم بوده  و  از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می کند، ارتباط بگیرند.

فرامرزی گفت: دفاتر تسهیل گری قوانین و آئین نامه‌های خود را دارد و این آئین نامه‌ها ذیل شرکت بازآفرینی شهری ایران، زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود و در سه سطح کارگزاری، تسهیل گری و توسعه گر به معنای کسی که توان تسهیل گری دارد و توان سرمایه گذاری در بافت فرسوده را دارد، تعریف می شود. 

وی با بیان اینکه محدوده محله سعدی جنوبی شهر زنجان ۲۰ هکتار است و با افزایش گستره فعالیت، این میزان به ۲۰۰ هکتار افزایش یافت تا محدوده بیشتری را پوشش بدهیم گفت: دفتر تسهیل گری در منطقه سعدی جنوبی زنجان محدودیتی برای ارائه خدمات به ساکنین دیگر محلات بافت فرسوده ندارد و مردم در مناطق اسلام آباد و نجف آباد و سایر محلات بافت فرسوده می‌توانند به این دفتر مراجعه کنند.

فرامرزی گفت: درخواست داریم محلی برای استقرار این دفتر در مرکز استان فراهم شود چرا که بیش از ۱۵ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم با این دفتر مشغول به کار هستند و حقوق این تعداد را خودمان پرداخت می‌کنیم.

مدیردفتر تسهیل گری با اشاره به ضرورت افزایش تعداد دفاتر تسهیل‌گری در استان گفت: این دفاتر می‌توانند با بسترسازی و توانمندسازی زمینه را برای مشارکت مردم در بازآفرینی شهری بافت فرسوده فراهم کنند و همچنین هدف این دفاتر در بافت‌های ناکارآمد ایجاد باز آفرینی شهری با پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی است که توسعه پایدار شهری در مناطق بافت فرسوده را به دنبال دارد.

وی؛با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی و تبلیغ فلسفه وجودی دفاتر تسهیل گری در استان گفت: متاسفانه برخی از دستگاه‌های اجرایی هیچ گونه ذهنیتی نسبت به دفاتر تسهیل گری ندارند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست