• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۳-۰۹
  • شناسه خبر: 32792

حضور زنجان در رویداد تعالی حکمرانی شهری/ نداشتن بدهی برای شهرداری خسارت به شهر است نه افتخار/ سال گذشته سال ذخیره سازی املاک شهرداری بود

از شهرداری درخواست داریم موضوع انتشار اوراق مشارکت و دریافت تسهیلات بانکی را به جد پیگیر باشد. اینکه ما فقط چشم بدوزیم به فروش املاک یا ارزش افزوده ، بودجه شهرداری محقق نمی شود و مجموعه ای خواهیم بود که فقط حقوق می دهد. ...

به گزارش « پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» علیرضا فیروفر شهردار زنجان در جلسه رسمی و علنی شورای شهر با اشاره به حضور زنجان در رویداد تعالی ملی تعالی حکمرانی شهری در تهران اظهار کرد: به نظر می رسد که اتفاق مبارکی در مدیریت شهری زنجان افتاده است که زنجان در بین ۱۲شهر کشور برای رویداد تعالی حکمرانی شهری در کشور حضور پیدا می کند.

فیروزفر گفت: زنجان به عنوان سومین شهر دراین رویداد ارائه برنامه کرد . هم طرح تحولی شهرداری زنجان که مبنی بر تحقق مدیریت یکپارچه و واحد شهری بود مورد توجه قرار گرفت و نیز عملکرد شورا و شهرداری زنجان در سال۱۴۰۱ مورد توجه بود که منتهی شد به اینکه به عنوان سومین شهر در صحنه نهایی رویداد طرح خود را ارائه کرد.

حسین حمزه لو پاک عضو شورای شهر زنجان نیز در این جلسه در خصوص لزوم انتشار اوراق مشارکت از سوی شهرداری زنجان اظهار کرد: یکی از منابع مالی شهرداری انتشار اوراق مشارکت است که همه ساله در بودجه دولت یک بخشی برای این موضوع اختصاص می یابد که در حوزه پسماند و حمل و نقل عمومی اصل و سود این اوراق را دولت تقبل میکند.

حمزه لو گفت: متاسفانه در شهرداری زنجان فقط یک بار اوراق به مبلغ شصت میلیارد در سال ۱۴۰۰ محقق شد . همانطور که گفته شد سال گذشته اوراق مشارکت به مبلغ ۲۰۰میلیارد هم تصویب شد ولی نتیجه ای نداشت . در مقایسه و بررسی شهرهای مختلف نه با کلانشهرهای کشور بلکه با شهرهای همجوار زنجان می بینید که این مبلغ خیلی بیشتر است.

وی افزود: انتشار اوراق مشارکت و دریافت تسهیلات بانکی با هردرصدی می تواند در انجام پروژه ها کمک کند.

حمزه لو با بیان اینکه شهرداری املاک را به فروش میگذارد در حالی که هرروز قیمت املاک افزایش پیدا می کند . قطعا تورمی که در املاک و دارایی های شهرداری هست به مراتب بیشتر از درصد تسهیلات بانکی است گفت: درخواست ما این است که شهرداری به این سمت حرکت کند و با توجه به افزایش هزینه های اجرایی، اگرامسال پروژ ه ای کلنگ زنی میشود، سال بعد چند برابر افزایش هزینه دارد. اینکه ما فقط چشم بدوزیم به فروش املاک یا ارزش افزوده ، بودجه شهرداری محقق نمی شود و مجموعه ای خواهیم بود که فقط حقوق می دهد.

وی گفت: از شهرداری درخواست داریم موضوع انتشار اوراق مشارکت و دریافت تسهیلات بانکی را به جد پیگیر باشد .بدهی نداشتن شهرداری خسارت به شهر است نه اینکه افتخار برای او باشد که ادعا کند مجموعه ای داریم که بدهی نداریم و به بیرون بدهکار نیستیم . شهرداری باید صدها میلیارد به بانکها بدهکار باشد چون درصد تورم بیشتر از تسهیلاتی است که بانکها ارائه میدهند. بودجه ۲۵۰۰میلیاردی شهرداری با این درآمدهایی که تا کنون محقق شده ، محقق نخواهد شد مگر اینکه به سمت انتشار اوراق و تسهیلات بانکی برویم .

شهردار زنجان نیز در پاسخ اظهار کرد: بارها گفته شده که ناوگان حمل و نقل عمومی شهر زنجان نزدیک به دو دهه به لحاظ نوسازی راکد بوده است و از سال ۸۴ هیچ وسیله جدیدی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر زنجان نشده است. یک برنامه ای در نظر گرفته شده بود که از محل اوراق مشارکت،تعدادی اتوبوس وارد چرخه حمل و نقل زنجان شود که راکد مانده بود و اگر همتی که در پایان سال ۱۴۰۰ شد نبود همان ۶۰ میلیارد اوراق مشارکت هم منتشر نمی شد. که آن هم در لحظات اخر در حال منتفی شدن بود که طی دوماه اقدامات لازم انجام شد و تبدیل شد به خرید مینی بوس و برای اولین در تاریخ شهرداری زنجان اوراق مشارکت عرضه شد.

وی افزود: درخصوص اوراق مشارکت این اظهارات صحیح است و شهرداریِ موفق، شهرداری ای است که بدهکار باشد. تاکیدات لازم صورت گرفته و امسال معاونت مالی و اقتصادی موظف هستند که در این عرصه فعالیت لازم را داشته باشند . ولی سال گذشته این طور نبود که چشم به فروش املاک شهرداری داشته باشیم و اتفاقا سال گذشته کمترین تحقق درآمدی شهرداری در حوزه املاک بود و می توانیم ثابت کنیم که سال گذشته سال ذخیره سازی املاک شهرداری بود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست