• تاریخ: ۱۴۰۰-۱۰-۱۹
  • شناسه خبر: 26004

وجود گسترده انگل در گوشت طیورکشور صحت ندارد/ طیور صنعتی آلودگی انگلی ندارند

طیور صنعتی از نظر سازمان دامپزشکی آلودگی انگلی ندارند و کاملا مورد تایید این سازمان هستند و آزمایش انجام شده در دانشگاه اصفهان مبنی بر آلودگی انگلی طیور ازنظر ما مخدوش است و قابل استناد نیست.

محمد باقر حاج کاظمی، مدیر کل دامپزشکی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» در پی انتشار خبر وجود انگل در گوشت طیور کشور اظهار کرد: گوشت طیور درحال حاضر کمترین آلودگی انگلی را دارد و خبر منتشر شده نمیتواند در خصوص طیور صنعتی صحت داشته باشد .

محمد باقر حاج کاظمی گفت: منشاء اولیه انگل تک سلولی که آن را دلیل آلودگی طیور نام برده اند مدفوع گربه است که ممکن است روی غذای دام و طیور قرار گرفته باشد و از طریق آن موجب آلودگی شود که این موضوع در مورد طیور صنعتی امکان ندارد چون طیور صنعتی اصلا با موجودات بیرون ازسالن ارتباطی ندارند که بخواهد موجب آلودگی شود .

وی با بیان اینکه آزمایش صورت گرفته براساس اعلام سازمان دانپزشکی کشور هم فقط در در یک محیط دانشگاهی در اصفهان و روی جامعه آماری محدود از طیور انجام شده و از نظر روش آزمایش نیز مورد تایید نیست.

وی افزود: محیطی که مرغ صنعتی در آن پرورش می یابد کاملا ایزوله است و احتمال اینکه طویر صنعتی دچار آلودگی با این انگل شوند بسیار پایین است اما ممکن است در طیور سنتی این اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: طیور صنعتی از نظر سازمان دام پزشکی آلودگی انگلی ندارند و کاملا مورد تایید این سازمان هستند و ازمایش انجام شده در دانشگاه اصفهان نیز ازنظر ما مخدوش است و قابل استناد نیست.

گفتنی است محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پژوهشی که به تازگی در مجله دانشکده پزشکی اصفهان منتشر شده، عنوان کرده اند؛ گوشت درصد قابل توجهی از طیور خانگی و صنعتی کشور به نوعی انگل تک یاخته آلوده است.محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در یک تیم ۵ نفره، اقدام به انجام این پژوهش کرده‌اند که در آن، میزان آلودگی مرغ و خروس‌های خانگی و پرورش صنعتی به این انگل مورد بررسی علمی قرار گرفته است.

اما بهمن نقیبی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشوردر پاسخ به ابهامات مربوط به این موضوع با بیان اینکه پژوهش دانشگاه اصفهان در جامعه آماری محدود و در شرایطی که قابل تائید نیست انجام شده است، اظهار کرد: بر اساس آنچه در اطلاعات پژوهش منتشر شده است، جامعه آماری تنها ۶۰ نمونه از سرم خونی طیور به حالت لختگی بوده است که هم از نظر جمعیت آماری و هم از نظر روش انجام آزمایش مورد تائید قرار نمی گیرد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست