- تاریخ: آذر ۲۵, ۱۴۰۴
- شناسه خبر: 41694
آمارهای نهایی تلفات جادهای توسط پزشکی قانونی داده میشود
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان با استناد به آخرین آمار پزشکی قانونی ارائهشده در کمیسیون ایمنی راههای استان گفت: ۶۶ درصد فوتیها در محل حادثه، ۱ درصد حین انتقال و ۳۳ درصد در بیمارستان اتفاق میافتد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان با استناد به آخرین آمار پزشکی قانونی ارائهشده در کمیسیون ایمنی راههای استان گفت: ۶۶ درصد فوتیها در محل حادثه، ۱ درصد حین انتقال و ۳۳ درصد در بیمارستان اتفاق میافتد. همچنین ۸۰ درصد فوتیها ناشی از شکستگیهای متعدد، ۱۳ درصد ناشی از ضربه به سر و حدود ۵ تا ۶ درصد ناشی از خونریزی است.
به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت»- اصغر اسماعیلی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان در پاسخ به سوال «پایگاه خبری -تحلیلی پیام ملت» در خصوص متناقص بودن درباره متناقض بودن آمار تلفات جادهای در بین دستگاههای دولتی اشاره کرد و گفت: مرجع نهایی آمار فوتیهای ناشی از تصادفات، پزشکی قانونی است که آمار کامل با تأخیر حدود یک تا دو ماهه ارائه میکند. پلیس تنها آمار لحظه حادثه را اعلام میکند.
اسماعیلی با استناد به آخرین آمار پزشکی قانونی ارائهشده در کمیسیون ایمنی راههای استان گفت: ۶۶ درصد فوتیها در محل حادثه، ۱ درصد حین انتقال و ۳۳ درصد در بیمارستان اتفاق میافتد. همچنین ۸۰ درصد فوتیها ناشی از شکستگیهای متعدد، ۱۳ درصد ناشی از ضربه به سر و حدود ۵ تا ۶ درصد ناشی از خونریزی است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با گرامیداشت هفته حمل و نقل، به تشریح ابعاد فنی و اجرایی حوزه راهداری و پروژههای عمرانی پرداخت و تأکید کرد که با وجود محدودیتهای اعتباری، تلاش برای حفظ ایمنی راهها، بهویژه در زمستان، با بسیج تمامی ظرفیتها ادامه دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص میزان آمادگیها، اظهار کرد: در بخش راه، سه محور اصلی پیگیری میشود که شامل نگهداری راهها، ایمنی، و اجرای پروژههای عمرانی مانند خطکشی و روکش است. همچنین مهمترین بخش عملکردی ما، راهداری زمستانی است؛ چرا که بخش اعظمی از نیروهای ما در این دوره درگیر این عملیات میشوند.
جزئیات شبکه راهی و تجهیزات زمستانی
اسماعیلی آمار دقیقی از شبکه راههای استان ارائه داد و گفت: استان زنجان دارای حدود ۵هزار و۸۸۰ کیلومتر راه است که شامل ۲۰۰ کیلومتر آزادراه، ۱۶۵ کیلومتر بزرگراه، ۴۵۰ کیلومتر راه اصلی، ۹۷۰ کیلومتر راه فرعی و ۴۲۰ کیلومتر راه روستایی است. در بخش راهداری زمستانی، حدود ۲۱۳ دستگاه ماشینآلات تخصصی با همراهی تقریباً ۴۰۰ نفر همکار در قالب راننده، اپراتور و ناظر، درگیر عملیات خواهند بود.
وی با اذعان به محدودیتهای کلان منابع مالی، بر ضرورت استفاده بهینه از امکانات موجود تأکید کرد: با توجه به حجم ۶ هزار کیلومتری راهها، امکان خدماترسانی همزمان و ۲۴ ساعته با ماشینآلات موجود در هر لحظه مقدور نیست. بنابراین، با تکیه بر گروه تقریباً ۵۰۰ نفری فعال در حوزه راهداری، حمل و نقل جادهای و پروژههای فنی، تلاش میشود با بهکارگیری نیروهای فصلی در زمستان، کمبودها پوشش داده شود تا ایمنی کاربران جادهها تأمین گردد.
اقدامات ایمنی در آزادراه و محور قیدار-زنجان
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ایمنی جادهها و آمار تصادفات، اسماعیلی به اقدامات انجام شده در حوزه ایمنی اشاره کرد و افزود: ایمنی شهروندان اولویت اصلی ماست که شامل نصب تابلوهای اخباری و اطلاعاتی، خطکشی و روشنایی میشود. خوشبختانه در سال گذشته حدود ۲هزار و ۱۰۰ کیلومتر خطکشی اجرا شده است. همچنین، در بحث حفاظ میانی آزادراه زنجان، با تکمیل ۵ کیلومتر باقیمانده، کل ۱۲۰ کیلومتر آزادراه زنجان ایمنسازی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی در خصوص هزینه بالای ارتقاء ایمنی توضیح داد: تکمیل حفاظ میانی در آزادراه حدود ۸ میلیارد تومان اعتبار برای هر کیلومتر نیاز دارد؛ این هزینه معادل احداث یک راه روستایی است. با این حال، برنامه ما افزایش حداقل ۱۰ کیلومتر حفاظ میانی در سال است.
وضعیت پیشرفت پروژه حیاتی قیدار
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تداوم حوادث در محور قیدار، تشریح کرد: وظیفه ساخت در راههای اصلی بر عهده راه و شهرسازی است و محور قیدار نیز در حال ارتقا از راه فرعی به اصلی است. ضمن اینکه این پروژه ترکیبی است. از سمت قیدار، ۲۴ کیلومتر آن پیمانسپاری شده و در حال انجام است و ۱۰ کیلومتر آن در حال انجام است. با پیگیریهای انجام شده و بازدید مقامات عالی، ۵ کیلومتر دیگر نیز با اعتبارات خاص به اداره کل راهداری تکلیف شد. در مجموع، پروژه در حدود ۶۰ درصد پیشرفت قرار دارد و تلاش میشود تا شهریور ماه، بخشی از این محور آسفالتریزی و به بهرهبرداری برسد.
اسماعیلی همچنین از نصب دو دستگاه دوربین کنترل سرعت در کانونهای پر تصادف محور قیدار خبر داد و افزود : دو دوربین دیگر نیز در برنامه امسال قرار دارد، هرچند آمار فوتیهای این محور در بین ۱۰ محور اصلی استان، در رتبه ششم قرار دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای و سوخت استان زنجان اعلام کرد: با همکاری نزدیک شرکت ملی نفت منطقه زنجان، برای روزهای بحرانی و احتمال انسداد محورهای کوهستانی، برنامهریزی دقیقی انجام شده است. بر اساس این هماهنگی، در روزهایی که شرایط جوی نامساعد و احتمال بسته شدن راهها وجود دارد، سوخت مورد نیاز مناطق مختلف پیش از بروز بحران و یک روز زودتر تأمین و تکمیل میشود.
مدیرکل راهداری استان افزود: در بخش راهداری نیز ۳۲ پایگاه امدادی زمستانی در نقاط مختلف استان فعال هستند تا در صورت بروز مشکلات در محورهای اصلی و فرعی، بتوانند بهسرعت با ناوگان حمل سوخت همکاری کرده و عبور محمولهها را تا محلهای مورد نیاز تسهیل کنند. همچنین ناوگان حمل سوخت استان زنجان بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت است و شرکت ملی نفت منطقه با ظرفیت کامل پاسخگوی نیازهای استان میباشد. به طوری که زنجان در زمینه توزیع و پخش سوخت جزو استانهای موفق کشور محسوب میشود.
آزادراه زنجان-قزوین و عوامل مؤثر در تصادفات
وی با اشاره به کاهش آمار تلفات در برخی محورها،به آزادراه زنجان-قزوین به عنوان نمونۀ موفق اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه حدود ۹۰ درصد این محور بهسازی و روکش مجدد شده و وضعیت آن نرمال است، اما در گذشته جزو محورهای پرحادثه بود. این موضوع نشان میدهد تصادفات تنها به وضعیت راه محدود نمیشود و عوامل دیگری مانند فرهنگ رانندگی، آموزش و رفتار کاربران جادهها سهم عمدهای دارند.
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره تمهیدات حمل و نقل در شرایط نامساعد جوی،اظهار کرد: با توجه به وضعیت کوهستانی استان، هماهنگی مستمری با هواشناسی و شرکتهای حملونقل وجود دارد. در ایام بحرانی، تامین سوخت در ایستگاههای مسیرهای کوهستانی و حضور در ۳۲ پایگاه امداد و راهداری زمستانی در دستور کار است تا در صورت بروز مشکل، سریعاً امدادرسانی و همراهی لازم انجام شود.
وی اعلام کرد که استان زنجان از نظر توزیع سوخت در کشور وضعیت مطلوبی دارد و حتی در بحرانهایی مانند جنگ ۱۲ روزه اخیر نیز مشکلی نداشته است.
وی در خصوص آزادراه زنجان-تبریز گفت:این محور هنوز در اختیار شرکت آزادراه زنجان-تبریز است، اما مصوبات نهایی برای تحویل آن به سازمان راهداری در حال اخذ است. پس از تحویل، عملیات اساسی بهسازی و اصلاح روکش که برای حدود ۹۰ کیلومتر (دو طرف) لازم است، با سرعت آغاز خواهد شد. پیشبینی میشود این عملیات به صورت ضربالاجل و در پروژهای حدود دو ساله به اتمام برسد.
وی در مورد موضوع عوارض آزادراهها، اسماعیلی توضیح داد: تعیین عوارض در آزادراههای دولتی به صورت ملی و پیمایشی است. برای آزادراههای مشارکتی مانند زنجان-تبریز نیز اعداد ثابتی از سالهای گذشته در نظر گرفته شده است. در خصوص مشکلات پرداخت و جریمههای عوارض، پیگیریهای لازم با نهادهای مربوطه در دست انجام است.
کنترل اضافهبار و حفاظت از راهها
اسماعیلی با اشاره به حجم حدود ۱۲ میلیون تنی حمل بار در سال در استان،گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد این بار مربوط به بخش معدن است که از یک سو موتور محرک اقتصادی استان و از سوی دیگر عامل تخریب راهها در صورت عدم کنترل است.
وی اقدامات انجامشده در این حوزه را برشمرد: انجام گشتهای مشترک کنترل بار، اجرای پروژه ایجاد «مراکز توزین و صدور بارنامه هوشمند» در مبادی خروجی معادن مطابق قانون، برخورد جدی از طریق ابطال کارت هوشمند رانندگان متخلف و تشکیل کمیسیونهای ماده ۱۱٫ وی افزود: تکمیل و توسعه سامانههای هوشمند کنترل ناوگان برای نظارت بهتر بر این بخش در دستور کار است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی تلفات در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته،از رسانهها خواست به عنوان پل ارتباطی با مردم، در ترویج فرهنگ رانندگی ایمن و آموزشهای لازم این اداره کل را همراهی کنند تا شاهد کاهش بیشتر آمار تصادفات باشند.
در مورد آزادراه و فرآیندهای مالی پروژههای راهسازی
اسماعیلی با اشاره به موضوع آزادراه و فرآیندهای مرتبط،اظهار داشت: پروژههای راهسازی دارای فرآیندهای طبیعی و مشخصی هستند. این پروژهها پس از ساخت، وارد دوره نگهداری میشوند و سرمایهگذار باید دوره بازگشت سرمایه خود را طی کند. رقم مورد انتظار درآمد در دوره نگهداری، در پروپوزال فنی و اقتصادی هر پروژه پیشبینی میشود.
وی افزود: ممکن است درآمد واقعی آزادراه به رقم پیشبینیشده نرسد. در این صورت، هیئت تصفیه عملکرد سالانه را بررسی کرده و دولت باید کسری درآمد پیشبینیشده را تأمین اعتبار کند. این فرآیند نیازمند تخصیص ردیف اعتباری توسط سازمان برنامه و بودجه کشور بوده و پرداخت آن ممکن است چندساله باشد. این روندی طبیعی اما پیچیده در پروژههای راه است.
در مورد نوسازی ناوگان حمل و نقل
اسماعیلی به برنامههای نوسازی ناوگان حمل و نقل استان اشاره کرد و گفت:توسعه و نوسازی ناوگان حمل کالا و مسافر از برنامههای ملی و استانی است که هرسال در قالب تبصره ۱۸ بودجه، با مشارکت مالی متقاضیان و کمک سازمان، انجام میشود.
وی افزود: سال گذشته حدود ۳۳ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان مسافری شامل اتوبوس و مینیبوس اختصاص یافت. اولویت امسال نیز با بخش مسافر است و پیشبینی میشود امسال نیز حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان از این محل تخصیص یابد.
این مسئول از عقد تفاهمنامه با بانک شهر و صندوق کارآفرین برای پرداخت تسهیلات به شرط اسقاط خودروهای فرسوده نیز خبر داد.
سامانههای هوشمند نظارتی در محورهای استان
اسماعیلی در پایان به تجهیزات نصبشده در محورهای استان اشاره کرد و گفت:در حال حاضر ۴۵ دستگاه دوربین نظارت تصویری برای پایش شرایط جادهها، ۴۲ دستگاه دوربین ثبت تخلف، ۸۶ دستگاه ترددشمار و ۵ دستگاه سامانه پیامرسان متحرک در محورهای استان فعال است.
وی از برنامهریزی برای نصب ۱۱ پروژه دوربین جدید در سال آینده نیز خبر داد.


