• تاریخ: ۱۳۹۶-۰۹-۲۶
  • شناسه خبر: 6551

استان زنجان نیازمند مدیریت یک دست می باشد / زنجان جزو استان های برتر در حوزه سرمایه گذاری خارجی است

پیام ملّت – کارشناسان حوزه اطلاع رسانی معتقدند دولت یازدهم باضعف های جدی در این حوزه مواجه است و آقای حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اداره دولت، مسئولیت تبیین خدمات و فعالیت های دولت را هم بر دوش کشیده است. ...

پیام ملّت – کارشناسان حوزه اطلاع رسانی معتقدند دولت یازدهم باضعف های جدی در این حوزه مواجه است و آقای حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اداره دولت، مسئولیت تبیین خدمات و فعالیت های دولت را هم بر دوش کشیده است. استمرار وضعیت نابسامان حوزه اطلاع رسانی دولت سبب گردید تا روحانی بتواند به یک خانه تکانی در دولت و همراهان خود داشته باشد. حوزه اطلاع رسانی استانداری زنجان نیز از این قاعده کلی مستثنی نبود. جمشید انصاری استاندار سابق و مهندس درویش امیری استاندار فعلی زنجان با دعوت به کار دکتر ادریس سالاری از فعالان سیاسی و اجتماعی و از کارشناسان برجسته حوزه رسانه توانستند به بخش مهمی از این نقیصه پاسخ دهند. گفت و گوی اختصاصی دوفته نامه عصر ملّت با دکتر ادریس سالاری، سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری زنجان درخصوص مشکلات، تنگناها و عملکرد دولت در استان زنجان را مرور می کنیم.

 

  • نقدهایی به حوزه اطلاع رسانی دولت آقای روحانی به خصوص در دولت یازدهم بوده، ارزیابی تان از نقد دولت در این حوزه را بفرمایید و اینکه، چه عواملی مانع از توجه رئیس جمهوری به این حوزه شد؟

 

دولت آقای روحانی در شرایطی اسقرار یافت که کشور در بخش های مختلف با چالش هایی مواجه بود، اگر به سال ۱۳۹۲رجوع شود نگرانی در بخش هایی از جامعه وجود داشت. از یک سو تحریم های ظالمانه ای که در سال ۱۳۹۰ بر کشور تحمیل گردید و از سوی دیگر سیاست های نادرست دولت های نهم و دهم برای هزینه کردن درآمدهای سرشار نفتی و بی توجهی به زیرساخت های تولیدی و سرمایه گذاری، مفاسد اقتصادی، تورم افسار گسیخته، جذب نیروی انسانی بی تخصص و بدون ضابطه در بدنه دولت – بخش های مانند نهاد ریاست جمهوری، آموزش و پرورش، فرمانداری ها، بخشداری ها و سازمان های مختلف دولتی – که بر دوش دولت تحمیل گشته بودند. دولت یازدهم در چنین شرایط دشواری مستقر گردید و مجموعه مشکلات داخلی و خارجی سبب گردید دولت از این حوزه غافل بماند.

نتیجه تصویری برای ادریس سالاری
  • این اوضاع در استان زنجان چگونه بود؟

 

این ضعف در بخش های مختلف دولت و در اکثر استانها وجود داشت، زنجان هم بخشی از این دولت بود یکی از اشکالاتی که در دولت یازدهم وجود داشت، ارتباطی مناسب بین مدیران ارشد دولت با نخبگان تعریف نشده بود. در حوزه اطلاع رسانی نیروهای متخصص و صاحب صلاحیت بکار گرفته نشده بودند. منابع مالی، سخت افزاری و نرم افزاری لازم در اختیار حوزه اطلاع رسانی دولت در استان زنجان نبود. در کنار این مسئله، پل ارتباطی لازم نیز با نخبگان و بخش های مختلف مردم و لیدرهای اجتماعی که میتوانستند افکار عمومی را شکل دهند به هر دلیلی شکل نگرفته بود و اینکه چرا این اتفاق در استان زنجان افتاده بود خودش جای بحث و تحلیل دارد.

 

  • ضعف اطلاع رسانی تا چه میزان سبب شد مردم متوجه اقدامات دولت آقای روحانی نشوند؟

 

بدنه جامعه از مجموعه خدماتی که دولت در بخش های مختلف انجام می داد اطلاع چندانی نداشتند. طی یک سال اخیر وقتی برخی از این اعداد و ارقام و اتفاقات خوب در استان اعلام می شود خیلی ها تعجب میکنند که یعنی در استان زنجان ممکن است چنین اتفاقاتی افتاده باشد و ما اطلاع نداشته باشیم. در ۸-۷ ماه آخر دولت یازدهم، در آستانه انتخابات؛ دولت متوجه شد بخش زیادی از افکارعمومی و نگاه مثبت به عملکرد  دولت را از دست داده است. نظرسنجی ها و بررسی های میدانی نشان داد نیاز است بصورت جهادی اقدام ویژه ای صورت گیرد تا نگاه افکار عمومی و مردم به اقدامات دولت جلب و اثرات مثبت آن دیده شود.

 

  • برخی نخبگان بر این باور بودند که دولت نمی خواست وارد یک چالش هایی شود، آیا این بهانه خوب و قابل قبولی بوده که دولت اطلاع رسانی خوبی نداشته باشد و نتواند خدمات خود و خدمات نظام را به خوبی منعکس نماید؟

 

مشکل عمده دولت یازدهم و حوزه اطلاع رسانی، جاماندن مدیران این دولت از افکار عمومی بود. بخش زیادی از مدیران در سطح ملی و استان ها خیلی نگاه دقیق و علمی به افکار عمومی نداشتند به همین خاطر تصور میکردند هرآنچه که انجام می دهند مردم خودشان مطلع می شوند و نیازی نیست که از تکنیک های حرفه ای و نیروهای متخصص در جهت تبیین، تبلیغ و اطلاع رسانی در حوزه افکار عمومی استفاده گردد در صورتی که نیاز بود اطلاع رسانی  آرام و مستمر صورت گیرد تا افکار عمومی نگاه مثبتی از برآیند کلی اقدامات دولت داشته باشد.

 

  • در واقع ضعف ساختاری درون دولت عامل اصلی در عدم اطلاع رسانی مناسب بوده است؟

 

بعید است مانع خیلی اساسی و جدی در این حوزه در جهت اطلاع رسانی وجود داشته باشد بلکه این ضعف بیشتر به ساختار درون دولت برمی گردد. یعنی بحث اطلاع رسانی برای مدیران ارشد کشور اولویت اول نبود. حداقل در سه سال و نیم اول شاهد این اتفاق بودیم و در شش ماه آخر تازه متوجه شدند که تمام زحماتی که کشیده شده است اگر به مردم اطلاع رسانی نشود و حمایت مردم را به همراه نداشته باشد تمام این اقدامات عقیم خواهد ماند که خوب متاسفانه دیر متوجه این اشکال شدند.

 

  • در حال حاضر دولت برای رفع مشکلات ساختاری چه برنامه ها و آینده نگری ها را انجام داده است و چه مکانیسم و قوانینی لازم است طراحی شود تا بحث افکار عمومی و روابط عمومی و اطلاع رسانی بطور مطلوب در بدنه دولت و در مجموعه نهادهای وابسته به دولت هم شکل بگیرد؟

 

دولت نمی خواهد با جذب نیروی جدید بیش از این حجیم شود و ساختارش را گسترش دهد بلکه به دنبال این است که از نیروهای متخصص در جهت بیان اقدامات دولت استفاده کند. معتقدم دولت باید به سمت مکانیسم های نوین جهت شکل دادن به افکار عمومی برود. به نظر می رسد انتقال مستقیم اخبار و رویدادها باید به کانال های غیر مستقیم تغییر یابد. میزان اثرگذاری اخبار از مراجع غیر رسمی بیشتر از مراجع و کانال های ارتباطی رسمی است. در این بخش، دولت تلاش می کند زمینه فعالیت حرفه ای رسانه ها را فراهم کند.

 

  • حلقه اتصال بین دولت، رسانه ها و افکار عمومی که تحت عنوان روابط عمومی ها هستند در حال حاضر مشکل عمده ای که دارند این است که معمولا در برخی از روابط عمومی ها نیروهای رده چندم مشغول بکار هستند که سبب شده این حلقه اتصال دچار مشکل شود، این حلقه اتصال را چگونه می خواهید ترمیم کنید؟

 

اراده اصلی دولت، اطلاع رسانی مناسب به افکار عمومی بوده که طبیعتا موانعی هم بر سر راه وجود دارد و یکی از همین موانع بدنه روابط عمومی ها می باشد.  اغلب نگاه مدیران این بوده که روابط عمومی ها کارکرد اصلی را ندارند و یا نمی توانند به وظایف شان عمل کنند و یا دون پایه بوده و از نیروهای کارنابلد و ضعیف در این حوزه استفاده میگردد این نگاه رو به تغییر است.

امروز اراده ای در دولت معطوف به  ارتقاء کیفیت حوزه اطلاع رسانی در سطح نهاد ریاست جمهوری و هم در حوزه وزراتخانه، معاونین رئیس جمهور به وجود آمده است به طوری که امروز کانال های اطلاع رسانی که دولت ایجاد کرده قابل مقایسه با ۶ ماه قبل نیست.

پایگاه اطلاع رسانی دولت در اواخر سال گذشته ۶ هزار عضو داشت یعنی با یک کانال اطلاع رسانی در استان و شهری مانند زنجان مقایسه می شد. کانال اطلاع رسانی دولت با ۶ هزار عضو برای کشوری که ۸۰ میلیون جمعیت دارد این آمار بدی برای پایگاه اطلاع رسانی دولت است. خوشبختانه این امر ترمیم شده و ما با سرعت بیشتری کار می کنیم و اطمینان خاطر دارم که در درون دولت و سطوح بالا حوزه اطلاع رسانی تبدیل به یکی از اولویت های اساسی دولت خواهد شد.

 

  • آیا در استان زنجان هم شاهد ترمیم در این حلقه اتصالی بوده ایم؟

 

در استان زنجان طی یک سال اخیر مدیرانی بر سرکار آمدند و یا مدیران سابق تلاش کردند از نیروهای متخصص در حوزه اطلاع رسانی و روابط عمومی استفاده کنند و یا اگر حداقل ساختار اجازه نمی دهد نیروی جدیدی جذب کنند ارتباط حسنه و مناسب نیروهای متخصص را با حوزه رسانه برقرار کنند.

 

  • در بحث افکار عمومی و اطلاع رسانی از نظر تئوری و اجرا تضادهایی بین مدیران کشوری و استانی وجود دارد، دولت و مجموعه استان چه اقداماتی برای حل این تضاد انجام داده اند؟

 

چند مسئله را در استان متناسب با اتفاقی که در کشور می افتد پیگیری میکنیم؛ یک بخش پرداختن به حوزه افکارسنجی است، یعنی تلاش می کنیم از سازمان های معتبر، دانشگاه ها و مراکز آموزشی تحقیقاتی و پژوهشی و علمی حرفه ای استفاده کنیم و نیازهای افکار عمومی را مورد سنجش قرار دهیم  و این سنجش در اختیار مدیران قرار گیرد تا مدیران ارشد در جریان نیازها و مطالبات اساسی مردم به صورت مستقیم قرار گیرند و بخش دیگر مربوط به حوزه آموزش می باشد. از یک طرف در حال تلاش هستیم که مسئولین روابط عمومی ها با دوره های فصلی که در حال برگزاری است آموزش های لازم حرفه ای و تخصصی را در حوزه روابط عمومی، افکار عمومی و اطلاع رسانی ببینند و هم مدیران ارشد سازمان ها در استان در این دوره ها شرکت کنند و از نظر ذهنی و آموزشی آماده انجام تغییرات در حوزه اطلاع رسانی خودشان باشند و نگاهشان در قرن بیست و یکم  تغییر کند.

گردهمایی هایی مستمر با مسئولین روابط عمومی ها و مدیران کل برگزار می کنیم و برخی موارد نیاز است که تغییری در نیروهای انسانی صورت گیرد و یا در جای دیگر نیاز است بصورت ساختاری اصلاح شود و بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، کشاورزی، صنعتی و سرمایه گذاری و حوزه های مختلفی که در استان وجود دارد را به سمتی سوق دهیم که هریک از این ها وظایفی را که انجام میدهند پیوست های اطلاع رسانی هم داشته باشند یعنی هر اقدامی که در استان صورت میگیرد باید پیوست اطلاع رسانی داشته باشد اگر پیوست اطلاع رسانی نداشته باشد شما نمی توانید اقدامات خوب در افکار عمومی تبیین کنید و بازخوردهای مناسبی هم دریافت نمی کنید.

 

  • گمان عده ای از مدیران دولت بر این است روابط عمومی یعنی تبلیغات !

 

اقدامات دولت در سطح ملی و استانی باید به مردم و افکار عمومی منتقل شود . برگزاری جلسات کارگروه اقتصاد مقاومتی(ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی) یا کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نباید فقط در حد جلسات و پروسه اداری باقی بماند.اگر نتایج این کارگروه ها به اطلاع افکار عمومی نرسد کار عقیم می ماند.

اگر مسئولان استان نتوانند حجم سرمایه گذاری خارجی انجام شده در استان زنجان را با زبان تصویر به مردم منتقل نمایند قطعا افکار عمومی نگاه مثبتی به اقدامات دولت پیدا نخواهد کرد. جمعیت استان زنجان یک میلیون و ۵۸ هزار نفر است و این جمعیت باید در جریان فعالیت ها و حتی کاستی های دولتشان قرار بگیرند . متاسفانه طی چهل سال اخیر به حوزه افکار عمومی در استان زنجان توجه زیادی نشده است .

 

  • برخی معتقدند شاخص های توسعه در زنجان مناسب نیست نقش سیستم اطلاع رسانی و نخبگان در این نقیصه چگونه ارزیابی می شود ؟

 

شاخصه های توسعه در استان زنجان بسیار پایین است، فعالیت دولت های بعد از انقلاب هم عملکردهایشان تاثیر خیلی زیادی بر وضعیت جایگاه استان زنجان به نسبت میانگین کشوری نداشته است طبق آخرین آمارهایی که سازمان مدیریت برنامه ریزی منتشر کرده است . متاسفانه از ابتدای انقلاب تا به حال نتوانسته ایم در بسیاری از زمینه های مهم، زنجان را از میانگین کشوری بالاتر بکشیم و علی رغم احترامی که به تمام مدیران در طول این چهل سال قائل هستم عرض میکنم متاسفانه زنجان نتوانسته است به آن جایگاه ویژه خودش دست پیدا کند و یکی از مهمترین بحث های ما اینجا این است که به دلیل اینکه نخبگان و مردم ما در استان زنجان در انزوا بسر میبرند یعنی در تصمیم گیری های مدیران ارشد ما جایگاه خاصی برایشان قائل نیستند و رسانه ها را شاهد هستید که امروز در چه مظلومیتی بسر می برند.

 

  • یک بخشی از اطلاع رسانی مربوط به عملکردها و اقدامات است منتهی گاهی بحث نگاه دولت در بحث ترسیم فضایی که از آنچه که از دولت به افکار عمومی منتقل میشود این روند در استان زنجان چگونه دنبال می گردد؟ جایگاه نقد و نقادی در این وضعیت کجاست ؟

 

شاخص ها باید میزان موفقیت را نشان دهند ، البته ایجاد فضای امن به این معنی نیست که نباید انتقادی صورت پذیرد بلکه یکی از اساسی ترین کارهایی که در استان باید صورت پذیرد این است رسانه ها احساس کنند اگر انتقادی از بخشی از دولت و یا یک سازمان ها انجام میدهند به مفهوم کمک به این ماجرا است و به امر توسعه در استان کمک می کنند.

گاهی برخی از رسانه ها تصورشان بر این است اگر ضعفی را بیان کنند در نگاه مدیران دشمنی تلقی می شود ما به عنوان نماینده دولت با صراحت می گوییم این نگاه وجود ندارد و اتفاقا معتقد هستیم انتقاد به بهبود شرایط و اصلاح اوضاع استان کمک می کند.

رسانه ها و نخبگان باید وارد میدان شده و مطالبه گری نموده و حرف هایشان را بزنند. چندی قبل نمایندگان ادوار مجلس با آقای استاندار جلسه ای داشتند که در آنجا آقای دکتر احمد حکیمی پور جمله ای را گفتند که  مهم و قابل تامل بود، ایشان گفتند ؛ آقای استاندار، ما در یک دوره نماینده بودیم و در جاهای مختلفی بوده و در برخی حوزه ها در سطح ملی نفوذ داریم ، شما بگویید ما در کجا میتوانیم به توسعه استان زنجان کمک بکنیم. استان نیاز به تعامل و ارتباط نخبگان دارد همه نخبگان با هر گرایش سیاسی و جناحی می توانند در امر توسعه استان به این روند کمک نمایند. ترسیم فضا یک بخشی از روند مدیریت است ، فضایی که از استان در سطح ملی و بین المللی ترسیم می گردد حایز اهمیت است .

ترسیم فضای امن و آرام از جامعه ، شهر و استان می تواند سرمایه گذاری را رونق بدهد . توسعه کشور و استان و شهر در فضای آرام اتفاق می افتد. تاکید دولت و استانداری بر استمرار فضای آرام استان است . بنابر این است ارتباط با تمام نیروها و نخبگان و مردم استان و رسانه ها وجود داشته باشد .برای جبران عقب ماندگی های گذشته استان نیازمند یک حرکت شتابان در امر توسعه هستیم و این مهم جز با همدلی و همراهی نخبگان و نقد رسانه ها میسر نخواهد شد .

نتیجه تصویری برای ادریس سالاری
  • در استان زنجان فعالیت های اقتصادی بیشتر از جلسات سیاسی نمود پیدا کرده و گویا دولت به فعالیت های اقتصادی بیشتر از فعالیت های سیاسی توجه می نماید؟

 

گفتمان غالب و جهت گیری های اصلی کشور منبعث از رهنمودهای مقام معظم رهبری است ایشان طی سالهای اخیر بر موضوع اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال تاکید داشته اند. دولت نیز برای جامه عمل پوشاندن به این رهنمودها تلاش می کند و جهت گیری اصلی دولت توجه به نیاز های اساسی کشور و بحث تولید و اشتغال در کنار سایر مولفه ها مانند مسائل سیاسی و فرهنگی است.

طی سالهای اخیر شکاف هایی بین نیروهای سیاسی و دولت در استان ایجاد شده بود امروز یک روندی در حوزه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای برون رفت از این وضعیت آغاز شده است تا بتوان این فاصله ایجاد شده را ترمیم کرد و آنرا کاهش داد که در حوزه سیاسی اقدامات خوبی انجام شده است.

برگزاری جلسات مستمر استاندار محترم، معاون سیاسی و مدیران استان با فعالان سیاسی، روحانیون، احزاب، رسانه ها، نمایندگان ادوار مجلس، ائمه جمعه و مجموعه ای از نیروهای تاثیر گذار، فضای سیاسی استان را متحول می کند. فضای تعامل بین مدیران و نیروهای سیاسی استان مطلوب به نظر می رسد و آن شکاف و تنش های عمیق چندان جدی به نظر نمی رسد.

نتیجه تعامل و همراهی و همدلی مسئولان و نخبگان استان ایجاد فضای آرام است. در حوزه رسانه استان زنجان یکی از امن ترین استان ها می باشد و یا در حوزه فرهنگی با کمترین چالش مواجه هستیم. معتقدم اقدامات اساسی تری باید در حوزه فرهنگی و سیاسی استان انجام شود تا موجب رضایت نخبگان و مردم فراهم گردد. البته نباید غفلت شود اولویت اصلی کشور حوزه تولید و اشتغال و سرمایه گذاری است.

 

  • چگونه می شود دو حوزه روابط عمومی و افکار عمومی را کنار هم قرار داد تا یک خروجی مثبت و مطلوبی به جامعه انتقال داد که مدیران، نهادها و سازمان های دیگر بتوانند از این تجارب استفاده نمایند؟

 

زبان مفاهمه بسیاری از مشکلات را مرتفع می کند یکی از مشکلات جامعه و نخبگان این است فهم مشترکی از وضعیت کشور ندارند. ما به عنوان کسانی که در بدنه دولت هستیم و رسانه ها، باید یاد بگیریم که به وظایف حرفه ای همدیگر احترام  بگذاریم.

بنده به عنوان روابط عمومی و یا مدیر نباید از رسانه ها انتظار داشته باشم که مبلّغ  تمام قد بنده یا سازمان و یا دولت باشند و به هیچ عنوان حق انتقاد و اظهار نظر نداشته باشند، رسانه ها و نخبگان جریان زنده جامعه هستند و واکنش های آنها واکنش های طبیعی است، یعنی اگر اقدامات مثبت را ببنند واکنش های مثبت نشان میدهند و اگر شاهد اقدامات ضعیف مدیران باشند واکنش های منفی نشان میدهند این امر جزو وظایف حرفه ای آنهاست.

اگر از رسانه ها انتظار داشته باشیم نسبت به دولت چاپلوسی کنند یک نوعی توهین به رسانه ها تلقی می شود و ممکن است رسانه ها هم واکنش منفی نشان  دهند به همین خاطر ما نیاز به ایجاد اعتماد متقابل، احترام به وظایف حرفه ای رسانه ها داریم و در عوض رسانه ها  هم باید نگاه حرفه ای به دولت داشته باشند. وقتی این دو جریان هرکدام به وظایف ذاتی خودشان مستقل عمل کنند کمترین میزان مزاحمت در کار ایجاد خواهد شد.

 

  • با توجه به تعابیری که گفتیدچقدر فهم مشترک بین رسانه ها و روابط عمومی و مدیران استان وجود دارد؟

 

مجموعه ای از عوامل تربیتی، آموزشی، تجربی این عدم ارتباط حرفه ای و نامناسب را ایجاد کرده است و این مسائل در یک پروسه زمانی قابل بحث است. یکی از کارهایی که در روابط عمومی استانداری انجام می شود نظارت بر کار روابط عمومی هاست. اگر روابط عمومی ها جایی خطا کردند و آنجا موجب اشکال شد با نظام تنبیه و یا تشویق و با نظارت مستمر و ارزیابی دستگاه ها و سازمان ها بتوان اشکالات را رفع کرد.

رسانه ها نیز در بخش های مختلف دچار مشکلاتی هستند نهادهای صنفی نظیر خانه مطبوعات و انجمن صنفی خبرنگاران باید تقویت شوند و بتوانند روزنامه نگاران را در قالب تشکل های صنفی مورد حمایت قرار دهند. روزنامه نگاران و خبرنگاران نیز با برگزاری دوره های آموزشی، سمینارها و برگزاری جلسات نقد بتوانند عملکرد مدیران را به ورطه نقد بکشند.

 

  • این اقدامات توانسته برعملکرد روابط عمومی ها در حوزه اطلاع رسانی اثر بگذارد ؟

 

طی یک سال اخیر در حد وسع و امکان دستگاههای اجرایی استان اعم از نیروی انسانی و یا تجهیزات فعالیت هایی انجام شده است و به اهداف ترسیم شده نتوانسته ایم دست پیدا کنیم اما حرکت روبه جلو بوده و امید وار کننده است.

  • با این تفاسیر استانداری و روابط عمومی استانداری زنجان در بحث نقد رسانه ها چه دیدگاهی دارند؟ آیا همان دیدگاه گذشته ای که رسانه ها سیاه نمایی میکنند یا اینکه دولت و رسانه ها برای کشور و استان و مردم در کنار هم هستند؟

 

نگاه رسانه ها به مسائل استان زنجان خیرخواهانه و مثبت است و ممکن است خیلی معدود رسانه ای وجود داشته باشد که نگاه غیرمنصفانه آن هم به دلیل فقدان اطلاعات و ذهنیت منفی به مسائل استان داشته باشد. برآیند کلی استان زنجان در حوزه رسانه ها بسیار مثبت و قابل توجه است. دکتر فرقانی که در اختتامیه جشنواره مطبوعات به زنجان آمده بودند جمله زیبایی گفتند؛ مطبوعات زنجان جزو بهترین مطبوعات کشور هستند که مورد انتقاد برخی از فعالین رسانه ای قرار گرفت. آن چیزی که ما از زنجان انتظار داریم خیلی فراتر از آن چیزی است که وجود دارد اما در دیگر استان های کشور وضع خیلی مطلوب نیست . مطبوعات زنجان جزو پیشروترین مطبوعات و خبرگزاری های کشور در سطح ارزیابی استانی هستند.

 

  • دلیل اصلی کاهش چالش بین رسانه ها و روابط عومی ها را چه می دانید؟

 

عناصر فهیم و باسوادی در حوزه رسانه استان زنجان فعالیت می کنند و در کنار این موضوع بخش زیادی از این رسانه ها فهم درستی از توسعه دارند . مجموعه این عناصر سبب می گردد چالش ها به میزان زیادی کاهش پیدا کنند. مسئولان روابط عمومی ها نیز به صلاحیت های حرفه ای رسانه ها باور دارند و همین اعتماد متقابل چالش را به کمترین میزان ممکن می رساند.

 

  • شما مدیرارشد روابط عمومی استان زنجان هستید برخوردتان بانقادی رسانه چگونه خواهد بود ؟

روزنامه مردم نو چند هفته قبل میزگرد انتقادی تشکیل داده بود. اولین کاری که انجام دادم  از سردبیر روزنامه مردم نو – فارغ از اینکه محتوای گزارش و ایراداتی که به دلیل عدم اطلاعات افراد مصاحبه شونده وارد است – تشکر کردم و گفتم دست شما درد نکند که نقد میکنید چون با نقد رسانه ها نشاط و شادابی ایجاد میشود.

 

  • واکنش مدیران ارشد استان به نقدهایی که رسانه ها می کنند چیست؟

 

وقتی مدیران میبیند که کسی از بیرون بر عملکرد آنان نظارت می کند فعال و پویا میشوند و سعی میکنند نقاط ضعف را رفع نمایند.

 

  • یک سالی که به عنوان مدیرروابط عمومی استانداری زنجان بودیدروابط عمومی ادارات و نهادهای دولتی تا چه میزان توانسته اند به آن سمتی که مدنظر دولت است حرکت کنند؟

 

رضایت کاملی از اتفاقاتی که در یکسال اخیر افتاده است ندارم شاید ما ۱۰ الی ۲۰ درصد از برنامه های مدنظر را محقق کردیم . در گام اول تلاشمان این بود که روابط عمومی ۱۰ الی ۱۵ سازمان برجسته و مهم استان را به سطح بالاتری برسانیم که بخشی از این کار را محقق کردیم و در بخشی هنوز نتوانستیم موفق شویم. بخشی از سازمان های دولت ، مانند جهادکشاورزی، صنعت و معدن، بهزیستی، اقتصاد و دارایی، مدیریت و برنامه ریزی و  راه و شهرسازی ، علوم پزشکی و برخی سازمان های دیگر سازمان های مهم و اثرگذاری بوده ودر فرایند توسعه استان بسیار مهم هستند. تلاش کردیم در مرحله اول به روشهای مختلف نظیر نظارت و جابه جایی نیرو و یا با گفت‌وگو با مدیران ارشد سطح روابط عمومی این سازمان ها را ارتقا دهیم.

 

  • این برنامه برای سایر سازمان ها هم در نظر گرفته شده است؟

 

تلاش می شود در سال دوم فعالیت به عنوان مسئول روابط عمومی در استان زنجان و سال اول دولت دوازدهم در کمترین زمان ممکن روابط عمومی ۱۰ الی ۱۵ سازمان اصلی و مهم استان به یک استاندارد لازم برسند . در مرحله بعد سازمان های دیگر نیز رصد خواهند شد تا به حداقل های موردنیاز در حوزه افکار عمومی توجه نمایند.

ارتقای سیستماتیک روابط عمومی ها کار بسیار زمان بری است اما اراده ای که در مدیریت ارشد استان زنجان  در حوزه افکار عمومی و رسانه ها وجود دارد و نگاه خاصی که آقای استاندار به حوزه نخبگان و مردم دارد کمک و پشتوانه ویژه ای برای این مهم می باشد که بتوان موانع را رفع کرد البته برای نیل به تعالی سازمانی در روابط عمومی ها به همراهی و کمک رسانه ها نیز نیازمند هستیم .

 

  • چالش عمده ای در حوزه افکارعمومی و اطلاع رسانی وجود دارد که بتواند روابط عمومی را از مسئولیت های اصلی خود دور نگه دارد؟

 

مهم ترین چالش درحوزه افکارعمومی عدم وجود اراده لازم در بخشی از مدیران دستگاههای اجرایی در توجه به روابط عمومی ها می باشد. اثر شبکه های اجتماعی و تاثیر افکار عمومی بر نتایج و اقدامات روشن شده اما همچنان برخی از مدیران و دستگاه های اجرایی ما نگاهشان به حوزه روابط عمومی نگاه به اولویت های اول و دوم نیست.

اگر ما بتوانیم این نگاه را به مدیران تزریق بکنیم که آن نگاه سنتی به مدیریت را کنار گذاشته و امروز به مدیریت به عنوان همراهی و مشارکت مردم نگاه کنند طبیعتا روابط عمومی ها میتوانند به یک سطح بالاتری در اولویت هایشان ارتقا دهند.

 

  • با توجه به اینکه مدیران در دو طیف معنا می شوند ، یک طیف محدودنگر بوده و افکار عمومی را منطبق بر معنای ذهنی شان تعریف می کنند و برخی مدیران افکار عمومی را منطبق با بسترهای توسعه معنا میکنند این چالش را چگونه می بینید؟

 

باید یک تغییر اساسی در ذهنیت مدیران ما صورت پذیرد، مدیریت دولت در سطح استان هنوز یک دست نیست. برای پیشبرد اهداف و سیاست های دولت در استان به مدیریت یک دست در سطح استان نیاز می باشد. دستگاههای اجرایی وابسته به دولت حق ندارند خود را جزیره مستقل فرض کنند .اگر اطلاع رسانی وافکار عمومی و مدیریت مشارکتی در ذهن مدیران تبدیل به یک امر اولویت دار شود بخش عمده ای از مشکلات مرتفع میگردد .

به عنوان نمونه اگر  یک سازمانی برای اقدامات خود صد میلیون تومان اعتبار دارد میتواند با این پول کارهای مختلف انجام دهد اما زمانی که می گوییم بخشی از این اعتبار را به اطلاع رسانی اختصاص دهید اشتراک مطبوعات را حذف میکنند که این خیلی بد است که علی رغم تاکید و حساسیتی که داریم برخی از سازمانها آمدند و اشتراک اندکی را هم که وجود داشت را حذف کردند، زمانی که علت را جویا شدیم نبود هزینه را عنوان کردند اما چطور می شود که سازمانی برای تمامی اموراتش نظیر برق و ناهار سیستم مربوطه پول دارد ولی وقتی به حوزه اطلاع رسانی که می رسند پول ندارند.

 

  • در بحث اطلاع رسانی در شهرستان ها چه اقداماتی انجام شده است؟ استان زنجان صرفا به شهر زنجان خلاصه نمی شود ،مناطق پیرامونی و حاشیه ای هم وجود دارد.

 

مجموع تغییراتی که در سطح فرمانداری ها انجام شده معطوف به ضرورت ها و نیازهای جامعه و متناسب با شعارهای دولت است . روابط عمومی اغلب فرمانداری ها را نیروهای جوان، خوش فکر و متخصصی شکل داده اند که اثراتش در پایگاه اطلاع رسانی استانداری و پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری ها مشاهده می شود. همچنین ارتباط خوبی که با نشریات محلی شهرستانی برقرار کرده اند. طی سال جاری در هشت شهرستانِ استان گردهمایی مسئولین روابط عمومی های شهرستانی برگزار خواهد شد و دوره های اموزشی برای مسئولین روابط عمومی فرمانداری ها پیش بینی شده است. توجه ویژه ای به شهرستان ها شده وجلسات مشترکی بین مسئولین روابط عمومی شهرستان ها وخبرنگاران رسانه های فعال در آن شهرستان ها برگزار خواهد شد.

 

  • مسئولین استان زنجان چقدر با رسانه های نوین و شبکه های مجازی در ارتباط هستند؟

 

استاندار زنجان در مساله ارتباط با شبکه های نوین اجتماعی و فضای اجتماعی از مدیران استان جلوتر هستند. نوع نگاهی که در یک سال اخیر به حوزه روابط عمومی در مدیران ارشد استان وجود داشته اصلا قابل مقایسه با چند سال گذشته نیست. مدیران استان علاقه مند هستند از طریق رسانه ها با افکار عمومی ارتباط داشته باشند .

 

  • چرا در گذشته این اقدامات صورت نمی گرفت؟

 

شاید توجه به رسانه ها و افکار عمومی اولویت اولشان نبوده است و معتقدم همین نگرش در سطح ملی وجود داشته است و این به معنای بی اعتنایی دولتمردان به افکار عمومی نیست. ایجاد ارتباط دو طرفه حرفه ای و مستمر بین نخبگان و دولت از طریق رسانه ها می تواند در روند توسعه موثر واقع گردد و به آن شتاب دهد .

 

  • یکی از الزامات توسعه نیازهای مخاطبین و جامعه می باشد این نیازها چگونه به شما منتقل میشود؟ افکار عمومی را تنها نمیتوان محدود به نخبگان کرد بلکه افکار عمومی مجموعه ای گسترده با نیازهای متفاوت است مکانیسم شما در استانداری برای جمع آوری این نیازها به چه صورت می باشد؟

 

ما دوسطح داریم ؛ یک سطح نهادهای مدنی مانند خانه مطبوعات ، خانه احزاب و نهادهای صنفی دیگر که به نمایندگی از افکار عمومی این نیازها را منتقل می کنند و نیازهای استان در حوزه مربوط به صنف خود را مطرح و پیگیری می کنند. یک بخشی هم توسط افکار سنجی به مدیران ارشد استان منتقل میشود، یعنی واحدهای آموزش و پژوهش از طریق نهادهای تخصصی نظیر دانشگاه ها افکار عمومی را رصد میکنند. مجموعه اطلاعات به دست آمده در هر دو طیف در اختیار مدیران ارشد استان قرار می گیرد و نیازهای اصلی مردم در استان و شهرستانها مشخص می گردد .

 

  • چالش آب مهمترین چالش در سطح استان زنجان است اما دستگاههای مسئول نتوانسته اند حساسیت لازم را به جامعه منتقل نمایند. چرا؟

 

فرهنگ فعلی مصرف آب در جامعه متعلق به ۳۰ سال قبل است. مردم و مسئولان فکر می کنند با منابع نامحدود آب مواجه هستند متاسفانه هنوز اهمیت خطر بی آبی توسط بخش های اجتماعی و مردم به درستی درک نشده است. دولت و نهادهای مسئول نیز باید در زمینه آموزش، تبلیغات و اطلاع رسانی به صورت جدی وارد شوند و از طریق صداوسیما و مطبوعات آن را به مسئله اولویت دارملی تبدیل کنند و مردم نیز توجه ویژه ای به این ماجرا داشته باشند.

بنابر این در شکل دهی و یا شکل گیری یک موضوع برای افکار عمومی ساختارهای ذهنی جامعه و نگرش های تاریخی مهم هستند و عموما مبنای قضاوت افکار عمومی به گذشته و پیشینه ها می باشد . عادت و استمرار به آن بخشی از هویت فرهنگی جامعه است .

 

  • سخن پایانی آقای ادریس سالاری ، سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری زنجان و فعال دانشگاهی و رسانه ای؟

 

نشریه «عصرملّت» در فضایی که کار رسانه ای به ویژه فعالیت رسانه های مکتوب کاری دشواراست در زمان اندکی تبدیل به یک رسانه معتبر و جدی است . از مدیرمسئول و همکاران نشریه «عصر ملت» سپاسگزارم.

منبع : دوهفته نامه عصرملّت

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست