• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۳-۰۶
  • شناسه خبر: 32746

سیگار کشیدن شایع‌ترین اختلال روانپزشکی است/ سیگاری ها حداقل سیگارهایی با نیکوتین و قطران کمتر مصرف کنند

سیگار کشیدن شایع‌ترین اختلال روانپزشکی است. نه تنها سیگار کشیدن به خودی خود یک اختلال روانپزشکی است بلکه ۵۰ درصد از افرادی که به هر دلیلی مبتلا به بیماری روانی هستند، به سمت سیگار گرایش پیدا می‌کنند و لازم است با اقدام ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» سید رضا موسوی‌زاده، مسئول فنی درمانگاه اعتیاد مرکز آموزشی-درمانی شهید بهشتی و متخصص مدیریت، پیشگیری و کنترل اعتیاد (MD-MPH) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وابستگی به سیگار، شایع‌ترین اعتیاد شناخته شده و این اعتیاد پرهزینه‌ترین و مرگبارترین نوع اعتیاد است.

وی گفت: برخی افراد گمان می‌کنند سیگار به دلیل اینکه یک ماده‌ی قانونی است و باعث اختلالات رفتاری نمی‌شود، اعتیادآور نیست و مصرف‌کنندگان آن نیاز به درمان ندارند در حالی که سیگار جزء اعتیادآورترین مواد شناخته شده روی زمین است و حتی در مقایسه با هروئین، مصرف‌کننده را با اعتیاد بیشتری درگیر می‌کند.

موسوی زاده گفت: سیگار از دو جزء نیکوتین و قطران (که به آن قیر یا تار هم گفته می‌شود) تشکیل شده است. اعتیادآور بودن سیگار مربوط به نیکوتین و عوارض مرگبار آن مربوط به قطران است و از همین رو به افراد سیگاری توصیه می‌شود اگر سیگار را ترک نمی‌کنند حداقل به اعداد روی بسته‌بندی سیگارها دقت کنند و سیگارهایی با نیکوتین و قطران کمتر مصرف نمایند.

وی افزود: سه عامل در شیوع اعتیاد به سیگار در جامعه موثر است؛ یکی از این عوامل، الگوبرداری خانوادگی است و اعتیادِ یکی از اعضای خانواده به سیگار، نقش مهمی در سیگاری شدن نوجوانان آن خانواده در آینده دارد.

موسوی زاده گفت: دومین عامل شیوع اعتیاد به سیگار الگوبرداری اجتماعی و موجه جلوه دادن آن در فیلم‌ها، رسانه‌ها و تبلیغات است.افراد مهم و تاثیرگذار مثل هنرپیشه‌ها که معمولا الگوی رفتاری نوجوانان و جوانان هستند، می‌توانند شیوع اعتیاد به سیگار در این بازه سنی را تحت تاثیر قرار دهند.عامل سوم این است که هر نوع شکست از جمله افت تحصیلی یا سرخوردگی عاطفی در سنین پایین می‌تواند گرایش به سیگار را افزایش دهد.

این متخصص مدیریت، پیشگیری و کنترل اعتیاد افزود: اگر یکی از اعضای خانواده سیگاری باشد و سیگار را در داخل خانه و فضایی که سایر اعضای خانواده حضور دارند، مصرف کند، قطعا آن اعضا حتی اگر سیگاری فعال نباشند، سیگاری غیرفعال خواهند بود بدین معنا که از طریق استشمام دود سیگار که حاوی نیکوتین و قطران است، عوارض سیگار را تجربه خواهند کرد.

موسوی‌زاده با تاکید بر اهمیت توجه به سلامت سیگاری‌های غیرفعال، اظهار کرد: این موضوع به قدری اهمیت دارد که در بسیاری از کشورهای جهان، کشیدن سیگار در اتومبیل فقط زمانی امکان‌پذیر است شیشه‌های آن بالا باشد و دود سیگار باعث تحمیل عوارض ناشی از آن به شهروندان نشود.

وی گفت: سیگار کشیدن شایع‌ترین اختلال روانپزشکی است. تنها سیگار کشیدن به خودی خود یک اختلال روانپزشکی است بلکه ۵۰ درصد از افرادی که به هر دلیلی مبتلا به بیماری روانی هستند، به سمت سیگار گرایش پیدا می‌کنند و لازم است با اقدام به درمان بیماری خود، این گرایش را سرکوب نمایند.

مسئول فنی درمانگاه اعتیاد مرکز آموزشی-درمانی شهید بهشتی با اشاره به گرایش افراد به سمت سیگارگفت: نیکوتین موجود در سیگار باعث کم شدن حساسیت به محرک‌های بیرونی می‌شود و از طرفی با افزایش جریان خون مغز، باعث بالا رفتن تمرکز می‌گردد .ولی این افزایش تمرکز صرفا محدود به اوایل مصرف است و در درازمدت از بین می‌رود. به بیان دیگر نیکوتین در درازمدت باعث کاهش جریان خون مغز شده و به کوچک شدن مغز منجر می‌شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست