• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۳-۰۱
  • شناسه خبر: 32599

قیمت نان در زنجان نسبت به شهرهای همجوار پایین تر است/هزینه نانوایی ها بادرآمدشان همخوانی نداشت/ متولی نظارت برنانوایی ها سازمان صمت و جهاد کشاورزی است

در چند استان همجوار، قیمت نان بررسی شد،قیمت فعلی در این شهرها خیلی بالاتر از قیمتی است که در زنجان تعیین شده است و قیمت قبلی با توجه به هزینه های نانوایی ها اصلا به صرفه نبود و منجر به تعطیلی بسیاری از نانوایی ها میشد.حت ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» ولی اله زمانی مدیر کل غله و خدمات بازرگانی و سخنگوی کارگروه گندم آرد و نان استان زنجان در نشست خبری در خصوص افزایش قیمت نان در زنجان اظهار کرد: قیمت نان حدود دو سال است که در زنجان افزایش نداشته است در حالی که هزینه های نانوایی ها بالار فته است و در کارگروه گندم آرد و نان استان زنجان هزینه های یک واحد نانوایی از جمله دستمزد و بیمه و کارگر و حاملهای انرژی و…. بررسی شد و در جلسات مختلف تصمیم گرفته شد.

زمانی گفت: در برخی شهر ها و استانها اتفاقاتی رخ داده بود از جمله راه اندازی برخی کمپین ها و اعتصابات نانوایی ها به دلیل اعتراض به قیمت پایین نان و به صرفه نبودن نانوایی که با تعطیلی نانوایی ها مشکلاتی در تامین نان این شهرها اتفاق افتاده بود.

وی افزود: این افزایش قیمت نیست. در چند استان همجوار، قیمتها بررسی شد،قیمت فعلی نان در این شهرها خیلی بالاتر از قیمتی است که در زنجان تعیین شده است و قیمت قبلی با توجه به هزینه های نانوایی ها اصلا به صرفه نبود و منجر به تعطیلی بسیاری از نانوایی ها میشد.حتی با افزایش قیمت فعلی هم، نانواها راضی نیستند و نسبت به واقعی نبودن قیمتها اعتراض دارند.

سخنگوی کارگروه گندم آرد و نان استان زنجان با بیان اینکه ملاحظاتی از جمله طرح هوشمندسازی آرد و نان بود با تولیت وزارت اقتصاد و دارایی در کشور انجام شد فعلا تا به امروز تکمیل نشده است گفت: تصمیم این است که این طرح مرحله به مرحله در فازهای مختلف اجرا شود و فعلا اطلاعی از مراحله آخر این طرح نداریم و در حال حاضر با این سبک و شیوه حرکت میکنیم و استان در این مورد مستقلا تصمیم نمیگیرد.

زمانی گفت: قبل ازشناورسازی که از۲۵ بهمن سال ۱۴۰۱ در یازده استان کشور و از۱۵اسفند در کل کشور پیاده شد که منظور از آن این بود که دستگاههای هوشمندی که درواحدهای نانوایی نصب شده برای رصد وکنترل تعریف شده که ساعت کار واحد نانوایی، تراکنش مالی،میزان پخت و ساعت اتمام کار و وزن چانه ها محاسبه شود و موزرد کنترل باشد و نانوایی هایی که عملکرد مثبت داشتند تا سقف ده درصد افزایش سهمیه و واحدهایی که عملکرد مثبت نداشتند تا سقف ده درصد کاهش سهمیه داشتند که این کلیات مرحله سوم هوشمندسازی بود.

وی با بیان اینکه با اعمال این روش سهمیه ها کل آرد تخصیصی برای استان از عهده استان خارج شده و وزارت اقتصاد برای کل استانها آرد را تخصیص می دهد گفت: در دو مرحله یکی از ۲۵ اردیبهشت تا ۱۰خرداد و مرحله دیگر از ۱۰ خرداد تا ۲۴خرداد این سهمیه ها ارسال میشود و در سیستم برای خرید واحدهای نانوایی بارگذاری میشود.

زمانی در خصوص نظارت بر نانوایی ها درگران فروشی و تخلف و برخورد با آنها نیز گفت: متولی نظارت بعد از اجرای این طرح، سازمان صنعت و معدن و جهاد کشاورزی است.وظیفه اداره غله تهیه و تامین و نگهداری گندم و در حوزه کالاهای اساسی نگهداری برنج و شکر است که با مجوز فروش استانی در اختیار تنظیم بازار استان قرار میدهیم.

زینالی سرپرست حوزه نان و آرد اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان نیز در تشریح هزینه ها و درآمد نانوایی ها گفت: پس از دریافت مکرر درخواست افزایش قیمت از سوی واحدهای نانوایی جلسات متعددی برگزارشد و قیمت نان براساس قیمت در استانهی همجوار و محاسبه هزینه های نانوایی آنالیزشد.

وی افزود: اگر یک واحد نانوایی لواش بخواهد به طور منظم کار کند نزدیک ۲۳میلیون و هفتصد هزار تومان درآمد دارد.اگر رباتیک باشد و با یک کارگر ۲۹میلیون هزینه دارد و اگر سنتی باشد ۴۰میلیون هزینه دارد و این یک تفاوت فاحش بین درآمد و هزینه ها است.همینطور لواش نوع یک و نوع دو که اصطلاحی بین نانوایان و شرکت بازرگانی دولتی است.(لواش نوع یک با گندم ششصد و شصت و پنح تومنی است و لواش نوع دو با گتدم نهصد تومانی تعیین میشود. )میزان درآمد لواش نوع دو نزدیک ۲۶میلیون تومان است و رباتیک ۳۲میلیون و سنتی ۴۳میلیون هزینه واحد نانوایی است. در سنگک نوع دو هم که عمده سنگکی های زنجان هستند ، ۳۴میلیون درآمد با دو شاطر نزدیک ۴۵میلیون هزینه دارد. بربری هم با ۳۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان درآمد و ۴۳میلیون هزینه و بربری هایی که فتیر نداشتند ۳۲میلیون درآمد و ۴۲میلیون هزینه داشتند. بربری نوع دو هم نزدیک ۴۴میلیون درآمد و ۴۵میلیون هزینه داشتند و این تفاوت هزینه و درآمد چیزی است که با آنالیز ازسوی ما محاسبه شده است و این تفاوات هزینه ها موجب نارضایتی نانوایان بود.

زینالی گفت: همچنین قیمت انواع نان در استان های همجوار درهمدان و آذربایجان شرقی و اردبیل و کردستان و قزوین بررسی شد که نشان میدهد درزنجان قیمت پایین تر است. لذا با بررسی جمیع جهات کارگروه آرد و نان استان تصمیم بر همسان سازی قیمت نان با استانهای همجوار گرفت.

گفتنی است؛ بر این اساس قیمت نان لواش نوع یک ۴۵۰ تومان، نان لواش نوع دو به قیمت ۵۰۰ تومان، نان بربری نوع یک، هزار و ۵۰۰ تومان، نان بربری نوع دو ۲ هزار تومان، نان سنگک نوع یک، هزار و ۷۵۰ تومان و نان سنگک نوع دو، ۲ هزار تومان تعیین شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست