• تاریخ: ۱۳۹۴-۱۱-۲۴
  • شناسه خبر: 1116

رقابت «هاشمی، روحانی» – «جنتی، یزدی»

پیام ملت ؛ مهرداد شاکری – مهرداد شاکری؛ سرویس سیاسی «انتخاب»: با اعلام فهرست نهایی نامزدهای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری،   از همین الان می توان کم و بیش ترکیب آینده مجلس خبرگان رهبری را با حدس و گمان تعی ...

پیام ملت ؛ مهرداد شاکری – مهرداد شاکری؛ سرویس سیاسی «انتخاب»: با اعلام فهرست نهایی نامزدهای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری،   از همین الان می توان کم و بیش ترکیب آینده مجلس خبرگان رهبری را با حدس و گمان تعیین کرد؛  هر چند که هنوز هم ترکیب آینده مجلس خبرگان زیر سایه ردصلاحیت ها و از همه مهم تر عدم تایید صلاحیت سید حسن خمینی قرار گرفته است. با این حال شاید  از الان دیگر بتوان در مورد ترکیب آینده مجلس خبرگان و نحوه آرایش سیاسی و جناحی آن صحبت کرد.رقابت هاشمی، روحانی - جنتی، یزدی

بر اساس فهرست نهایی اعلام شده  توسط شورای نگهبان ، ۱۶۱ نامزد در عرصه انتخابات حضور دارند که در نهایت  ۸۸ کرسی نمایندگی را  به دست می آورند و برای ان به رقابت می پردازند. البته در برخی از حوزه ها نمی توان از کلمه رقابت استفاده کرد. چون در آن جا عملا تنها یک کاندیدا وجود دارد و آن نفر بدون رای یا با رای به مجلس خبرگان راه خواهد یافت. البته امیر قائم مقام وزیر کشور خبر از حل این مشکل داده است. تا پیش از گفته های امیری، در استان های آذربایجان غربی، اردبیل، بوشهر، خراسان شمالی، هرمزگان و سمنان، به تعداد کرسی های موجود در خبرگان، نامزد وجود داشت.
اما در جاهای دیگر کم و بیش رقابت وجود دارد. دراین میان در تهران از همه ی حوزه های دیگر اوضاع مهم تر و سیاسی تر است. با نگاهی به فهرست نامزدهای تایید صلاحیت شده در تهران می توان دو جریان عمده را دید. در میان این دو جریان هم البته چند نفر دیگری هم وجود دارند که احتمالا چندان گرایش سیاسی مشخصی ندارند  و بعد ها به سمت جریان غالب در مجلس خبرگان متمایل می شوند.
 اولین نکته ای که به نظر می رسد این است که اکثریت عددی  خبرگان با اصولگرایان خواهد بود. چون به طور کلی نامزدهای مستقل چندانی باقی نمانده که  تکلیفش مشخص شود. در تهران هرچند سید حسن خمینی به عنوان یکی از مهمترین شخصیت ها رد صلاحیت شده است، اما حضور دو طیف اصلی سیاسی کشور با چهره های اصلی شان در انتخابات می تواند دو قطبی مهم انتخابات خبرگان را تعیین کند.  آیت الله هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، و محمود علوی به عنوان چهره های اصلی اعتدال گرایان حضور دارند. در مقابل هم آیات محمد تقی مصباح یزدی، محمد یزدی، احمد جنتی نیز از چهره های اصلی اصولگرایان. قطعا رقابت اصلی بین دو لیستی خواهد بود که سر لیست آن از یک طرف هاشمی _روحانی است، از طرف دیگر جنتی – یزدی!
بعلاوه، انتخابات تهران از یک منظر دیگر مهم است. همین که کدام لیست  بیشترین آرا را می آورد، تعیین کننده رویگرد سیاسی مجلس خبرگان آینده است.  پاسخ به این پرسش که اختلاف رای هاشمی – روحانی با رای جنتی – یزدی چقدر خواهد بود؟  این موضوع  تعیین کننده گرایشات سیاسی جدی آینده مجلس خبرگان خواهد بود.  البته باید در کنار این ها رای اشخاص معروف و چهره های شاخص خبرگان  را هم در نظر گرفت. اشخاصی  همچون: محمد تقی مصباح یزدی، صادق لاریجانی، محمود شاهرودی، غلامرضا مصباحی مقدم، محمد علی موحدی کرمانی، احمد خاتمی، محمد علی تسخیری، محمود محمدی عراقی، قربانعلی دری نجف آبادی، احمد علم الهدی، علی فلاحیان، محسن مجتهد شبستری، مرتضی مقتدایی، عبدالنبی نمازی، و علی رازینی.
در این دوره از انتخابات  مجلس خبرگان به دلایل مختلف ترکیب درون مجلس از نظر اکثریت و اقلیت  عددی از همین الان مشخص شده است. باتوجه به حضور اندک چهره های جریان اعتدال و اصلاح طلب، ترکیب عددی  مشخص است. اما مهم تر از آن تعداد رای چهره های شاخص هر جناح خصوصا در شهر تهران است. از طرف دیگر یک طیف تازه هم در انتخابات مجلس خبرگان وجود دارند.  طیفی از روحانیونی که چندان درامور سیاست  حضور نداشته اند و بیشتر چهره های علمی و حوزوی هستند. حال باید دید این طیف به کدام یک از جناح های سیاسی موجود در خبرگان گرایش پیدا می کند.
منبع : انتخاب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست