- تاریخ: تیر ۲۵, ۱۴۰۴
- شناسه خبر: 40307
قبولی ۳۱ درصدی دانش آموزان استان در کنکور
مدیر کل آموزش و پرورش زنجان اظهار کرد: استان زنجان رتبه بیست و هفتم در پذیرش با آزمون و همچنین پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی را در کشور دارد و این موضوع بیانگر لزوم توجه به ارتقای وضعیت تحصیلی و کاهش بازماندگی از تحصیل در ا ...

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» – زهره میرعیسی خانی : جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان چهارشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۴ با حضور جمعی از مسئولین استان برگزار شد و پیرامون موضوعات طرح «حامی» و «توانا» و تراز زنجان در کنکور سراسری بحث شد. مدیر کل آموزش و پرورش در این جلسه از قبولی ۳۱ درصدی دانش آموزان استان در کنکور و رتبه ۲۷ زنجان در پذیرش با آزمون و همچنین پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی خبر داد و بر توجه ویژه به ارتقای وضعیت تحصیلی و قبولی دانشآموزان و کاهش بازماندگی از تحصیل در استان تاکید کرد.
استان زنجان دربخش پذیرش با آزمون در کنکور رتبه ۲۷ کشوری را دارد
در ابتدای این جلسه جواد تاراسی ، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان از اجرای طرحهای «حامی» و «توانا» با هدف ارتقاء کیفیت آموزشی، کاهش نابرابری تحصیلی و بهبود نرخ قبولی کنکور در استان خبر داد و گفت:اجرای این برنامهها در راستای ایجاد فرصتهای برابر آموزشی و ارتقاء جایگاه استان در آزمون سراسری صورت میگیرد.
به گفته این مسئول ، فراهم نمودن فرصت های برابر آموزش و یادگیری موثر برای همه دانش آموزان ،اصلاح و بهسازی روش های تدریس، ارتقاء نرخ پوشش تحصیلی و کاهش نرخ تکرار پایه از اهداف این طرح است. همچنین طرح حامی در راستای افزایش کیفیت توسعه و تقویت شیوه های تدریس فعال با تاکید بر مشارکت دانش آموزان از هفته آینده در استان اجرا می شود.
تاراسی در ادامه بابیان اینکه طرح حامی و توانا مقدمهای برای ورود به مبحث کنکور است، خاطرنشان کرد: متاسفانه استان زنجان در بخش پذیرش با آزمون در کنکور رتبه ۲۷ کشوری را دارد همچنین این رتبه برای پذیرفته شدگان با آزمون رتبه ۱۶ کشوری است که به دنبال ارتقای وضعیت کنکور استان در سطح کشورهستیم و این امر مستلزم اجرای برنامه های هدفمند و پیوسته است
به گفته تاراسی درصد قبولی کنکور در شهرستانهای طارم ،ایجرود و ماهنشان پایینتر از میانگین کشوری است .در همین راستا کمیته کیفیت بخشی در استان تشکیل شده و کارگاههای آموزشی تخصصی برای مدیران مدارس و مشاوران برگزار میشود.
وی با بیان اینکه عدالت آموزشی در مناطق محروم به طور ویژه پیگیری می شود،افزود:به دنبال تشکیل کمیته مدرسین کنکور و استودیوی کمیته آموزشی الکترونیک برای تقویت بنیه علمی دانش آموزان و ارتقای پوشش تحصیلی در کلیه مناطق به خصوص در مناطق محروم هستیم که این مهم نیازمند حمایت های مالی و معنوی مسئولین به منظور ارتقاء سطح آموزشی در سطح استان است.
مدرسه باید پناهگاه عاطفی دانشآموز باشد؛ جایی که کودک با اشتیاق به آن بازگردد، نه با اضطراب!
در ادامه نماینده ولیفقیه در زنجان با انتقاد از نگاه صرفاً فنی به نظام آموزشی گفت: مدرسه باید پناهگاه عاطفی دانشآموز باشد؛ جایی که کودک با اشتیاق به آن بازگردد، نه با اضطراب.
حجت الاسلام سید مصطفی حسینی در جلسه شورای آموزش و پرورش با بیان اینکه ارتقای آموزش صرفا به طریق مربی توانمند و تجهیزات بالا به دست نمیآید بلکه نیازمند استفاده از تجربه دیگران در کنار به کارگیری فرهنگ بومی خود هست.
وی با انتقاد از نگاه صرفاً فنی و آموزشی به مدارس، خواستار توجه به بُعد عاطفی و اجتماعی فضای مدرسه شد و گفت:
مدرسه باید خانه دوم دانشآموز باشد، جایی که دانشآموز به آن پناه بیاورد، نه فقط محلی برای دریافت آموزش خشک و رسمی.
امامجمعه زنجان با اشاره به اهمیت حس تعلق خاطر در میان دانشآموزان و معلمان، تأکید کرد: اگر مدرسهای خاطره خوشی از خود به جا گذاشته، یعنی آن فضا موفق بوده است.
حسینی همچنین با اشاره به ظرفیت مدارس برای ایفای نقش اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی، اظهار داشت:
مدارس فقط مختص شیفت صبح نیستند و برخی از این مکان ها بعد از ظهرها بلااستفادهاند که میتوان از آنها برای کارگاههای فرهنگی، قرآنی و اجتماعی استفاده کرد.
وی ضمن اشاره به ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش در خصوص بهرهگیری از ظرفیت مدارس در شیفت دوم گفت:
بسیاری از موسسات در محلات فضای فعالیت ندارند، در حالی که مدارس خالی ماندهاند و این همان جایی است که سیاستگذاری درست میتواند تحولی ایجاد کند.
نماینده ولی فقیه در زنجان با اشاره به موفقیت استان یزد در کنکور، تأکید کرد : استان زنجان اگرچه ممکن است در برخی رتبهبندیها در صدر نباشد، اما میتواند در بهرهوری از فضاهای آموزشی در رتبه اول کشور قرار گیرد.
وی در پایان با پیشنهاد تشکیل کارگروههای تخصصی برای بررسی دقیقتر این مسائل یادآور شد:همچنین می توان از ظرفیت نخبگان استان در این زمینه استفاده کرد.
توسعه هنرستانهای جوار صنعتی و مهارتی در زنجان ضرورت دارد
در ادامه محسن صادقی، استاندار زنجان با تأکید بر اینکه ایجاد هنرستانهای جوار صنعتی، شبانهروزی و مهارتی باید در دستور کار جدی قرار گیرد، گفت: ما باید به سمت مدلهایی برویم که در آن دانشآموزان به شکل عینی و مهارتی آموزش ببینند.
وی با اشاره بهضرورت تحقق عدالت آموزشی، بر حمایت همهجانبه از آموزشوپرورش استان تأکید کرد و گفت: بسیاری از دانشآموزان مستعد در نقاط محروم، حاشیه شهرها، روستاها و مناطق عشایری به دلیل کمبود امکانات آموزشی فرصت بروز خلاقیت و توانمندیهای خود را ندارند.
وی ادامه داد: پیشرفت آموزشوپرورش نیازمند مشارکت همگانی است؛ مطابق دستورالعملهای موجود، ظرفیتهای حقوقی و قانونی متعددی برای استفاده از منابع مالی و مسئولیت اجتماعی نهادها در حمایت از آموزشوپرورش وجود دارد. باید از این ظرفیتها بهصورت حداکثری و هدفمند بهره برد.
صادقی همچنین با انتقاد از برخی ناکارآمدیها در نظام آموزش فعلی گفت: باید به سمت مدلهایی برویم که در آن دانشآموزان به شکل عینی و مهارتی آموزش ببینند. تجربه کشورهای موفق نشان داده است که تلفیق آموزش با فعالیتهای عملی و مهارتی موجب رشد استعدادها و علاقهمندی بیشتر دانشآموزان میشود.
وی با اشاره به رتبه پایین استان در کنکور، اظهار داشت: رتبه ۳۱ برای استان زنجان با وجود استعدادهای فراوان قابلقبول نیست، در این زمینه باید راهکارهای عملیاتی اندیشید تا این رتبه را جبران کرد.
صادقی در ادامه با بیان اینکه ایجاد هنرستانهای جوار صنعتی، شبانهروزی و مهارتی باید در دستور کار جدی قرار گیرد، بیان داشت: در استان ۶۴ مرکز مهارتی فعال وجود دارد که باید از آنها برای ارتقای آموزشهای فنی و حرفهای بهره برد. همچنین ایجاد هنرستانهای جوار صنعتی، شبانهروزی و مهارتی باید در دستور کار جدی قرار گیرد.
انتهای پیام