• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۲-۱۹
  • شناسه خبر: 23046

اخلاق انتخاباتی و تقوای سیاسی

زیور و زینت انتخابات و فضای تبلیغات اخلاق انتخاباتی و «تقوای سیاسی» است و تجربه دوره های گذشته باید بعنوان چراغ راه نامزدهای انتخابات گردد که با نفی دیگران پلکانی برای اثبات خویش نسازند.

پیام ملّت؛ ترنم شکوهی – واژه جوگیر شدن را در موارد منفی برای افراد به کار می‌بریم و به نوعی منظورمان این است که فرد بدون داشتن تمرکز و حواس نسبت به موقعیت ایجاد شده عکس العمل نشان می‌دهد که نتیجه آن در اکثر اوقات منفی بوده و حتی وجهه شخص را زیر سوال می‌برد. حتی کننده کار نیز پس از مدتی از کرده خود پشیمان می‌شود. اکنون چند صباحی بیش تا روز رقم زدن انتخابی برای کرسی ریاست جمهوری ۴ ساله  نمانده است. اینجاست که باید تکلیف خودمان را مشخص کنیم که آیا در جو انتخابات دست به گزینش خواهیم زد یا آنقدر جوگیر انتخابات خواهیم شد که نتیجه آن منجر به پشیمانی ما شود!.

بهروز میرزایی شیرمرد فعال رسانه در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به اینکه انتخابات یکی از ارکان اساسی و نماد مردم سالاری و دموکراسی در نظام های سیاسی دنیای معاصر ماست، می‌گوید: انتخابات یکی از آرزوهای دیرینه ملت ها در طول تاریخ بشریت بوده و تقریبا در همه جوامع بشری در سرزمین های مختلف بر روی این کره خاکی برای نیل به دموکراسی مبارزات زیادی صورت گرفته و در نهایت به بهای ریخته شدن خون هزاران انسان آزاده، امروزه انتخابات در اکثر جوامع مترقی به عنوان یک اصل مهم و ستون محکم مردمسالاری و حق مسلم برای ملت ها به حساب می آید.

وی ادامه می‌دهد: در کشور ما ایران نیز حرکت های جدی به سمت دموکراسی و سوق دادن حاکمیت کشور به سمت مردم سالاری و تعدیل استبداد بیش از یک قرن پیش با مبارزات سخت و دشوار آزادیخواهان ایرانی و وقوع انقلاب مشروطه شکل گرفت اما در نهایت با پیروزی انقلاب اسلامی این فرصت و زمینه برای ملت ایران فراهم شد تا بتوانند در انتخاب مدیران و صاحب منصبان در بدنه حاکمیت نقش ایفا کرده و سهیم باشند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه در طول بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور انتخابات گوناگونی را در عرصه های مختلف از قبیل رفراندوم جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان، ریاست جمهوری،مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا تجربه کرده است، عنوان می‌کند: هرچند در سال های اخیر به دلیل برخی مشکلات و چالش های پیش روی کشور و برخی عملکردهای ضعیف از سوی منتخبان، مردم تا حدودی از صندوق های رای فاصله گرفته اند اما با این حال هنوز انتخابات به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب برای جامعه ما دارای اهمیت فراوانی می باشد.

طبق موارد بیان شده توسط این فعال رسانه می‌توان این موضوع را که از نیمه دوم قرن بیستم پژوهشگران علوم سیاسی کوشیده اند عوامل موثر بر مشارکت سیاسی را مورد بررسی قرار دهند. مطالعات گذشته در حوزه مشارکت سیاسی اغلب روی رأی دادن تمرکز می کنند وآن را اساس حقوق دموکراتیک هر شهروندی در نظر می گیرند، پذیرفت.

میرزایی شیرمرد اضافه می‌کند: فارغ از هر گونه صحبتی در خصوص ماهیت انتخابات پیش رو و پرداختن به مباحثی از قبیل چگونگی تائید یا رد صلاحیت نامزدها، فضای سیاسی و جو حاکم بر جامعه و تاثیر آن بر میزان اقبال عمومی بر انتخابات، در این‌مجال صرفا گریزی بر کنش ها و واکنش های دو طیف رای دهندگان و نامزدها در مواجهه با مقوله انتخابات زده و به حواشی پیرامون آن باید بپردازیم. امروزه بسیاری در دنیا و همچنین ایران بر این باورند که انتخابات صرفا یک اتفاق و حادثه سیاسی مقطعی نیست بلکه انتخابات یک علم چند وجهی متشکل از سایر علوم می باشد و کسانی در این راه چه به عنوان «انتخاب شونده» و چه به عنوان «انتخاب کننده» موفق و برنده هستند که بتوانند آن را به عنوان یک علم فرا گرفته و با قواعد بازی آشنا باشند.

انتخابات در ایران همانند سایر ممالک‌مترقی همواره با حواشی و چالش همراه بوده است، وی با اظهار این جمله می‌افزاید: به طوری که گاهی حاشیه ها بر متن غلبه کرده و سال ها پس از اتمام فرآیند انتخابات، حواشی آن در اذهان افکار عمومی جامعه پابرجا بوده و مردم در خصوص آن صحبت می کنند.

روانشناسان ویژگی های روانی افراد را عامل تعیین کننده سطح مشارکت آنان در فعالیت ها تلقی می کنند. به اعتقاد آنان افراد ویژگی های شخصیتی و روانی مختلفی دارند که برخی از آن ها آنان را مستعد و علاقمند به مشارکت سیاسی می کند و برخی دیگر آن ها را از مشارکت سیاسی منفعل و منصرف می گرداند.

این فعال سیاسی در این باره می‌گوید: چگونگی ورود جامعه و به ویژه بازیگران اصلی این عرصه به جو انتخابات نکته ای است که همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می تواند بسیار سرنوشت ساز باشد و اینجاست که اگر افراد فاقدِ «تجربه و دانشِ انتخاباتی» کافی باشند ممکن است به جای ورود اصولی به جو انتخابات با جوگیر شدن و تحت تاثیر شرایط قرار گرفتن، نتایجی را رقم بزنند که حاصل آن بعدها در قالب عملکرد ضعیف منتخب یا منتخبین خود را نشان داده و موجب سرخوردگی و پشیمانی افکار عمومی گردد. البته این جوگیری صرفا شامل حال رای دهندگان که تحت تاثیر تبلیغات و پروپاگاندای کاندیداها، وعده های پوچ نامزدها، تعصبات قومی و مذهبی و نژادی و سایر علل و عوامل دیگر مرعوب و مغلوب فضای انتخاباتی می شوند نیست بلکه شامل حال نامزدهای انتخاباتی نیز می شود.

وی از ورود حساب نشده برخی از کاندیداها سخن به میان آورده و اظهار می‌کند: ورود حساب نشده و بی برنامه کاندیداها علی الخصوص افرادی با وزن اجتماعی و سیاسی پایین که اغلب با انگیزه هایی از قبیل دیده شدن و کسب شهرت ، معامله با کاندیداهای دارای شانس رای ،تخریب رقبا و سایر انگیزه های سیاسی و جناحی وارد کارزار انتخابات می شوند، می تواند اثرات مخربی بر فضای انتخابات گذاشته و نتایج مایوس کننده ای را رقم بزند. از نتایج و آثار منفی حضور این قبیل افراد کم مایه می توان به کناره گیری و عدم حضور افراد نخبه و شایستگان برای نامزدی در انتخابات، تخریب چهره رقبا، گسترش بد اخلاقی های انتخاباتی، تشویش اذهان رای دهندگان و در نهایت انتخاب افرادی با توانمندی های پایین برای تصدی سمت های بزرگ می شود که یکی از نتایج بزرگ تصمیمات آنان در این سمت ها دلسردی جامعه رای دهنده و به محاق رفتن جایگاه رفیع اصل انتخابات در بین توده های مردم است.

میرزایی تاکید می‌کند:  پس با توجه به اهمیت جایگاه انتخابات این وظیفه خطیر بر دوش نخبگان جامعه است که با تبیین صحیح اهمیت انتخابات و به ویژه اهمیت جایگاه نهادهای انتخابی در بدنه حاکمیت، بر روی آگاه سازی و روشن نمودن اذهان مشارکت کنندگان اعم از انتخاب کننده و انتخاب شونده کار کرده تا افراد با آگاهی برای حضور در این آزمون بزرگ سیاسی ورود کرده و با بینش صحیح در جو انتخابات باشند و نه جوگیر آن.

انتخابات خرداد ۱۴۰۰ در موعد مقرر برگزار خواهد شد تا یکبار دیگر فضای عمومی کشور انتخاباتی شود و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شورا عزمشان را برای فتح کرسی های قدرت جزم کرده اند.

زیور و زینت انتخابات و فضای تبلیغات اخلاق انتخاباتی و «تقوای سیاسی» است و تجربه دوره های گذشته باید بعنوان چراغ راه نامزدهای انتخابات گردد که با نفی دیگران پلکانی برای اثبات خویش نسازند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست