• تاریخ: ۱۳۹۴-۱۲-۲۸
  • شناسه خبر: 1400

موزه مردان نمکی زنجان ؛ سیری ماندگار در تاریخ ایران زمین

پیام ملت – موزه مردان نمکی زنجان، فقط میزبان مردان نمکی نیست و نزدیک به ۴۰۰ شی تاریخی و باستانی را در خود جای داده است. در مرکزی ترین قسمت شهر زنجان، یک خانه قدیمی میزبان قدیمی ترین مردان ایرانی است، مردانی با عمر ...

پیام ملت موزه مردان نمکی زنجان، فقط میزبان مردان نمکی نیست و نزدیک به ۴۰۰ شی تاریخی و باستانی را در خود جای داده است.

در مرکزی ترین قسمت شهر زنجان، یک خانه قدیمی میزبان قدیمی ترین مردان ایرانی است، مردانی با عمر دو هزارو ۳۰۰، یک هزار و ۶۰۰ و یک هزار و ۴۰۰ سال.
این خانه قدیمی حتی نام خود را به سبب حضور این مهمانان شگفت انگیز هزار ساله از عمارت ذوالفقاری به موزه مردان نمکی تغییر داده است.
هر زمان که صحبتی از مومیایی های طبیعی در جهان می شود، نخستین شخصیت های با ارزشی که به فکر هر مورخ، باستان شناس و حتی انسان شناسی خطور می کند، مردان نمکی دو هزار و ۳۰۰ ساله زنجانی است.
مردانی با یک تاریخ خاطره که در ویترین های شیشه ای در اتاقی از اتاق های عمارت ذوالفقاری آرام گرفته اند و هر بار که لب به سخن می گشایند، رازهای پنهان بسیاری را آشکار می سازند.
اما اینکه خانه ذوالفقاری نام خود را به سبب حضور مردان نمکی به موزه مردان نمکی تغییر داده است، بهانه نمی شود که سایر محسنات و گنجینه های موجود در این موزه به فراموشی سپرده شود.
موزه مردان نمکی زنجان خانه سفالینه های پنج هزار ساله، جواهرهای متعلق به دوره هخامنشی، میناکاری های دوره ایلخانی، کاشی های طلاکاری شده هزار ساله و کارگاه سفال است.
بهمن سال جاری بود که از ۲۰۴ شی تاریخی و قدیمی در موزه مردان نمکی رونمایی شد، اشیایی که ۸۰ قلم آنان مربوط به جواهرهای هزاران ساله ایرانی و زنجانی است و هر یک به اندازه هویت یک ملت ارزش دارند.
سفالینه هایی که هم اکنون در موزه مردان نمکی در اتاق های دیوار به دیوار محل اقامت مومیایی های دو هزار و ۳۰۰ ساله این خانه وجود دارند، گاه در نوع خود در جهان بی نظیر هستند که کوچکترین آدمک سفالی چهار هزار ساله نمونه ای از آنها محسوب می شود.
در این موزه ۱۰ هزار قطعه سفالینه تاریخی متعلق به دوره ایلخانی و مربوط به ارگ سلطانیه، پنج هزار شی تاریخی دو هزار ساله متعلق به دوره هخامنشی و محل غار نمک چهرآباد وجود دارد که به همت بازگشایی خانه سفال و تلاش مرمتگران زنجانی یکی پس از دیگری کنار همدیگر قرار می گیرند تا اشیایی را که سندی از تاریخ یک سرزمین محسوب می شوند را بار دیگر زنده کنند.
موزه مردان نمکی فقط میزبان مردان نمکی نیست، این موزه در دل خود قدیمی ترین پارچه ها و هنر نساجی ایران باستان و دوره هخامنشی را جای داده است.
موزه مردان نمکی یا همان عمارت ذوالفقاری در تقاطع خیابان طالقانی و زینبیه جنوبی زنجان در همسایگی موزه صنایع دستی در عمارت دارایی این شهر واقع شده است.

منبع : ایرنا

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست