• تاریخ: ۱۳۹۵-۰۹-۱۵
  • شناسه خبر: 2810

نبود فضای مناسب برای کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها

پیام ملت–عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان گفت: کرسی های آزاد اندیشی فرصتی برای بیان دغدغه دانشجویان است ولی هنوز فضای دانشگاه ها بستر مناسب برای برگزاری این کرسی ها را فراهم نکرده است. اصغر پرتوی در گف ...

پیام ملتعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان گفت: کرسی های آزاد85878702805061178771882152573 اندیشی فرصتی برای بیان دغدغه دانشجویان است ولی هنوز فضای دانشگاه ها بستر مناسب برای برگزاری این کرسی ها را فراهم نکرده است.

اصغر پرتوی در گفت و گو با خبرنگار عصر ملت با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بر مبنای مشارکت آگاهانه آحاد جامعه استوار شده است، اظهار کرد: در این مشارکت حضور اقشار تحصیل کرده جامعه نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به اهمیت نقش تشکل های دانشجویی خاطر نشان کرد: فضاهای دانشگاهی باید به گونه ای باشند که دانشجویان بتوانند به راحتی دغدغه های خود را مطرح کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکیدات بسیاری در خصوص ایجاد فضاهای مناسب برای فعالیت های دانشجویی داشته اند، افزود: مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولین عالی نظام اهمیت ویژه ای به فعالیت جنبش های دانشجویی میدهند که از ابلاغیه ها و آیین نامه هایی که از سوی آنها صادر میشود این امر مشهود است .

پرتوی با اشاره به اینکه در بدنه اجرایی، مقاومتی در زمینه فعالیت های دانشجویی وجود دارد، تصریح کرد:اما آنچه که مانع فعالیت دانشجویان به نحو احسن میشود مقاومتی است که در سطوح پایین تر و در بدنه اجرایی این دستورات است.

وی یاد آور شد: برگزاری کرسی های آزاد اندیشی از سوی رهبری بسیار تاکید شده که نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به مناسب سازی فضاهای دانشگاهی برای فعالیت دانشجویان یاد آور شد: با ایجاد چنین گفتمانی در فضای آموزشی به رفاه اجتماعی مطلوب هم دست می یابیم.

پرتوی خاطر نشان کرد: اگر نتوانیم فضاهای دانشگاه را به بستری مناسب برای فعالیت دانشجویان تبدیل کنیم بسیاری از مشکلات جوانان در پشت پرده می ماند و در عرصه های اجتماعی دیگر خود را نشان می دهد.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: مقاومت در سطوح دانشگاهی و اجرایی باعث شده که دانشجویان در هر عمل به در بسته ای بخورند که این امر به مرور زمان آنان را از این فعالیت ها سرخورده می کند.

پرتوی در خصوص تسهیل فعالیت تشکل های دانشجویی از سوی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در طی دو سال گذشته آیین نامه ای برای ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت دانشجویان توسط مسئولین دانشگاهی و اجرایی، از سوی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاه های آزاد سراسر کشور ابلاغ شد.

وی به محافظه کاری مسئولین اجرایی و آموزشی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: باید این دستور العمل های مافوق توسط سطوح پایین تر بیشتر رسیدگی شود و از فعالیت های قشر دانشجو استقبال بیشتری کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه مطالبه گری را بخش مهمی از فعالیت های جنبش دانشجویی دانست و عنوان کرد: مطالبه گری یکی از ویژگی های مثبت جوامع است که از آرمان خواهی ناشی میشود.

پرتوی تاکید کرد: اگر این آرمان ها در جامعه وجود نداشته باشند جامعه در سکون فرو خواهد رفت که پیامد آن عقب ماندگی جامعه خواهد بود.

وی با بیان اینکه مطالبه گری در قشر دانشجو از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد: انرژی پرشور جوانان به ویژه قشر تحصیل کرده و دانشجو با مطالبه گری های آنان سبب تحرک و پویایی جامعه می شود.

این کارشناس سیاسی به شرایط ناکافی برای مطالبه گری های دانشجویان اشاره کرد و افزود: در سطح تصمیمات کلان کشوری مشکلی در این خصوص وجود ندارد اما ایجاد شرایط مناسب در فضای دانشگاهی در عمل اتفاق نمی افتد.

پرتوی با تاکید بر اینکه کرسی های آزاد اندیشی فضای گفت و گو را فراهم می کند عنوان کرد : مقام معظم رهبری در طی برنامه های متناوب بر ایجاد این کرسی های آزاد اندیشی تاکید داشتند که تکرار فرمایشات ایشان در این امر نشان از این واقعیت دارد که چیزی که مد نظر ایشان بوده هنوز اتفاق نیافتاده است.

وی اقتصاد مقاومتی را یکی از آرمان های مطرح در جامعه عنوان کرد و خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی در ذیل آرمان های اجتماعی و نظام جمهوری اسلامی رقم می خورد و برای استفاده بهتر از منابع موجود در جامعه مطرح میشود.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی نیازمند توجه بیشتر به بحث دانش بنیان هستیم، افزود: در حوزه های دانش بنیان اقتصاد نیازمند پویایی دانشگاه ها و فعالیت هرچه بیشتر تشکل های دانشجویی هستیم که با بکار گیری از پتانسیل های دانشجویان بتوانیم در مرزهای دانش حرکت کنیم.

پرتوی با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی به نحو احسن در دانشگاه ها اتفاق نیافتاده است، تاکید کرد: توان دانشگاه ها بسیار بالاتر از آن چیزی است که امروزه شاهد آن هستیم و در واقع انرژی و استعداد بسیاری از دانشجویان نادیده گرفته میشود.

وی با اشاره به ایجاد فضایی آزاد تر و جذابتر برای گفتمان تصریح کرد: باید فضاهای آموزشی به گونه ای باشد که دانشجویان نخبه تمایل به ماندن در دانشگاه های کشور را داشته باشند .

این عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: دانش تولید کالاهای دانش بنیان را باید از دانشگاه ها بدست آوریم و این امر فقط با پویاتر کردن فضای دانشگاه محقق میشود.

پرتوی با بیان اینکه هنوز بحث اقتصاد مقاومتی به گفتمان رایج در دانشگاه ها تبدیل نشده است، افزود: در خصوص این مورد باید اجماع نظر نخبگان صورت پذیرد که البته نقطه نظرهای موافق و مخالفی هم ممکن است در این بخش باشد.

انتهای خبر/ع

 

 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست