• تاریخ: ۱۳۹۵-۰۷-۲۴
  • شناسه خبر: 2123

سبد عذایی سالم برای جامعه یک ضرورت است

پیام ملت – معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت:اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت باید در جامعه نهادینه شود،که برای این امر برنامه های عملیاتی و زیر مجموعه هایی تعریف ...

پیام ملتمعاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت:اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت باید در جامعه نهادینه شود،که برای این امر برنامه های عملیاتی و زیر مجموعه هایی تعریف شده است.

جواد تاج کی در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته جهانی غذا و دارو افزود:همه مردم جامعه باید سبد غذایی سالم و مطلوب داشته باشند که در این میان ترویج ایمنی و سلامت از اهمیت ویژهای بر خوردار است.

وی با بیان اینکه ،کاهش میزان نمک در فرمول های غذایی و آشامیدنی از برنامه های عملیاتی در ارائه سبد غذایی سالم به شما ر می آیدیاد آورشد:یکی از چالش های وزارت بهداشت و درمان ،وجود فشار خون بالا و بیماری های ناشی از مصرف نمک است که باید ۲۵ در صدنمک ،در محصولات غذایی کاهش یابد،که این مسئله باید فرهنگ سازی شود.

تاج کی اظها رداشت:وجود اسیدهای چرپ ترانس در روغن نباتی جامد،روغن های شیرینی پزی، فست فود ها ،سیب زمینی های سرخ شده و پیراشکی ها بسیار مضر می باشد که باید میزان این گونه چربی ها در سبد غذایی کاهش یابد،که در همین راستا تلاش می کنیم که تا سال ۹۹ ،میزان مصرف روغن جامد در سبد غذایی خانوار ها را به صفر برسانیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان ،ادامه داد:امروزه به علت افزایش جمعیت ،اغلب فر آورده های غذایی در مراکز صنعتی تولید می شود ،به طوری که تولید چربی ترانس درتولید اینگونه از فرآورده ها، سال گذشته ۱۰ در صد بود که باید این رقم به چهار در صد کاهش یابد.

وی با بیان اینکه ،یکی از سیاست های سازمان غذا و دارو برای دستیابی به اهداف خود،اعطای نشان ایمنی به محصولات غذایی ،کاهش مصرف نمک ،شکر و روغن ،کاهش روغن های جامد و اسید های چرپ ترانس و ساماندهی پنیر های سنتی در زنجان می باشدگفت:کاهش مصرف قند ،نمک و چربی ،ایجاد نشانگر های رنگی تغذیه ای ،مبارزه با قاچاق کالا، ترویج نشان ایمنی و سلامت از مهمترین برنامه های این حوزه در هفته جهانی غذا می باشد.

تاج کی ادامه داد:نداشتن مواد افزودنی و به حداقل رساندن میزان کالری از طریق کاهش کربو هید رات ها از جمله آیتم های مهم در ارزیابی صنایع غذایی است.

وی ،غنی سازی آرد مصرفی مردم با آهن و اسید فولیک از دیگر برنامه ها عنوان کرد و افزود:استقرار نظام مدیریت ایمنی از اهمیت خاصی بر خوردار است که البته باید این نظام ایمنی در چرخه تولید ،نگهداری و عرضه و …مدیریت شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تصریح کرد :هفته جهانی غذا با عناوین غذا ،آگاهی و سلامت،غذا ،تحرک و سلامت،غذا ،صنعت و سلامت ،غذا ،آموزش و سلامت،غذا، سفیران و سلامت،غذا ،معنویت و سلامت تعریف شده است .

تاج کی ، به مصرف بالای سموم و آفت کش ها در محصولات کشاورزی اشاره کرد و عنوان نمود:۵۰ نوع محصول کشاورزی در این حیطه قرار دارند که میزان سموم در این محصولات به صورت متناوب پایش می شود .

وی ادامه داد:کار خانه های صنایع غذایی بر اساس آیتم های بهداشتی خاصی امتیاز بندی می شوند که حداکثر این امتیاز که با نام (PRPS)شناخته شده ۱۰۰۰ است که در صورت رسیدن امتیاز کار خانه های صنایع غذایی به زیر۵۰۰ ،مجوز آن ها لغو می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان،با بیان اینکه متاسفانه برخی مواقع فر آورده های غذایی ،آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق وارد کشور می شود،تاکید کرد :باید با صنایعی که به صورت قاچاق و تقلب وارد کشور می شود مبارزه کنیم ،به طوری که باید تمامی این محصولات معدوم شوند.

تاج کی ،به فعالیت عطاری ها در عرضه برخی محصولات اشاره کرد و اظهار داشت: اغلب عطاری ها برای به دست اوردن سودی بالا اقدام به فروش برخی از کالاهای قاچاق و تقلبی می نمایندکه این کالا ها و داروها با قیمت بالا به مردم عرضه می شوند که در این زمینه اداره اماکن ،اصناف وسازمان علوم پزشکی نظارت می نمایند و در صورت مشاهده ،این مراکز جریمه می شوند ،اما متاسفانه میزان جریمه این مراکز آنقدر پایین است که این افراد مجدابعد از پرداخت جرائم ،فعالیت خود را براحتی ادامه می دهند.

در ادامه ،رئیس اداره غذا و دارو و متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات در مانی استان زنجان به نظارت بر مواد غذایی ،آرایشی و بهداشتی اشاره کرد و گفت:در حال حاظر در سطح استان ،۳۲۸ کارخانه وکارگاه تولید مواد غذایی ،آرایشی و بهداشتی وجود دارد که ۱۸۰ واحد آن فعال هستند که در ۶ ماه گذشته،با توجه به نمونه برداری های صورت گرفته ۷۰مورد عدم انطباق صورت گرفته زیرا استفاده از این محصولات با استاندارد های لازم همخوانی نداشته است .

جلال حجازی ادامه داد:نظارت بر واحد های عرضه کننده کالاهای آرایشی و بهداشتی از وظایف ما به شمار می آید که در این راستا در ۶ ماه گذشته سال،۱۰۷مورد از این مراکز بازدید داشته ایم که در این میان ۶۶ قلم کالای قاچاق و ۹۷۴ محصول آرایشی به میزان ۵ میلیون تومان شناسایی و کشف شد.

وی تاکید کرد :در سال های اخیربه امر تولید ملی و حمایت از کالاهای ملی توجه ویژهای شده است که این مسئله می تواندبه بحث افزایش تولید و اشتغال زایی کمک نماید، اما حمایت از تولید کنندگان نباید به منزله نادیده گرفتن سلامت مردم باشد،در واقع گسترش و تسهیل فضای کسب و کار در جامعه ،تباید مشکلاتی را به وجود آورد.

 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست