• تاریخ: ۱۳۹۴-۱۰-۰۴
  • شناسه خبر: 306

آیت‌الله جنتی: نظارت استصوابی حق‌الناس است/ چرا در انتخابات ثبت‌نام و برای ما زحمت درست می‌کنند؟

پیام ملت – آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در نماز جمعه تهران افزایش آمار ثبت‌نام داوطلبان عضویب در خبرگان رهبری و نمایندگی مجلس شورای اسلامی را موضوعی دارای «ابهام»‌ دانست و از آن اظهار تاسف کرد. امام جمعه ...

پیام ملتآیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در نماز جمعه تهران افزایش آمار ثبت‌نام داوطلبان عضویب در خبرگان رهبری و نمایندگی مجلس شورای اسلامی را موضوعی دارای «ابهام»‌ دانست و از آن اظهار تاسف کرد.

امام جمعه موقت تهران با توجه به در پیش بودن بانتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به لطف خداوند، انتخابات کاملا آزاد است و هر کسی به هر کاندیدایی که دلش بخواهد می‌تواند رای دهد.

وی با ابراز تاسف از افزایش داوطلبان نامزدی در این دوره گفت:‌متاسفانه آمار ثبت‌نامی‌ها مدام در حال افزایش است. آمار ثبت‌نام کاندیداهای خبرگان رهبری بالا رفته است، آمار ثبت‌نامی‌های مجلس هم بالا رفته و همچنان در حال افزایش است؛ این موضوع برای بنده بسیار مبهم است، آیا واقعا افرادی که در انتخابات خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند، خودشان را مجتهد می‌دانند؟ آیا بین خودشان و خداوند معتقدند که اجتهاد دارند؟

او اظهار کرد: برخی از این کاندیداهای خبرگان رهبری اگر یک عبارت عربی به دست‌شان بدهید نمی‌توانند آن را درست بخوانند حتی نمی‌توانند قرآن را به درستی بخوانند؛ بنابراین چرا در انتخابات ثبت‌نام و برای ما زحمت درست می‌کنند؟

آیت‌الله جنتی گفت: این موضوع درباره کاندیداهای مجلس شورای اسلامی هم مطرح است، برخی از این کاندیداها واقعا چه انتظاری دارند؟ عده‌ای می‌گویند صلاحیت کاندیداها را مردم باید تعیین کنند. من نمی‌دانم این فرهنگ از کجا آمده است؟ می‌گویند مردم به هر کسی رای می‌دهند یعنی صلاحیت آن فرد را قبول کرده‌اند و به کسی که رای ندادند هم به معنای آن است که صلاحیت آن فرد را قبول نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این سخنان به چه معناست؟ این به معنای آن است که قانون را باید کنار بگذاریم، شورای نگهبانی نباید در کار باشد بلکه به اختیار مردم بگذاریم، یعنی کاری که در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد. در هر جای دنیا تشکیلاتی وجود دارد. در ایران هم این شورای نگهبان است صلاحیت کاندیداها را باید احراز کند. در دنیا هم وقتی انتخاباتی برگزار می‌شود مراکزی وجود دارد که نظارت می‌کند و صلاحیت افراد را بررسی می‌کنند.

جنتی همچنین گفت:‌ عده‌ای توقع دارند شورای نگهبان همه کاندیداها را به طور کامل تائید صلاحیت کند، چون به گفته آنان این حق‌الناس است. مقام معظم رهبری مطلبی را فرمودند و برخی شیاطین این موضوع را مورد سوءاستفاده قرار دادند و مدام گفتند حق‌الناس است به این معنا که هر کسی در انتخابات ثبت‌نام کرد حق دارد تائید شود؛ پس در این میان قانون اساسی و قوانین دیگر چه می‌شود؟ این قانونی است که نمایندگان همین ملت نوشتند و در آن آمده است که کاندیداها باید التزام عملی به اسلام داشته باشند. یعنی باید نماز بخواند، دروغگو نباشد، شرابخوار نباشد، قاچاقچی نباشد، غاصب حقوق مردم نباشد،رباخوار نباشد و مواردی از این دست.

وی در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: اگر کسی به صلاحیت کاندیداها رسیدگی کرد و متوجه شد که کاندیدایی به دلیل آنکه رعایت اسلام را نمی‌کند،صلاحیت ندارد، آیا در این مورد حق‌الناس از بین رفته است؟ این فرد حقی ندارد. حق را کسی دارد که شرایط ورود به انتخابات را داشته باشد. این فرد حق رفتن به مجلس را ندارد. حق مردم باید رعایت شود. مردم انتظار دارند افراد خدمتگذار وارد مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان رهبری شوند. کسانی که زد و بند یا معامله می‌کنند و پول می‌گیرند برای اینکه وارد مجلس شوند، به صلاح مردم نیست که وارد مجلس شوند.

مقام معظم رهبری مطلبی را فرمودند و برخی شیاطین این موضوع را مورد سوءاستفاده قرار دادند و مدام گفتند حق‌الناس است به این معنا که هر کسی در انتخابات ثبت‌نام کرد حق دارد تائید شود؛ پس در این میان قانون اساسی و قوانین دیگر چه می‌شود؟

 خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: حق‌الناس این است که اجازه ندهند کسانی که به ضرر مردم کار می‌کنند وارد مجلس شوند. نظارت استصوابی شورای نگهبان حق‌الناس است، رهبر معظم انقلاب فرمودند که نظارت استصوابی از مصادیق والای حق‌الناس است.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: بر حسب مسئولیتی که دارم و به خاطر شرایطی که امروز در کشور حاکم است باید مطالبی را بگویم. حرف‌های زیادی برای گفتن دارم. یک پژوهشگر ژاپنی‌الاصل که تبعه آمریکاست و به آمریکایی‌ها می‌گوید که شما باید ولایت فقیه را بزنید، اگر می‌خواهید در ایران موفق شوید باید ولایت فقیه را هدف قرار دهید. وقتی از او می‌پرسند چگونه می‌توان ولایت فقیه را زد، می‌گوید «در قانون اساسی ایران آنچه موجب قوام و بقای ولایت فقیه است، شورای نگهبان است، اگر بتوان این رکن را از قانون حذف کرد، ولایت فقیه هم در یک رفراندوم از بین می‌رود، شورای نگهبان هم جز با حمله به نظارت استصوابی این شورا از بین نمی‌رود؛ بنابراین کسانی که نظارت استصوابی شورای نگهبان را زیر سؤال می‌برند یا خودشان نمی‌فهمند یا دیگران گمراه‌شان می‌کنند.

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه مسائل زیادی درباره انتخابات داریم، تاکید کرد: کسانی که مدام حق‌الناس را مطرح می‌کنند باید بدانند در انتخابات سال ۸۸ که ۴۰ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند، چه کسی ۴۰ میلیون رای ملت را حفظ کرد؟ این ۴۰ میلیون رای مگر حق مردم و حق‌الناس نبود؟ این شورای نگهبان و مقام معظم رهبری بودند که رای ۴۰ میلیون ایرانی را حفظ کردند که حق‌الناس بود. شما می‌گفتید انتخابات را باطل کنید. یعنی حق‌الناس ۴۰ میلیون نفر را باطل کنید، هنوز هم در همین خط بازی می‌کنید.

وی تاکید کرد: کسانی که در فتنه سکوت کردند و با عناوین مختلف از فتنه حمایت کردند و هنوز هم گاهی دفاع می‌کنند، جزو این مردم نیستند و به آنان می‌گویند اگر می‌خواهید هنوز هم در میدان آمریکا بازی کنید، بدانید ملت بزرگ ایران در روز ۲۲ بهمن در سراسر کشور پاسخ شما را خواهند داد. به صلاح این افراد نیست که از مردم جدا شوند؛ ما هم دل‌مان نمی‌خواهد آنان از مردم جدا شوند؛ بنابراین ساز دیگری نزنند. سرتاسر مملکت در روز ۲۲ بهمن از شرق و غرب و جنوب و شمال کشور فریاد «مرگ بر آمریکا» سر خواهند داد؛ بنابراین شما به ضرر خودتان کار می‌کنید.

خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین یادآور شد: ما در انتخابات فقط قانون را اجرا می‌کنیم، آرامش، سلامت انتخابات و آزادی، مواردی است که باید رعایت شوند، ما متکی به قانون هستیم و اگر از قانون تجاوز کردیم شما به ما اعتراض کنید و بگویید اما وقتی ما به قانون عمل می‌کنیم و مقام معظم رهبری هم همواره روی اجرای دقیق قانون تکیه و تاکید فرمودند، دیگر کسی حق اعتراض ندارد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست