• تاریخ: ۱۳۹۵-۰۸-۰۱
  • شناسه خبر: 2194

آغاز طرح پیشگیری از تنبلی چشم از اول آبان

مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت:طرح پیشگیری از تنبلی چشم از اول آبان ماه برای گروه سنی 3 تا 6 سال به مدت یک ماه ، در سطح استان اجرا میشود

 

پیام ملتمحمد محمدی قیداری در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران افزود: تنبلی چشم یکی از شایعترین علت های نابینایی به شمار می آید که در صورت تشخیص به موقع می توان براحتی درمان نمود.

وی با بیان اینکه پایگاه های دائمی و مقطعی در سطح استان براimagesی اجرای این طرح فعال می باشند ،ادامه داد:در سال گذشته ۴۱ هزار و ۳۸ کودک در سطح استان مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد۳۸ هزار و ۲۳۹ کودک سالم و ۲ هزار و ۸۰۷ نفر به بینایی سنجی ارجاع داده شدندو مابقی نیز که دارای بیماری های چشمی خاص بودند به مراکز تخصصی مراجعه نمودند.

مدیر کل بهزیستی استان  زنجان تصریح کرد: در سطح استان برای اجرای این طرح ،۱۱ پایگاه دائمی فعا ل خواهند بود که از این تعداد ۷ پایگاه مجهز به دستگاه سنجش بینایی هستند.

محمدی قیداری  ، با بیان اینکه کاهش شیوع آمپیولوپی و سایر اختلالات بینایی از طریق تشخیص و درمان به موقع در سنین طلایی یعنی زیر هفت سالگی قابل درمان است اظهار داشت : هزینه درمان کودکانی که در این طرح مشکوک شناخته میشوند و نیاز به عینک و یا عمل های جراحی دارند در صورت نداشتن بضاعت مالی مورد حمایت بهزیستی قرارگرفته و خدمات به این افراد رایگان صورت می گیرد.

وی یاد آور شد در سال گذشته ۷۳ درصد کودکان زیر ۶ سال مورد غربالگری قرار گرفته اند که امیدواریم امسال این میزان را به ۷۵ درصد ارتقا دهیم.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان ، با اشاره به اینکه، در سطح روستاها حدود ۸۰ درصد و در مناطق شهری نیز ۷۰ درصد از کودکان در سال گذشته در این طرح شرکت نمودند افزود:با توجه به آمار ثبت احوال در سطح استان حدودا ۵۸ هزار و ۹۲۶ کودک زیر ۶ سال وجود دارد که از این تعداد ۳۹ هزار و ۸۹۴ نفر شهری و ۱۹ هزار و ۴۲ نفر روستایی می باشد.

محمدی قیداری ،ابراز داشت: هزینه این طرح در سطح یک،۲ هزار تومان در مناطق شهری باشد که در صورت ارجاعات به سطح ۲ و۳ خدمات به صورت رایگان صورت می گیرذ ،همچنین این طرح در مناطق روستایی به صورت رایگان انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۳ الی ۴ درصد جامعه جهانی را معلولین بارز تشکیل می دهند افزود:در سطح استان، حدود ۱۹ هزار معلول جسمی حرکتی،ناشنوا،نابینا،سالمندان ،اعصاب و روان و ..در سامانه سازمان بهزیستی ثبت شده است.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان ، با تاکید بر اینکه بیش از ۵۰ درصد معلولیت ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است ،گفت:سال گذشته در سطح استان، در طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی با هدف جلو گیری از تولد نوزادان معلول۴ هزار نف شرکت کردند.

محمدی قیداری ، خاطر نشان ساخت:سازمان بهزیستی یک سازمان تخصصی و حمایتی به شمار می آید که دولت در زمینه حمایت از این سازمان،برخی از مراکز را به بخش غیر دولتی ،موسسات و افراد حقیقی و حقوقی واگذار نمود ،به طوری که هم اکنون در سطح استان ،۶۰موسسه خیریه و ۴۲۱ تشکل غیر دولتی فعال هستند .

وی با بیان اینکه ،در بحث مناسب سازی معلولین ،مقوله فرهنگی از اهمیت خاصی بر خوردار است ،اظهار داشت :در سال ۱۳۸۳ قانون حمایت از حقوق معلولین به تصویب رسید که در این راستا ، ادارات ،ارگان ها و موسسات موظف به اجرای این قانون در صورت تامین اعتبارات لازم شدند.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان ،به استخدام معلولین در سازمان ها و ادارات دولتی اشاره کرد و ادامه داد:طی سال های ۹۱و ۹۲ استخدام این افراد در مراکز دولتی صورت می گرفت اما هم اکنون به دلیل نبوداستخدام ،این امکان وجود ندارد ،به طوری که در حال حاظر ۶ در صد کارکنان سازمان بهزیستی زنجان را افراد معلول ، تشکیل می دهند .

 

محمدی قیداری  ،خاطر نشان ساخت :در حال حاضر حدود۲/ ۸ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل میدهند که این میزان در سطح استان ۸/۷ درصد می باشد که پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۱۵ این میزان به ۳۰ در صد برسد.

انتهای پیام/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست