• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۲-۲۸
  • شناسه خبر: 22631

ادغام بیمه مربیان و معلمان قرآن با سایر گروهها غلط بود

یک زمانی یک دارالقرآن بود و یک زنجان. طبیعی بود که هرکس میخواست قرآن بخواند و بشنود به اینجا می آمد.نه رادیو قرآن و سیمای قرآن بود نه فضای اینترنت به شکل الان وجود داشت. الان هر خانه یک دارالقرآن شده است.

پیام ملّت ؛ زینب سودی – اگر بخواهیم چند کار ماندگار و اثرگذار در زنجان را نام ببریم حتما  یکی از آنها تأسیس دارالقرآن زنجان است. موسسه ای که یکی از بزرگترین مراکز قرآنی کشور است و اگر بگوییم در آن سالها زنجان با دارالقرآن شناخته می شد گزاف نیست و این را متولدین دهه شصت و قبل تر از آن هم تصدیق خواهند کرد. اما امروز و با شرایط جدید فعالیت های این موسسه کم فروغ تر به نظر می آید .به همین بهانه و با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان گفت و گویی با ولی الله رحیمی مدیر عامل موسسه دارالقرآن زنجان داشتیم که شرح آن را می خوانید:

-اگر موافق باشید گفت و گو را با  تاریخچه مختصری از تأسیس دارالقرآن شروع کنیم.

بله . پیشینه و سابقه دارالقرآن زنجان بر می گردد به سال های ۶۳ و ۶۴ در تکیه سیدلر  که در همان زمان جلسات با استقبال مردم روبرو شد و به دلیل نیاز به فضایی بزرگتر به تکیه حاج نوروزلر منتقل شد و در همان جا جلسات متعدد  با استقبال مردم و علما برگزار می شد تا اینکه  زمین این ساختمان فعلی از سوی آقای دباغ شهردار وقت زنجان اهدا شد و ازسال ۷۵ هم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد وقت افتتاح شد و از همان موقع هم بزرگترین مرکز قرآن کشور و اولین دارالقرآن رسمی استان زنجان محسوب می شود.

فعالیت های این مرکز در چند قالب تعریف میشود. تمامی سطوح مربوط به یادگیری قرآن در این مجموعه تدریس می شود از سنین ۳ سال تا بزرگسالان. یعنی از مهدکودک و پیش دبستانی تا سنین بالاتر کلاس های حفظ و روخوانی  و روانخوانی و تجوید و صوت و لحن و ترجمه و مفاهیم و ترجمه نهج البلاغه و فعالیت های  جانبی برگزار می گردد.

-منابع مالی دارالقرآن زنجان از کجا تامین می شود ؟ حمایت های مالی که از این مجموعه می شود در چه حدی است؟

بخش اول تأمین هزینه های دارالقرآن از محل شهریه ای است که خود قرآن آموزان پرداخت می کنند و بخش دوم آن هم از طریق خیرین و کمک های مردمی است.

آیا کمک های خیرین قابل توجه است؟

باید بگویم که نه. البته شاید مقصر ما هستیم که هنوز نتوانستیم اهمیت توجه به فعالیت های قرآنی را دربین خیرین جا بیندازیم . اما به هرحال مشکلات اینجا تا حدودی حل می شود اگرآن اتفاقی که نسبت به بقیه مراکز خیریه هست اینجا هم بیفتد. البته هستند خیرینی که ما از لطف آن ها بهره مندیم مثل یک باب منزلی که اخیراً وقف شده و دو قطعه زمین یکی در ایجرود و یکی هم باغچه ای است که آن هم وقف دارالقرآن شده است. اما کمک های مستمر و ماهانه خیل اندک است.

-ارتباط خیرین با دارالقرآن از اول کم بود و یا در طول این سالها فراز و فرود داشته  است؟

آن اوایل و در زمان شروع به ساخت و ساز اینجا، خیلی کمک های مردمی خوب بود. البته طبیعی است که ساختمانی که  ظاهرش به این شکل رسیده مردم  هم شاید فکر کنند که ساختمانش که تکمیل است  و دیگر مشکلی ندارد.آن زمانیکه آقای دباغ این زمین را اهدا کردند آقای اسماعیلی می گفتند که ما به عنوان نذورات مجموعاً ۱۰ هزار تومان پول داشتیم و مردم هم می دیدند که اینجا ساختمانی برای فعالیت های قرآنی هست کمک می کردند. اما  بعد از افتتاح  فکر می کنند که اینجا نیاز مالی ندارد و تأمین است .

-اعضای هئیت امناء و هیئت مدیره دارالقران چه کسانی هستند؟

البته هیئت امناء و هیئت مدیره با هم تلفیق شده اند و از افراد موجه و موثق استان هستند. از جمله آیت الله خاتمی امام جمعه زنجان، آقای محمد اسماعلی نماینده سابق مجلس و سردار فروزنده فرمانده سابق سپاه استان و آقای مهندس میانجی و یکی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس هم هست که در دولت قبل مدیر کل صنعت و معدن بود آقای حاتمی از اساتید دانشگاه آزاد و از رزمندگان دفاع مقدس و همینطور اقای محمد مسعود اسماعیلی .آقای رفیعی و میانداری و غلام آزاد و بنده و خانم احمدی فر هم که در حال حاضرجزء هیئت امنا و هیئت مدیره این مجموعه هستیم .

-فعالیت واحد خواهران این مجموعه چگونه است آیا  با مدیریت مستقل است؟

بله واحد خواهران  مجزا است و همه سطوح آموزشی که قبلا عرض کردم در واحد خواهران هم تدریس می شود

و از مدیریت تا مربی ها کاملا  مستقل هستند.

-یکی از اهدافی که در تاسیس  دارالقرآن  مطرح  شد عمومیت بخشیدن به فعالیت های قرآنی استان بود در حال حاضر ارزیابی شما چیست و در کجا قرار داریم ؟

این هم از رهنمودهای مقام معظم رهبری است. طبق شنیده های ما  دارالقرآن زنجان تنها دارالقرآنی در کشور است که رهبری پیام اختصاصی به آن داده اند که یکی از رهنمودهای ایشان عمومیت بخشیدن به فعالیت های قرآنی است  و در همان راستا هم در حال فعالیت هستیم .البته همزمان که در بخش قرائت های تخصصی و حافظان فعالیت داریم اخیراً بیشتر به تربیت و بصیرت و اخلاق قرآنی روی آورده ایم . دارالقران زنجان  40 شعبه  در نقاط مختلف استان  دارد و میتوانیم بگوییم که تا حدودی جای پای محکمی در استان داریم . مخصوصا در خود شهر زنجان در شهرک های اقماری و روستاهای نزدیک و  به ویژه در روستاها در حفظ و قرائت قرآن فعالیت های خوبی را شاهد هستیم.

-با توجه به اینکه جامعه القرآن در سال های اخیر به عنوان یک مجموعه قوی به استان افزوده شده و  فعالیت هایش هم چشمگیر هست ،خودتان وضعیت قرآنی استان را چگونه ارزیابی می کنید ؟

اگر بخواهم به تناسب جمعیت بگویم، تعداد موسسات ما خوب است. هم موسساتی از اداره ارشاد مجوز فعالیت دارند و هم موسساتی که از سازمان تبلیغات مجوز گرفته اند و فعالیت های خیلی خوب جامعه القرآن که شعبه های متعددی هم دارند . یعنی از لحاظ تعداد موسسات قرآنی وضعیت مناسب است. بعضی از موسسات خصوصی هستند و طبعا مشکلات خاص خودشان را دارند از جمله اجاره آن مکان که باید این هزینه را  تامین کنند و برای همین روی آوردند به ایجاد پیش دبستانی و مجبورند تمام سعی و تلاش وتمرکز خود را معطوف همان پیش دبستانی  کنند . ولی باید بگویم که نسبت به سایر شهرهای کشور موسسات قرآنی زنجان هم از لحاظ تعداد و از لحاظ کیفیت خوب است. البته به نظر من . اما  بخشی از این ارزیابی هم به عهده مردم است که آیا انتظاراتشان براورده شده یانه ؟

درهمین موسسه دارالقرآن قبل از کرونا حدود ۵ هزارنفر قرآن آموز در اختیار دارالقرآن بود.پنج هزار نفر یعنی پنج هزار خانواده که  برای یک مجموعه  ظرفیت خوبی است. اگر ما  کننده کار باشیم می توانیم با این ۵ هزار خانواده ارتباط برقرار کنیم و از لحاظ فرهنگی و معنوی کار کنیم .

-تعداد بالای موسسات قرآنی را  به عنوان یکی از نقاط قوت استان نام بردید . نقاط قوت دیگر و همینطور  نقاط ضعف استان در فعالیت های قرآنی  کجاست؟

این دو مجموعه دارالقرآن و جامعه القرآن واقعا یک نقطه قوت دراستان محسوب میشوندکه قطعاً در استان های دیگر شاهدش نیستیم اگرهم باشد خیلی کوچک است و به این گستردگی نیست و همینطور مرییان و معلمان قرآنی خوبی هم داریم. یکی از نقاط ضعف مان هم  موازی کاری در بین نهاد هاست که باعث می شود هم افزایی نداشته باشیم . البته تقسیم بندی در وظایف شده که بر اساس آن تبلیغ وترویج به عهده اداره ارشاد است ، تحقیق و پژوهش به عهده دانشگاه است و آموزش های عمومی قرآن را هم به عهده آموزش و پرورش گذاشته اند که به نظر این تقسیم بندی کارشناسی شده نبوده است . به نقش سازمان تبلیغات که باید محوری باشد خیلی توجه نشده و یا اوقاف که به تنهایی می تواند یک محور باشد و دستشان هم بازتر است به حاشیه رفته است .

-پس شما هم موافق مدیریت واحد برای  فعالیت های قرآنی در کشور هستید؟

بله . باید مشخص باشد که کدام موسسه و یا نهاد یا سازمانی پاسخگو و مسئول وضعیت فعالیت های قرآنی در کشور است.

-با توجه به تغییراتی که  در سال های اخیر در آموزش قرآن در آموزش و پرورش اتفاق  افتاده نظرتان نسبت به آموزش قرآن در این مورد چیست؟

در یک مقطعی آموزش و پرورش  مربیان قرآن را خوب جذب کرد که یک فرصتی برای آموزش و پرورش شد. اما بعداً فعالیت آنها  هم کمرنگ شد. در حالیکه  با وجود آن معلمان قرآن، فردی که دوره ابتدایی را تمام می کند از لحاظ روخوانی و روانخوانی نباید مشکلی داشته باشد ولی عملا اینگونه نیست و افراد تا به موسسات قرآنی مراجعه نکنند آموزش های آموزش و پرورش در بعد قرآنی کفاف نمی دهد.

-جلسات تخصصی در دارالقران چگونه برگزار می شود؟با محوریت تفسیر است و یا حفظ ؟

فعالیت ها ی ما در دارالقران تک بعدی نیست . بعضی از موسسات  مثل جامعه القران هستند که روی حفظ خیلی سرمایه گذاری کرده اند. ولی ما  دنبال این هستیم که به تمامی  نیازهای قرآنی  جامعه پاسخ بدهیم . حتی برای قرائت های تخصصی هر روز یک جلسه داشتیم که اگر کسی بخواهد یک ساعتی قرآن استماع کند بتواند استفاده کند که با وجود کرونا جلسات تعطیل شده ولی دو کلاس تخصصی قرائت ما همچنان پا برجاست.

-آیا از فعالان دارالقرآن زنجان هم در داوری مسابقات مختلف قرآنی در کشور استفاده می شود؟

اخیراً  داوران مسابقات، یک گواهی دریافت می کنند که به موجب آن در مسابقات مختلف می توانند به عنوان داور انتخاب شوند. بله. از زنجان هم چند نفر را داریم. مثل آقای محمود رنگرز که قاری بین المللی هم هستند و آقای یوسف قاسمی و آقای کاظم نصیری و چند نفر دیگر و چند نفری از خانم ها از جمله خانم های مرادلو و احمدی فرجزء داوران کشوری شناخته می شوند.

-آیا این تعداد کم نیست ؟ اگر کم است دلیلش در توانمندی ها است و یا شناخته نشدن آنها ؟

نه . بالاخره هرکسی که متقاضی داوری هست باید خودش پیگیری کند. دوره های آموزشی و آزمون هایی برای داوری برگزار می شود که متقاضیان باید در آن دوره ها  شرکت کنند و گواهی بگیرند که کار سختی هم نیست.

-یکی از نیازهای  فعالان قرآنی و همینطور مردم استان نبود جلسات تفسیر قرآن است.  در شهری مثل زنجان جلسه ای که به طور عمومی تفسیر قرآن در آن برگزار شود نداریم . و این انتظاری است که از دارالقرآن هست.

قبل از کرونا جلسات تفسیر  آیت الله دولابی یک هفته در میان برگزار می شد که مخاطب خیلی خوبی هم داشت و تفسیر نهج البلاغه که آیت الله خاتمی روزهای یکشنبه هر هفته داشتند والان به دلیل کرونا تعطیل شده و ان شالله قرار شده از اوایل سال آینده اگر شرایط بدتر نشود دوباره جلسات را از سر بگیریم . در واحد خواهران هم  جلسات تفسیر قرآن برگزار می شود توسط خانم های کفاش و آرام نیا .

می خواهم بگویم ما این بستر را داریم. بستگی به مراجعه افراد دارد و شاید چون با این موسسه ارتباط مستقیم  ندارند فکر می کنند جلسه ای برگزار نمی شود . البته یکی از دلایل آن هم تبلیغات کم ما است و می پذیرم که در این مورد کوتاهی داریم  و نقطه ضعف  ما است . اما کسی که خواهان است خب دو مجموعه جامعه القرآن و دارالقران در شهر هست  که میتواند مراجعه کند؛ چون بقیه موسسات که جلسات تفسیر ندارند. البته ما از فضای مجازی غافل نبوده ایم و جلسات آقای دولابی را به فضای مجازی منتقل کرده ایم و هرهفته پنجشنبه ساعت ۹ و نیم  تفسیر قرآن ایشان از صفحه اینستاگرام دارالقرآن زنجان برگزار و پخش می شود.

برنامه نسیم وحی که از صدا و سیما پخش میشود هم که حرکت خیلی بزرگی است که تفسیر قرآن به وسعت کل استان برگزار میشود. برای ماه مبارک هم در حال آماده سازی همین برنامه هستیم .علاوه بر اینها فرازهای یک دقیقه ای هم در صفحه  اینستاگرام  دارالقران بارگذاری میشود. در ماه مبارک رمضان امسال هم هر شب محفل مجازی انس با قرآن داشتیم  که مخاطبان خوبی داشت. یک شب هم از یکی از قاریان مصر دعوت کردیم که فرصت خیلی خوبی بود. حتی در یکی از شبها پنج دقیقه قبل از شروع جلسه تفسیر آقای دولابی صفحه اینستاگرام دارالقرآن از دسترس خارج شد که از نظر من نشان از تاثیر گذاری جلسات بود.به هر حال شرایط کرونایی باعث نشد که ما فعالیت دارالقران را متوقف کنیم .

-چرا کلاس اخلاق در زنجان نداریم ؟ یکی از حسرت های خیلی از مردم زنجان این است که چرا یک کلاس اخلاق برای عموم مردم هفته ای یکبار هم برگزار نمی شود؟ در حالی که ما استاد برجسته ای مثل آیت الله حسینی را داریم. فکر نمی کنید در موسسه شما جایش خالی است؟

کلاس های اخلاقی که تا کنون برگزار کرده ایم موردی بوده بوده و مستمر نداشته ایم . ولی از شما می پرسم که آیا به حد کافی مخاطب کلاس اخلاق داریم ؟

-چرا نباشد؟ عرض کردم این نیازی است که مردم احساس میکنند و من هم آن را به شما منتقل کردم. آیت الله حسینی مگر کم مخاطب دارد؟ من احساس میکنم دارالقرآن به موازات بزرگ تر شدن زنجان بزرگ نشده ، حداقل براساس تصوری که من دارم .چون یادم هست در دورانی که ما کم سن و سال تر  بودیم دارالقران مرکز توجه بود و گاهی برای یک جلسه تلاوت که از یک قاری مصری دعوت میشد مردم قبل از شروع مراسم حتی در زمستان هم  پشت در منتظر بودند و تجمع بود.

بله درست است. ولی شما باید با تمام ابعادش ببیند . به قول شما یک زمانی یک دارالقرآن بود و یک زنجان. طبیعی بود که همه مراجعه می کردند. نه رادیو قرآن و سیمای قرآن بود و نه رادیو تلاوت بود و نه فضای اینترنت به شکل الان وجود داشت. هرکس میخواست قرآن بخواند و بشنود به اینجا می آمد. ولی الان دیگر هر خانه ای دارالقرآن است . در گوشی های موبایل تمام نرم افزارهای قرآنی هست و در خود صدا و سیما هم هرلحظه که بخواهید بهترین قاریان و اساتید در اختیار مردم است. بله از لحاظ محافل قرآنی فعالیت ما کم شده یا حتی میتوانم بگویم قطع شده که آن هم علت دارد ؛ اولا که در سال های قبل این جلسات حمایت می شد. دولت های مختلف نگاه های مختلفی به مسائل فرهنگی و قرآنی دارند. یک زمانی وقتی قراء مصری به ایران می آمدند یک پای ثابتشان هم زنجان بود که یکی از دلایلش حمایت مسئولین استان بود. ولی الان اینطور نیست. اولا قراء مصری چندسالی هست که به دلیل ممنوعیت خود دولت مصر  نمی توانند به ایران بیایند و همینطور هزینه ای که  برگزاری هر محفلی لازم خواهد داشت از جمله پذیرایی و تبلیغات و … .در حالی که ما الان برای تأمین هزینه آب و برق و گاز  این موسسه مشکل داریم . به نظرم آن فضایی که شما میگویید دیگر تکرار نمی شود. ولی منهای محافل قرآنی بقیه فعالیت ها در موسسات دیگر پخش شده و دیگر در دارالقران متمرکز نیست. الان هر خانه یک دارالقرآن شده است .

-ارتباط دارالقرآن زنجان با نهادهای دولتی چگونه است ؟من فکر می کنم یکی از دلایلی که الان دعوت از قاریان بین المللی کم شده همین است که ارتباط دارالقرآن با نهادهای دولتی مخصوصا تهران قطع شده ؟

بله . ارتباطی که نتیجه اش حمایت از دارالقرآن باشد نداریم. مثلا همین برنامه نسیم وحی که پخش می شود بیشتر هزینه های آن را اوقاف متقبل شده و یک بخش جزیی را  هم ارشاد تقبل کرده است . البته اسم این حمایت نیست . حمایت یعنی ما دغدغه هزینه های جاری نداشته باشیم. اگر قرار باشد یک قاری دعوت کنیم با کدام وسیله نقلیه و با مسئولیت چه کسی بیاید؟ آنموقع ادارات زنجان افتخار میکردند که یک قاری قرآن را با ماشین آنها بیاید و البته آنها هم حق دارند چون جزء وظایف ذاتی شان نیست و نمی توانند مسئولیتش را قبول کنند . الان قوانین سخت تر شده و مدیران هم احتیاط می کنند و خیلی خارج از ضوابط کار نمی کنند.

-باز هم بر می گردم به عقب، آن موقع ها مسئولی نبود که به زنجان بیاید و به دارالقرآن سر نزند؟ اما الان گویا اینگونه نیست.

چرا الان هم هست . البته بستگی به  مدیران آن سازمان و  نهاد هم  دارد. گاهی مدیری هست که اصلا در فضای مسائل فرهنگی و .. نیست. ولی کسانی که در این فضا هستند افتخار می کنند که مهمانی اگر دارند برای بازدید از دارالقرآن هم به اینجا بیاورند. ولی میتوانم بگویم مثل قبل نیست.

-یکی از گله هایی که  از شما داریم همین ارتباط شما با رسانه ها است. بالاخره هر نهاد و سازمانی حداقل سالی یکبار یک نشست خبری با رسانه ها دارد و این خودش باعث رد وبدل شدن و ضریب دادن به  اخبار قرآنی میشود . چرا این را هم ندارید؟

 بله  انتقاد شما را می پذیرم و این یکی از نقاط ضعف ما است در این مجموعه . البته سالی یک بار جلسه با رسانه ها ی استان را  که داریم که امسال به دلیل کرونا  برگزار نشد ولی در سایر مواقع هم  پاسخگوی خبرنگاران هستیم .

-در مورد  مدرسه فرهنگ و ادب توضیح بدهید.

باید بگویم  مدرسه فرهنگ و ادب دارالقرآن زنجان در این بحران مدارس غیر انتفاعی شاید تنها مدرسه ای است که خیلی در مضیقه قرار نگرفته است. با توجه به امکاناتی که داریم هرسال ۵۰ دانش آموز را می توانیم  در این مدرسه بپذریم  ولی برای همین ظرفیت ۵۰ نفره گاهی ۵۰۰ نفر  هم متقاضی ثبت نام داریم و ظرفیت این مدرسه تا ۱۴۰۴ هم پرشده است و این ناشی از اعتماد مردم است که علی رغم اینکه در این مدت یکسال  کلاس های حضوری نبوده  ولی استقبال همچنان هست .از نظر من یکی از مدارس موفق است . در کشور ۶ استان هست که این مدارس در آنجا تاسیس شده است . تا جایی که از مدارس معتبر و معروف کشور چندین بار درخواست داشته اند که با هم کار کنیم و درحقیقت با نام آنها کار کنیم درحالی که  امروز مدرسه فرهنگ و ادب دارالقرآن خودش یک برند است و مدرسه ایست که بچه ها  بسیار دوستش  دارند.  برخلاف ما ها که از مدرسه فراری بودیم  دانش آموزان اینجا چند روز که  تعطیل میشوند دلتنگ مدرسه می شوند.

-شهریه این مدرسه چطور است؟ بالاتر از سایر مدارس غیر انتفاعی است یا پایین تر از آنها؟

نه بالاتر از مدارس دیگر نه پایین تر.  میتوانم بگویم حداقل شهریه است. چون این مدرسه برای مجموعه درالقرآن است و عام المنفعه است و برای شخص خاصی نیست که دنبال سودش باشد. سعی کرده ایم که از تمامی اقشار دانش آموز بپذیریم. ما متقاضیانی داریم که وضع مالی مناسبی ندارند ولی فرزندشان اینجا درس می خواند. حتی در مورد چند نفر نه تنها خیرین ما شهریه آنها را تقبل می کنند  بلکه گاهی ملزومات خانواده های آنها را تاجایی که امکانش باشد تامین می کنیم. برنامه های آموزشی و روش و کیفیت تدریس با مدارس دیگر متفاوت است و روشی مشابه کشورهای ژاپن و فنلاند است.  اینجا دانش آموزان موظف اند ظرف غذا را خودشان بشورند و کلاس ها خودشان تمیز کنند .کارورزی می کنند گلکاری و کشاورزی انجام می دهند و یک مهارتی فرا می گیرند و  همچنین تکلیفی برای خانه ندارند  و همه تکالیف را در مدرسه انجام می دهد. اگر خدا کمک کند و بتوانیم  مجموعه ای برای آینده درست بکنیم ، در چشم انداز ما هست که تا مقاطع دانشگاه این مدرسه را  توسعه  بدهیم .

-معلمان و مربیان این مدرسه چگونه انتخاب میشوند؟

در ابتدا نیاز به معلم را  آگهی می دهیم و متقاضیان بعد از ثبت نام ارزیابی میشوند و در دوره های آموزشی شرکت می کنند و بعد از آزمون های متعدد انتخاب می شوند.

-چرا این مدرسه فقط پسرانه است ؟  به خاطر دلایل مالی است و یا دلیل دیگری دارد؟

اتفاقا خیلی متقاضی برای ایجاد مدرسه  دخترانه فرهنگ و ادب داریم. منتها فضای آن را نداریم . یک مکان مجزا لازم است که در حال حاضر نداریم و همین جا هم دست یاری دراز می کنیم به سوی خیران بزرگوار که مکانی را یا استیجاری و یا .. در اختیار ما بگذارند که بتوانیم مدرسه دختران را هم تأسیس کنیم .

-تاسیس موزه قرآنی دارالقران در چه وضعیتی است؟

به نظر من موزه قرآنی نه تنها در زنجان که در شهرهای دیگر هم قابل احداث نیست .چون موزه هزینه بر است  با چند کتاب قرآن که موزه درست نمیشود. اگر بخواهیم از آن کتابهای تاریخی و خطی هم  استفاده کنیم موضوع نگهداری آن مطرح است. نه فضای مناسب و استانداردش را داریم و نه توان تامین هزینه اش را.  واقعا از توان این مجموعه خارج است . آن موقع یک حرفی زده  شده است در این مورد،  ولی بدون پشتیبانی نهادهای مختلف نمیشود . چون هزینه کلانی می خواهد که از توان ما خارج است .

