• تاریخ: ۱۳۹۵-۰۷-۲۲
  • شناسه خبر: 2109

تجمع مردم زنجان در یوم الزینب (س)

پیام ملّت – امروز فردای روز واقعه است، فردایی که در لحظه لحظه آن حزن و اندوه جای دارد و اجتماع عظیم زینبیه زنجان نیز در همدردی با کاروان اسیران صحرای کربلا امروز را به عزاداری ایستادند.  امروز عزاداران از نقاط مختل ...

پیام ملّت – امروز فردای روز واقعه است، فردایی که در لحظه لحظه آن حزن و اندوه جای دارد و اجتماع عظیم زینبیه زنجان نیز در همدردی با کاروان اسیران صحرای کربلا امروز را به عزاداری ایستادند.

 امروز عزاداران از نقاط مختلف ایران در دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان با پیام رسان قهرمان کربلا همنوا شده اند تا بگویند تا تاریخ هست نام و یاد حسین زنده و پایدار است و بر تارک جهان خواهد درخشید.

قیام عظیم عاشورا در حالی در سال ۶۱ هجری رخ داد که یزیدیان سعی داشتند با به شهادت رساندن حضرت اباعبدالله الحسین و یارانش فلسفه قیام عاشورا را به مقطع خاصی از تاریخ محدود کرده و مانع انتشار فلسفه قیام عاشورا شوند.

بی شک تلاش یزیدیان برای جلوگیری از انتشار و توسعه پیام قیام عاشورا با افشاگری حضرت زینب(س) و حضرت امام سجاد(ع)  با شکست مواجه شد.

امروز حضرت زینب(س) با غم و اندوه، گام در مسیری با عظمت گذاشتند که اقتدار و عزت اهل بیت(ع) را در جامعه تبیین کرد، اقتدار و بیان وقایعی که پایه های حکومت امویان را لزاند و شکست و پوشالی بودن حکومت یزیدیان را در تاریخ ثابت کرد.

عزاداران پایتخت شور و شعور حسینی امروز آمده اند درس زینب بودن، درس ایستادگی، مقاومت، رشادت، حق گویی و پاسداری از حریم اسلام را پس بدهند. امروز هزاران زنجانی در میعادی دوباره آمده اند تا بگویند زینب جان اگر امروز عباس نیست، حسین و علی اکبری نیست، مسلمانان و شیعیانی هستند که تا آخرین قطره خونشان پاسدار رسالت تو باشند.

اکثر کارشناسان تاریخی و مذهبی بر این عقیده‌اند که واقعه کربلا یک جریان بود، جریانی که بعد از به شهادت رسیدن امام حسین (ع) و به واسطه پیام‌رسان عاشورا حضرت زینب کبری (س) به آینده متصل شد تا بعد از گذشت ۱۴ قرن از این واقعه، هنوز هم شاهد سرباز زدن زخم‌های کهنه تاریخ از درد جانکاهی که بر فرزند فرق‌شکافته عدالت‌خواهی روا شد، باشیم.

شوری که این بار، هم به عشق سالار شهیدان و هم به دلدادگی پیام‌رسان عاشورا شکل گرفت و مردم زنجان امروز نیز همچون سال‌های گذشته در ۱۱ محرم، تاریخ را دوباره ورق زدند تا در قالب دسته عزاداری مسجد زینبیه اعظم زنجان، بخش دیگری از واقعه عاشورا را در اذهان مردم زنجان تداعی کنند.

حرکت دسته عزاداری مسجد زینبیه اعظم زنجان، امروز رأس ساعت ۱۴ از محل مسجد آغاز و در صحن امام‌زاده سید ابراهیم (ع) به پایان می‌رسد. در این دسته عزاداری که یک‌هزار خادم برای ساماندهی آن حضور خواهند داشت، عزادارانی هم از استان‌های تهران و اردبیل نیز خود را برای حضور در این دسته به زنجان رسانده‌ یا از طریق واریز وجوه نذورات خود، در عزاداری شرکت کرده اند.

مسجد زینبیه اعظم زنجان که یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی این شهر محسوب می‌شود، همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) از سراسر کشور و حتی خارج از کشور است.

عزاداران حسینی در ۱۱ محرم با شرکت گسترده در دسته عزاداری مسجد زینبیه اعظم زنجان، وحدت و یکپارچگی شیعیان و عاشقان خط سرخ امام حسین (ع) را به تصویر کشیده و جلوه‌ای از عشق و دلدادگی خود را به سرور و سالار شهیدان به نمایش می‌گذارند.

در ۱۱ محرم، شهر زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی جلوه معنوی خاصی به خود می‌گیرد و عاشقان امام حسین (ع) خود را آماده برای حضور در این اجتماع عظیم و حماسی می‌کنند تا ندای «یا حسین» و «یا زینب» سر دهند و به یاد شهدای دشت کربلا، ناله کرده و اشک ماتم را از گونه‌های خود جاری سازند تا شاید اندکی آرام شوند.

مدیر اجرایی زینبیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه امروز ۸۷ اکیپ ثابت و سیار نذورات در مسیر عزاداری زینبیه اعظم زنجان اقدام به جمع‌آوری نذورات عاشقان اهل‌بیت (ع) خواهند کرد، افزود: از این تعداد اکیپ ۶۲ اکیپ سیار بوده و ۲۵ اکیپ ثابت است. همچنین شش اکیپ نیز ویژه خواهران خواهد بود.

فرید احدیان با یادآوری اینکه مراسم یازدهم محرم امسال، از محل زینبیه اعظم زنجان به سمت امام‌زاده سید ابراهیم (ع) زنجان برگزار می‌شود، تصریح کرد: امسال نیز تمهیدات لازم برای پرداخت نذورات به زینبیه اعظم زنجان به صورت تلفنی فراهم شده و هر شخص با شماره‌گیری #۱۰*۷*۷۳۳* می‌تواند نذورات خود را از طریق تلفن همراه پرداخت کند.

وی همچنین در خصوص  شاه‌بیت امسال زینبیه اعظم زنجان گفت: شاه‌بیت امسال زینبیه اعظم زنجان شامل «کسدی باشون شمر اسوبدور قاره یللر یا حسین»/«آغلادی قاتل الینده قانلی خنجر یا حسین»/«دور ای یارالی جان ویرن حقیقت اوسته یا حسین»/«باشون بدنن آیریلوب عدالت اوسته یا حسین»/«ای حق یولوندا جان ویرن قویمام یخلسون پرچمون»/«آسوده یات باشسیز بدن قویمام یخلسون پرچمون»، است.

اجتماع حماسی یازدهم محرم مردم زنجان با یادآوری صبوری و از خودگذشتگی زینب کبری(س) و حضور عزاداران و سوگواران حسینی در حال برگزاری است و خیل عظیم عزاداران که خود را از جای جای ایران برای شرکت در دسته عظیم زینبیه به شهر زنجان رسانده اند نیز در این مراسم شرکت می کنند.

یازدهم محرم، محشری در خیابانهای مرکز شهر، حد فاصل مسجد زینبیه و امامزاده سیدابراهیم (ع) برپا می‌شود و فریاد یا حسین، یا حسین و یا زینب، یا زینب گوش فلک را به لرزه درمی‌آورد.

مصیبت دختر شیر خدا همانند طوفانی است که در شهر زنجان می‌پیچد و پیام رسای عاشورا را به گوش همگان، همانند خطبه‌های حضرت زینب (س) که پیام قیام عاشورا را به گوش جهانیان رساند، می‌رساند.

شهر زنجان به خاطر برگزاری دو اجتماع بزرگ در راستای عزاداری ماه محرم به پایتخت حسینی معروف شده و همه ساله صدها هزار نفر در اجتماع باشکوه حسینی در هشتم محرم و زینبیه در ۱۱ محرم اجتماع بزرگ عاشقان اباعبدالله را به نمایش می‌گذارند.

نگاهی کوتاه به تاریخچه مسجد زینبیه اعظم زنجان

مسجد زینبیه اعظم زنجان محل تجمع عاشقان خاندان عصمت و طهارت و مشتاقان حقیقت است، آنانی که همه ساله روز یازدهم محرم در قالب دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان، زیر بیرقهای رنگی این مسجد گردهم می‌آیند تا بر مصیبت زینب کبری (س)، دخت علی مرتضی بگریند و پیام قیام کربلا را که نسل به نسل و سینه به سینه نقل شده را بر خیابانهای این شهر فریاد کنند.

در روزگار گذشته باغچه‌ای درون کهن دژ زنجان قرار داشت. صاحب باغچه هر روز از گوشه‌ای از باغچه که در آن گلهای محمدی روئیده بود صدای ناله و «یا زینب» می‌شنید.

گاهی گویی چراغی زیر گل‌ها روشن می‌شد. بدین ترتیب، صاحب باغچه تصمیم می‌گیرد آن قسمت را به تکیه‌ای تبدیل کرده و نام آن را زینبیه بگذارد. از این رو محلی که باغچه در آن قرار داشت از آن زمان تاکنون به محله زینبیه معروف می‌شود.

رئیس هیئت امنای مسجد زینبیه با اشاره به اینکه این اتفاق بین سال‌های ۱۰۲۰ تا ۱۰۲۲ هجری قمری رخ داده، افزود: تا زمانی که صاحب باغ زنده بوده، هر ساله در ایام محرم و صفر به مدت دو ماه محل مذکور را سیاه‌پوش و مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان در آن محل برگزار می‌شده و صاحب باغ در زمان حیات خود وصیت می‌کند پس از وفاتش، مراسم عزاداری را همه ساله برگزار و هزینه آن را از عایدی باغ تامین کنند.

سجاد احمدپور بیان داشت: این محل سه بار تجدید بنا شده که بار اول به سال ۱۰۹۲ هجری قمری با تیر چوبی احداث می‌شود. بار دوم بانویی به نام زینب خانم هزینه تبدیل آن را به مسجد متقبل می‌شود که به سال ۱۲۹۲ صورت می‌گیرد و بار سوم نیز در سال ۱۳۹۵ هجری قمری مطابق با سال ۱۳۵۴ شمسی به همت مردم زنجان و عاشقان اهل بیت (ع) این مسجد تجدید بنا شده و در چند سال اخیر نیز برای رفع کمبود فضا چهار باب از ساختمانهای همجوار مسجد خریداری و در توسعه مسجد زینبیه اعظم زنجان از آن استفاده شده است.

منبع : مهر

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست