- تاریخ: مرداد ۸, ۱۴۰۴
- شناسه خبر: 40595
درآمدهای موقوفات شهرستان خدابنده در همین شهرستان هزینه میشود
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده زنجان ذوالقدر با اشاره به اینکه درآمدهای موقوفات شهرستان خدابنده در همین شهرستان هزینه میشود، گفت: در آمدهای به دست آمده در این اداره در نیات سه گانه واقف هزینه میشود.

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت»- علی ذوالقدر افزود: ما ظرف سه سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان صرف اصلیترین نیت یعنی بهسازی و توسعه بقعه کردهایم و کارهایی مثل خرید دهها ملک اطراف برای توسعه محوطه ، سنگفرش و محوطه سازی صحنها، دیوارکشی، احداث سرویس های بهداشتی، تبدیل حجرهها به زائرسرا همراه با احداث امکانات اقامتی، تعمیر و مرمت کلی بقعه را با نظارت میراث فرهنگی انجام دادهایم.
وی ادامه داد: اما اقدامات ما به همین موارد محدود نیست، در خصوص نیت دوم واقف مبنی بر تامین هزینههای مدرسه علمیه بقعه و طلاب محصل در آن با توجه به انتقال این مدرسه به محل جدیدالاحداث هر ساله کمکهای نقدی را به این مدرسه اختصاص میدهیم و از سال ۱۳۹۹ تاکنون بیش از ۷٫۵ میلیارد تومان در این نیت واقف هزینه کردهایم.
این مسئول افزود: درباره سومین نیت واقف یعنی کمک به عموم نیازمندان هم هزینههای بسیاری از سالیان گذشته تاکنون انجام شده است و اکنون هم ادامه دارد. اوقاف شهرستان خدابنده هر سال در فواصل و مناسبتهای مختلف مثل عید نوروز ماه رمضان، عید فطر، شب چله ۴ تا ۵ هزار سبد کالا به ارزش بیش از ۵ تا ۶ میلیارد تومان به نیازمندان اهدا میکند تا بخشی از نیازهای غذایی این عزیزان جبران شود. علاوه بر آن کمکهای نقدی یک تا سه میلیونی به صدها نفر مجموعا ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان هر ساله به نیازمندان انجام می شود .
ذوالقدر درباره چگونگی و تاریخچه وقفیت شهر قیدار و محل هزینه درآمدهای وقف در این شهرستان گفت: هنگامی که ایران تحت حکومت و مالکیت مغولان قرار گرفت و سالها از واقعه گذشت این قوم مهاجم و صحرانشین تحت تاثیر فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی قرار گرفتند و در برخی موارد شروع به عمران و آبادانی و کارهای عام المنفعه کردند. در یک نمونه غازان خان یکی از ایلخانان، قیدار را که در آن زمان روستای کوچکی بود به کابین همسرش بلغان خاتون معظمه درآورد اما این بانو به خاطر همت بلند و تحت تاثیر فرهنگ ایرانی اسلامی ، این روستا را وقف بازسازی بقعه حضرت قیدار نبی علیه السلام یکی از پیامبران الهی مدفون در این محل ، احداث مدرسه علمیه و تامین هزینه های آن و کمک به عموم نیازمندان کرد.
وی ادامه داد: اثبات وقفیت قیدار در دوره پهلوی صورت گرفته و اجرای نیات از همان تاریخ در حد و اندازه بسیار محدود صورت می گرفت ، اما پس از انقلاب توجه و عمل به وقف و قوانین آن بسیار افزایش یافت. به این دلیل که در سند رسمی حد و حدود قیدار مرز روستاهای اطراف است زمین های که وارد محدوده می شوند هم از ابتدا جزو موقوفه هستند. زنده بودن و پویایی یکی از خاصیت های بی بدیل وقف است که باعث شده بسیاری از نیکوکاران این روش را برای انفاق و احسان انتخاب کنند تا املاک و اراضی وقفی از تغییر و تبدیل مصون بوده و حتی امکان توسعه و گسترش هم داشته باشد.
این مسئول خاطر نشان کرد: بهلحاظ وقفی بودن کل محدوده شهر قیدار، تمامی املاک و اراضی این شهر مستاجر موقوفه محسوب میشوند، اما سیاستی که سازمان اوقاف درباره این موقوفه بویژه املاک مسکونی مردم اجرا میکند بر اساس در نظر گرفتن مصالح عمومی است تا مردم به خاطر وقفی بودن به سختی نیفتند و به همین دلیل مبلغ اجاره قراردادهای واحدهای مسکونی بسیار ناچیز و پایینتر از نرخ واقعی است. بهعنوان مثال مبلغ اجاره یک خانه در طول سال مابین مبلغ ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان است و برای واحدهای تجاری و تولیدی هم مبالغ دریافتی بسیار کمتر از عرف بازار است .