-از گروه ها ی تواشیح درالقرآن بگویید. آیا اینجا تخصصی آموزش می بینند؟

اخیرا  دو گروه ۴۰ نفره تشکیل شده  بود که الان حدود  100 نفرهستند. اسمشان گروه سرود و همخوانی و تواشیح است اما عملا  و درحقیقت تربیت قرآنی میشوند و روی قرائت و حفظ آنها خیلی کار می شود و همینطور تربیت های اخلاقی هم دارند. کارهای قابل توجهی هم داشته اند که گاهی در شبکه های  یک و دو و سه و شبکه شما پخش شده است. هرسال که  مقام معظم رهبری به مشهد مشرف می شوند برای چند سال متوالی یکی از گروه هایی که برای اجرای سرود وتواشیح  در محضر ایشان دعوت می شوند همین گروه سرود دارالقرآن زنجان است.

-بیمه مربیان قرآنی  به کجا رسید؟

باید بگویم یکی از کارهای ناصواب همین ادغام بیمه مربیان و معلمان قرآن با سایر گروهها بود. ظرفیت بیمه هنر مندان پرشده و افرادی که تازه مربی شده اند نمی توانند بیمه شوند. ولی اخیرا نامه نگاری هایی انجام شده و درخواست هم مطرح شده که  بیمه مربیان قرآن مستقلاً پرداخت شود.

-چالشهای  پیش روی دارالقرآن  و برنامه هایی که دارید چیست؟

یکی از موضوعات مهم ما تأسیس مدرسه دخترانه فرهنگ و ادب  است که خیلی برای تأسیس آن درخواست می شود و از طرف مردم تقاضا زیاد است .

در خصوص جلسات  تفسیر هم ما آمادگی کامل داریم  ولی ارتباط مباحث مطرح شده توسط مفسر با نسل جوان برای ما مهم است .

و بحث دیگر هم مالیات است که از این جهت خیلی تحت فشار هستیم . اینجا ریال به ریال را  با هزار استرس و دغدغه  مدیریت می کنیم و  برای اجاره یک سالن باید مالیات بدهیم. در حالی که اجاره آن را هم در همین موسسه قرآنی خرج می کنیم.

-به عنوان آخرین سوال با توجه به اینکه ماه رمضان هم نزدیک است برنامه های دارالقران برای ماه مبارک چیست؟

اگر کرونا نباشد که طبق روال سال های گذشته  برنامه ها حضوری خواهد بود. البته نسبت به سال های قبل باید بیشترتلاش کنیم چون  مردم هم به دلیل شرایط حاکم در این مدت دلشان برای اجتماعات قرآنی  تنگ شده است.  اگر هم شرایط اجازه ندهد مثل ماه رمضان امسال تمرکز ما بر فضای مجازی خواهد بود . در ماه رمضان امسال هرشب دعوت از قاریان کشوری داشتیم و یک شب هم از یک قاری مصری دعوت کردیم . ولی در صورتی که برنامه ها حضوری باشد باید دید سیاست ها چگونه است چون دولت مصر که  اجازه ورود آنها را به ایران نمی دهد. اگر قاریان از کشورهای دیگر به  ایران بیایند ما هم دعوت می کنیم و خیلی هم استقبال می کنیم و اصرار هم داریم .

-سوالات من تمام شد اگر فکر می کنید مطلبی دیگری هست که باید مطرح کنید بفرمایید؟

تشکر می کنم  از همه اهل قلم و اهالی مطبوعات. همه افراد با نگاه خاص خودشان می خواهند کارخیری بکنند. کسی مدرسه میسازد و کسی جهیزیه تهیه می کند، کسی مهندس میشود. همه اینها به نیت ما بستگی دارد. اما کاری هست که خیلی باارزش است و آن هم  فعالیت های قرآنی است . بعد از خدا اولین معلم قرآن پیامبر است و به نظر من شریفترین شغل ها آموزش قرآن است و هر کاری و هرکسی که کمک کند به ترویج قرآن ارزشمند است. یکی از آنها اهالی رسانه اند که در حوزه قرآن و فعالیت های قرآنی کار میکنند که به  نوعی محجوریت زدایی از قرآن است. هرکسی که قدمی در راستای ترویج و تبلیغ  قرآن بردارد، بی اجر نیست .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست