• تاریخ: ۱۳۹۴-۱۲-۱۸
  • شناسه خبر: 1354

واعظ طبسی ؛ یار رهبری و رفیق هاشمی

پیام ملت – در تمام سال‌هایی که هاشمی رفسنجانی مورد تخریب رئیس دولت پیشین و گروه انحرافی بود، مرحوم آقای طبسی در تجلیل و تکریم از آقای هاشمی سنگ‌تمام می‌گذاشت و همیشه می‌گفت وجود آقای هاشمی در کنار رهبری برای نظام ض ...

پیام ملت – در تمام سال‌هایی که هاشمی رفسنجانی مورد تخریب رئیس دولت پیشین و گروه انحرافی بود، مرحوم آقای طبسی در تجلیل و تکریم از آقای هاشمی سنگ‌تمام می‌گذاشت و همیشه می‌گفت وجود آقای هاشمی در کنار رهبری برای نظام ضرورتی انکارناپذیر است و متأسفانه خواص زیادی این را درک نمی‌کنند!

علی عسگری در «پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» نوشت: چهره‌های عالم و آگاه، مجاهدان نستوه و خودساخته روحانیت شیعه، انسان‌های دارای کرامت و عزت نفسی هستند که الگوی تمام‌عیار طلاب دینی محسوب می‌شوند. کسانی که از یک سو با ظلمت و جهل در ستیز بوده و از سویی دیگر در نفی حاکمیت قدرت‌های استکباری و طاغوت سر از پا نشناخته و با مجاهدت‌های کم‌نظیری که داشتند باعث پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی شده‌اند.

از جمله این عالمان آگاه و برجسته که سهم بزرگی در پیروزی انقلاب و احیاء میراث بزرگ تشیع و پیشوایان معصوم بویژه امام رضا علیهم‌الصلاة و السلام داشت آیت‌الله حاج شیخ عباس واعظ طبسی است. پدرش از مشهورترین خطیبان آگاه، روشنگر دینی و مبارز در زمان خودش بود و در گذشته آوازه‌های منبر و روشنگری‌های او شعاع جهانی و بین‌المللی به خود گرفته بود. به همین جهت است که امام راحل (ره) خطاب به ایشان فرمود: اینجانب از دو حیث به شما علاقه‌مندم، به خاطر خودتان و به خاطر والدتان که انسان ارزشمندی بود.

همچنین مرحوم امام خمینی (ره) در نامه‌ای به این فقیه فقید سال‌ها پیش از این فرمود: زحمات و تحمل سختی‌های شما قبل از انقلاب تا به ثمر رسیدن آن و تلاشتان بعد از انقلاب برای تثبیت نظام نوپایی جمهوری اسلامی بر کسی پوشیده نیست.

مقام معظم رهبری آیت‌العظمی خامنه‌ای در توصیف این همسنگر خود، او را عالم مجاهد و یار صادق انقلاب معرفی کرد و فرمود: ایشان برادری همدل و همزبان برای اینجانب و مریدی صدیق برای امام راحل بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت هم در توصیف ایشان اعلام کرد: حکم امام (ره) به ایشان برای اداره آستان قدس رضوی، مدیریت حوزه علمیه بزرگ مشهد مقدس و تداوم آن در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، نشان از مدیریت پویا و کارآمدشان داشت. این عالم فاضل و مجاهد بزرگ فوق‌العاده سختکوش، دارای اعتماد به نفس بالا و برخوردار از همت عالی وصف‌ناپذیر بود. اراده قاطع، شجاعت و پیشتکار داری او الگوی روشنی برای مدیران به حساب می‌آمد.

همچنانکه ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی جناب آقای دکتر میرزاده اعلام کرده است: وی فخر روحانیت در امر مدیریت بود و امروز شاهدیم که چه تحولات بزرگی از لحاظ ساختاری و ساز و کار و بناهایی که موجب آبرو برای نظام و جمهوری اسلامی است با مدیریت ایشان به بار نشسته است و خدمات ایشان در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بی‌نظیر و ماندنی است.

بنده قریب به ۳۰ سال از بهترین سال‌های عمر و جوانی خودم را در همکاری با مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی سپری کرده‌ام و اگر بخواهم همه تجربه‌ها و خاطرات خودم را از ایشان بازگو کنم در این مختصر نمی‌گنجد، لکن از باب ادای وظیفه به روح بزرگش، لازم است بگویم که او کانون زهد و تقوی، واعظ خطبه‌های بلیغ و مانا و یاور پایدار و پشتکاردار امام و رهبری و همسنگر خستگی‌ناپذیر شهیدان، مرحوم مطهری، هاشمی‌نژاد و شهید مظلوم بهشتی بود. وی ویژگی‌های مخصوصی داشت؛ امانت‌دار و صبور بود. بسیار درون‌گرا و عمق‌اندیش بود. آینده‌نگری و درد آشنایی از خصلت‌های بارزش بود. از موضع اعتدال و وظیفه‌مندی اخلاقی و انقلابی همیشه یکی از حامیان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام محسوب می‌شد و آن را کتمان نمی‌کرد. خود را دوستدار و برادر ایمانی ایشان معرفی می‌کرد. آقای هاشمی هم او را از عمق جان دوست می‌داشت و هر سال یک یا دوبار به مشهد سفر می‌کرد و بنده هم از سال اول نمایندگی مردم مشهد در دور هفتم مجلس شورای اسلامی بلااستثناء این بزرگوار را در سفرهایشان همراهی می‌کردم.

در تمامی سفرها بویژه در سال‌هایی که آقای هاشمی مورد تخریب رئیس دولت پیشین و عوامل گروه انحرافی بود مرحوم آقای طبسی در تجلیل و تکریم از آقای هاشمی سنگ‌تمام می‌گذاشت. متاسفانه آخرین سفر ما برای عیادت بود که در بیمارستان از آقای طبسی انجام شد و با اشک و تباکی غم‌باری از سوی آقای هاشمی همراه بود. این‌بار برای این دوست صادق و صمیمی آقای طبسی یارای ماندن و نفس کشیدن در مشهد باقی نبود. پس از زیارت امام رضا علیه‌السلام و بعد از دیدار با چهره نحیف، نورانی و نیمه‌جان رفیق شفیق ۵۰ ساله‌اش راهی خانه او شد قدری خاطرات را مرور کرد. شب در استانداری بیتوته نمود و از راه زمینی به تهران بازگشت.

از نظر آقای هاشمی رفسنجانی جناب آقای طبسی بسیار صبور و خویشتن‌دار بود و علت کاندیدا نشدن او برای خبرگان رهبری را در این رابطه ارزیابی می‌کرد و بهترین سند هم سخنرانی اخیر مرحوم آقای طبسی است که گفت: عده‌ای به اشتباه خود را حزب‌اللهی می‌دانند و بسیاری از اختلافاتی که منجر به برخوردهای جدی می‌شود ناشی از همین مسأله است در وهله نخست هرکس باید بین خود و خدای خود بررسی کند که آیا ویژگی یک حزب‌اللهی واقعی را دارد و می‌تواند خود را در ارتش خدا ببیند یا خیر، در این صورت همه این نزاع‌ها و درگیری‌ها باید از بین برود نه اینکه کم شود ناراحتی مهم او این بود که به نام حزب‌اللهی و انقلابی‌گری عده‌ای در سخنرانی آقای ناطق در حرم امام رضا علیه‌السلام بلوا بپا کردند و … بسیار بجا است همه مسائل بازگو نشود.

دلیل آن هم روایتی است که خوانده‌ایم و بدان ایمان داریم امام علی (ع) فرمود: صُدُور الَاحْرار قُبُور الَاسْرار – سینه‌های آزادگان، قبرهای اسرار است ولی به یک جمله بسنده می‌کنم و آن این است که در طی حدود ۳۰ سال همکاری و همفکری که بنده با آقای طبسی داشتم، از یک عمل و کارم بسیار تشکر می‌کردند، آن‌هم حمایت جدی من از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود.

او می‌گفت وجود آقای هاشمی در کنار امام (ره) و امروز در کنار رهبری برای پیشبرد نظام ضرورتی انکارناپذیر است و متأسفانه خواص زیادی این را درک نمی‌کنند. در هر حال این عالم ربانی و چشمه نوش فیوضات رضوانی که زعیم حوزه کهن و دیرپای خراسان و خادم بزرگ بارگاه ملکوتی امام رئوف حضرت رضا علیه آلافُ الْتَحیه و الثَناء بود، از میان ما رفت و همه را داغدار کرد هرچند که نامش از توسعه حرم رضوی و حوزه علمیه مشهد جدایی‌ناپذیر است. او عضو برجسته خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام محسوب می‌شد و از کارنامه‌ای مثال‌زدنی برخوردار است در عشق او به امام رضا علیه‌السلام همین بس که پس از دوران مدیریت آیت‌الله یزدی حاضر به قبول ریاست قوه قضائیه نشد و درخواست کرد خادم امام رضا علیه‌السلام بماند و در روضه رضوان و بهشت خراسان بیتوته و انجام وظیفه کند. بی‌شک درگذشت او که جبهه‌داری از ولایت فقیه را با عقلانیت و تدبیر،‌ بهترین مسئولیت برای خود می‌دانست و لباس نوکری در حرم مطهر و دستگاه رضوی را مایه سربلندی دنیا و آخرت خودش می‌شمرد آسیب و ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای کشور بویژه آستان ملک پاسبان خراسان است بدون شک کمتر کسی خواهد توانست خلأ فقدان او را جبران کند و مواجهه‌ای حکیمانه هم آنند او با مسائل متنوع و مختلف داشته باشد برای تولیت جدید آرزوی موفقیت دارم امیدوارم روح آن بزرگ مرد که همواره یار رهبری و رفیق آقای هاشمی بود در پیشگاه امام رئوف و ولی نعمتمان حضرت رضا علیه‌السلام قرین رحمت و شادی باشد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست