• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۰-۰۹
  • شناسه خبر: 12364

مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان: زنجان زیر ساخت حیاتی ندارد

مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان گفت: از ۴۰بلای طبیعی و غیر طبیعی تعریف شده، ۳۱ مورد آن در کشور ما و ۱۸ مورد آن در استان زنجان روی می‌دهد.  به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملـت» و به نقل از فارس توحید سلیمی با بیان ای ...

مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان گفت: از ۴۰بلای طبیعی و غیر طبیعی تعریف شده، ۳۱ مورد آن در کشور ما و ۱۸ مورد آن در استان زنجان روی می‌دهد.

 به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملـت» و به نقل از فارس توحید سلیمی با بیان اینکه قانون جدید مدیریت بحران کشور ۲۶بند دارد که هر بند از آن وظایف و مسؤولیت ارگان‌ها را تعریف کرده است، افزود: : این قانون ۷۰ تا ۸۰ درصد خلأهای قبلی را پر کرده است.

مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان با تشریح قانون مدیریت بحران گفت: این قانون همه ارگان‌ها و افرادی که در محدوده جغرافیایی ایران هستند را شامل می‌شود و با این قانون هم مسؤول هستند و هم باید پاسخگو باشند.

 سلیمی گفت: مسئولیت حوادثی که ناشی از جابه‌جایی انرژی در زمین باشد با مدیریت بحران است و همچنین حوادث مربوط به انسان ساخت بزرگ شامل حوادث مربوط به قطار و هواپیما و همچنین تصادفات زنجیره‌ای در اتوبان هم مربوط به این سازمان است.

مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان پاسخ و پاسخگویی موثر را از کلمات جدید در قانون اعلام کرد و گفت: یادمان باشد بشر توانایی مقابله با حوادث طبیعی را ندارد از این رو برنامه‌ها باید برای پاسخگویی در این حیطه تدوین و عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه باید پنج سند ملی راهبردی مدیریت بحران، برنامه ملی کاهش حوادث و سوانح، برنامه ملی آمادگی و پاسخ، برنامه ملی بازسازی و بازتوانی و پیوست کاهش خطر، در حوزه مدیریت بحران تدوین شده است و استان بر اساس سند باید برنامه را در مدیریت بحران احیا کند که برنامه استانی آمادگی و پاسخ و کاهش خطر و سوانح است.

مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان به تدوین پیوست کاهش خطر در قانون اشاره و تاکید کرد: این پیوست یعنی اینکه پروژه‌ها بیمه می‌شوند و دچار ضرر و زیان نخواهند شد.

وی ستاد پیشگیری، هماهنگی فرماندهی عملیات پاسخ بحران را عنوان جلسات برنامه‌ریزی شده برای برگزاری در استان‌ها اعلام کرد و گفت: این جلسات به هنگام وقوع و یا احتمال وقوع حوادث تشکیل می‌شود که در سال جاری تعداد جلسات برگزار شده در استان ۲۷ جلسه بود که ۲۱ جلسه آن اضطراری بوده است.

مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه زنجان زیرساخت حیاتی ندارد، افزود: استان ساختمان‌های بلند دارد که برای ایمنی بخشی آن باید اقداماتی انجام شود.

سلیمی با بیان اینکه پنج وظیفه برای ستاد پیشگیری، هماهنگی فرمانده عملیات پاسخ به بحران، تدوین و ابلاغ شده است، ادامه داد: بررسی و تصویب اسناد بر اساس اسناد ملی، تسهیل هماهنگی بین ارگان‌ها برای تسهیل خدمات، اجرای برنامه و تصمیمات ستاد ملی، سایر موارد با تشخیص و رئیس ستاد که نیاز به هماهنگی دارد و تهیه و تدوین آمار و خسارت‌ پنج وظیفه تدوین شده برای این ستاد است.

وی کاهش خسارات جانی و مالی را وظیفه مدیریت بحران دانست و گفت: در قوانین جدید برای مدیریت بحران، در قبال ارائه خدمت توسط افراد حقیقی با عنوان «فداکار خدمت» مسؤولیت تعریف شده است.

سلیمی با اشاره به احصای خسارت‌های ناشی از وقوع حوادث مختلف از سال ۷۰ تا کنون گفت: بر اساس برآوردها حوادث ۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرده که این خسارت‌ها در سه حوزه کشاورزی، تاسیسات زیربنایی و واحدهای مسکونی احصا شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه ۹۰ درصد خسارت‌های ناشی از حوادث در بخش کشاورزی بوده است، ادامه داد: در قبال این خسارت‌ها در این بازه زمانی ۲۷۷ میلیارد تومان بودجه به استان تخصیص یافته است، که با این اعتبار ۲ هزار و ۸۹۲ پروژه تعریف و اجرایی شده است.

وی ادامه داد: از ۲ هزار و ۸۹۲ پروژه عملیاتی شده، یک هزار و ۶۸۰ پروژه در حوزه پیشگیری، ۷۸۰ پروژه در حوزه آمادگی و ۴۳۰ پروژه در بخش بازسازی اجرا شده است.

سلیمی با بیان اینکه اعتبارات مدیریت بحران استان تا سال ۹۲ بیشتر از خسارت‌ها بوده است، افزود: از سال ۹۲ تا کنون میزان اعتبارات در بهترین حالت سر به سر بوده است.

مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان در مورد میزان آمادگی نیروهای امدادی برای مواقع بروز بحران گفت: از ۳۲هزار نیروی مشغول به خدمت در ارگان‌های دولتی، البته منهای نیروهای نظامی و انتظامی ۲ هزار و ۶۹۷ نفر یعنی حدود ۳۰ درصد، آمادگی خود را برای ارائه خدمت در مواقع بحرانی اعلام کرده‌اند که آمار اعلام آمادگی در هر شرایطی یک هزار و ۸۵۳ نفر است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست