• تاریخ: ۱۳۹۵-۱۰-۲۵
  • شناسه خبر: 3500

شورای عالی آزاد اندیشی دینی بزرگترین آرزوی آیت الله هاشمی

پیام ملّت – پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام گفت: بزرگترین و مهمترین دستاورد آیت الله هاشمی رفسنجانی که آخرین آنها به شمار می رود، تاسیس شورای عالی آزاد اندیشی دینی بود. داوود فیرحی در مراسم بزرگداشت آیت الل ...

پیام ملّتپژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام گفت: بزرگترین و مهمترین دستاورد آیت الله هاشمی رفسنجانی که آخرین آنها به شمار می رود، تاسیس شورای عالی آزاد اندیشی دینی بود.

داوود فیرحی در مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی که در مسجد جامع زنجان برگزار شد، افزود: هاشمی رفسنجانی شخصیت بی نظیری بود که در دین، سیاست، زمان شناسی، تاریخ و مدیریت، صبوری، اخلاق و ویژگی های منحصر به فردی داشت.
وی یادآورشد: آیت الله رفسنجانی با سابقه ۶۰ ساله حضور در عرصه های سیاسی، یکی از برجسته ترین چهره های سیاسی ایران و خاورمیانه محسوب می شد.
به گزارش ایرنا ، فیرحی با بیان اینکه چنین شخصیتی موافقان و مخالفان خود را خواهد داشت، اظهار کرد: شخصیت هر کس به تعداد مخالفان وی سنجیده می شود و وجود مخالف یعنی شخص زنده است و حرفی برای گفتن دارد.
این پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام گفت: به طور معمول مردم یا راهی می سازند یا نیاز به هموار سازی راه دارند و آیت الله هاشمی رفسنجانی از جمله شخصیت های سازنده مسیر بود.
وی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به مساله بسیار مهم آزاد اندیشی دینی به شدت تاکید داشت.
فیرحی ادامه داد: به طور معمول آخرین کار و ثمره تلاش عالمان و مردان بزرگ تاریخ، کوچکترین ولی پر محتواترین اثر آنان می شود و این موضوع در خصوص آخرین دستاورد آیت الله هاشمی رفسنجانی هم صدق می کند.
این پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام گفت: ثمره آخرین تلاش هاشمی رفسنجانی، راه اندازی شورای عالی آزاد اندیشی دینی بود که در نوع خود گام مهمی در زندگی وی و سیاست کشور به شمار می آید.
وی تاکید کرد: هاشمی با تجربه ای که در مبارزه های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و خدمات خود در سال های پس از پیروزی کسب کرده بود، می دانست که هیچ پیشرفتی بدون رشد سیاسی کشور و مردم به دست نمی آید و نمی تواند ثمره ای داشته باشد.
فیرحی اضافه کرد: وی می دانست که با روحیه جهانی صرف نمی توان کاری از پیش برد و این روحیه نیازمند به کار افتادن چرخ های صنعت است تا کشور مسیر پیشرفت را طی کند.
این پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام گفت: در زمان های بسیاری مسئولان به دنبال توسعه صنعتی بودند، اما به علت آنکه در زمان اجرای این برنامه راه سیاست بسته بود، موفقیتی کسب نمی شد.
وی با بیان اینکه هاشمی مرد مرز بین دانش و عمل بود و می دانست که توسعه سیاسی با توسعه اقتصادی گره خورده است، سیاست را مقدمه اقتصاد برشمرد.
این پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام گفت: هاشمی متوجه بود که باید حوزه سیاست را اصلاح کرد تا نگاه دیگری جریان یابد و آزادی اجتماعی بدون آزادی اندیشه رخ نمی دهد.
وی توسعه سیاسی را به کوه یخی تشبیه کرد که فقط قسمت کوچکی از آن نمایان است و اضافه کرد: به اعتقاد هاشمی، نظام سیاسی درست عمل نخواهد کرد مگر آنکه ریشه این قله مبتنی بر تفکر و اندیشه باشد. فیرحی تاکید کرد: توسعه سیاسی رخ نمی دهد مگر آنکه هر شهروند فکر کند، آزاد و مختار است و می تواند بیندیشد.
این پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام گفت: هاشمی رفسنجانی به انتخاب مردم ایمان پیدا کرده بود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست