• تاریخ: ۱۳۹۵-۱۰-۱۲
  • شناسه خبر: 3238

ظرف ۹ ماه آینده طرح ویژه شهر سلطانیه تهیه می شود

پیام ملت –مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان گفت:  ظرف ۹ ماه آینده طرح ویژه شهر سلطانیه به عنوان شهري تاريخي كه يك اثر ارزشمند جهاني تهیه می شود. يحيي رحمتي با بیان اینکه بر اساس رايزني هاي صورت گرفته ...

پیام ملتمديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان گفت:  ظرف ۹ ماه آینده طرح ویژه شهر سلطانیه به عنوان شهرindexي تاريخي كه يك اثر ارزشمند جهاني تهیه می شود.

يحيي رحمتي با بیان اینکه بر اساس رايزني هاي صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازي مقرر گرديد براي شهر سلطانیه ، طرح ويژه شهري تدوين شود اظهار داشت: ظرف ۹ ماه آينده مطالعات اين طرح به اتمام مي رسد.

وي ادامه داد: طرح تفضيلي و جامعي كه تا كنون براي شهر سلطانيه تهيه مي شد در اشل شهرهاي ۷هزار نفري است كه فقط از نظر وسعت و جمعيت با سلطانيه برابري مي كنند. اين در حالي ايست كه در طرح ويژه اين شهر بايد علاوه بر توسعه شهري به هويت تاريخي اين شهر به عنوان نمونه اي از شهرسازي اسلامي توجه شود.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان در خصوص جايگاه طرح ويژه سلطانيه گفت: طرح شهر سلطانيه ويژه است چراكه پتانسيل ها ، داشته هاي تاريخي و مباحث ارزشمند فرهنگي در آن لحاظ مي شود و همچنين نيازهاي يك شهر پذيراي گردشگر در آن در نظر گرفته شود.

رحمتی  در زمینه  چهارچوبي كه براي مطالعات طرح ويژه سلطانيه در نظر گرفته شده است، افزود: در جلسه هم اندیشی طرح ویژه سلطانیه که با حضور مسئولان شهر سلطانیه و استان زنجان برگزار شد مقرر گردید چهارچوب طرح ویژه اين شهر با حضور مشاورین و صاحب نظران ، تهیه و شرح خدمات مناسبی با توجه به ارزش های این شهر تدوین شود.

وی یاد آور شد: از جمله اين موارد، آزاد سازي عرصه شهر كهن در دستور كار مشاور بايد قرار گيرد . مردم به عنوان جوامع ميزبان، املاكي در عرصه كهن شهر دارند كه تعيين تكليف اين املاك در دستور كار مشاور بايد قرار گيرد.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان با اشاره به اينكه سلطانيه يكي از نمونه هاي شهرسازي اسلامي است كه در آن طراحي شهري كاملا لحاظ شده خاطر نشان ساخت: از جمله موارد مد نظر در طرح ويژه شهر سلطانيه با توجه به اينكه سلطانيه جزء معدود شهرهاي دوران اسلامي است كه در آن طراحي شهري كاملا لحاظ شده است ، اصلاح و ساماندهي شهر كنوني نسبت به شهر كهن سلطانيه است. سلطانيه يكي از نمونه هاي شهرسازي اسلامي است و در طراحي آن بايد شهر جديد نسبتي با كهن شهر اسلامي سلطانيه داشته باشد.

وي اظهار داشت: ار ديگر مواردي كه در طرح ويژه سلطانيه از  اهميت ويژه اي برخوردار است در نظر گرفتن ضوابط عرصه و حريم اثر تاريخي جهاني در اين طرح است و مي بايست تمام ضوابط حاكم بر يك اثر جهاني در اين طرح رعايت شود.

رحمتي تاکید کرد: مشاور طرح بايد سمت و سوي گسترش شهر را به گونه اي در نظر بگيرد كه آسيبي به عرصه هاي زيرزميني بعنوان آثار ارزشمند تاريخي كه هنوز كاوش هاي باستان شناختي بر روي آن انجام نشده، وارد نشود.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان با مهم دانستن بحث ساماندهي حوزه بلافصل ارگ سلطانيه،  چلبي اوغلي و بقعه ملاحسن كاشي،تصریح کرد: طراحي اين حوزه بايد به گونه اي باشد كه ارتباط ارگانيك اين سه اثر با هم قطع نشود و اين ارتباط تقويت شود چراكه تقويت اين ارتباط موجب ايجاد يك محور گردشگري است كه به اقتصاد شهري به واسطه زمان توقف و حركت گردشگر در شهر، كمك مي كند.

انتهای خبر/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست