• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۳-۲۹
  • شناسه خبر: 28017

مهم ترین مسئله محیط زیستی استان زنجان مشکل تصفیه خانه های صنعتی است

مهم ترین مسئله محیط زیستی استان زنجان در درجه اول مسئله تصفیه خانه های صنعتی است که نیازمند یک حرکت عمیق علمی در سطح استان است.درحالی که ما صنایع متنوعی داریم و هر صنعت تصفیه خانه خاص خودش را دارد و تصفیه خانه های ما با ...

محمدرضا یافتیان مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: تصفیه خانه ها یک شرایط استاندارد دارند وقتی می گوییم تصفیه خانه، همه یک قالب را تهیه میکنند برای همه صنایع ، درحالی که ما صنایع متنوعی داریم و هر صنعت تصفیه خانه خاص خودش را دارد و تصفیه خانه های ما باید این انعطاف را داشته باشند که با تغییر نوع مواد اولیه بتوانند خودشان را انطباق بدهند.

یافتیان گفت: مهم ترین مسئله محیط زیستی استان در درجه اول مسئله تصفیه خانه های صنعتی است که نیازمند یک حرکت عمیق علمی در سطح استان است.

وی افزود: ما در بعضی از صنایع داریم که برای یک ورودی اولیه، تصفیه خانه خیلی خوب کار می کند و روز بعد که ورودی اولیه تغییر می کند کیفیت تصفیه خانه هم پایین می آید. این چالش نیازمند ورود مراکز علمی و روسای دانشگاه ها و پارک علم و فناوری و مجموعه های دانش بنیان و مجموعه هایی است که در موضوع تصفیه خانه تخصص دارند و این را از تمام این مجموعه ها خواسته ایم که در این زمینه کار بکنند چون اگر این موضوع ما حل شود بسیاری از مشکلات ما رفع خواهد شد.

یافتیان با اشاره به گذر از خام فروشی زیتون در طارم و افزایش فرآوری آن در این منطقه گفت:بالای ۸۰ درصد این تولیدات به صورت خانگی و در خانه انجام می شوند و درفرآیند فرآوری زیتون نمک خیلی مصرف می شود و آب نمک خیلی زیادی وارد چاه های جذبی میشود و حتی ترکیبات فنولی در این فرآوری ها وارد چاه های جذبی میشوند که این مورد نیازمند تصفیه خانه های کوچک در روستاها است که یکی از دغدغه های ما است .

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان گفت: صنایعی داریم که زمانی ایجاد شده اند که مباحث زیست محیطی مهم نبوده است و مردم به آلودگی حاصل از صنایع خیلی توجهی نمیکردند و تاکنون هم خیلی راحت تولیدشان را انجام می دهند، ولی حالا با موضوعی به نام محیط زیست مواجه اند که خیلی جدی گرفته شده است.

یافتیان افزود: خروجی های برخی صنایع یکی دیگر از دغدغه های ما است. یکی از مشکلات زیست محیطی ما اتفاقا در صنایع کوچک اتفاق می افتد .یعنی وقتی پیگیر میشویم می گویند توانایی مالی اش را نداریم. کمتر صنعتی در این صنایع کوچک داریم که پایش به دادگاه از طرف محیط زیست باز نشده باشد .

محمدرضا یافتیان با بیان اینکه مشکل دیگر ما ورود پسماندهای غیر مجاز است گفت: در این زمینه خیلی در تلاش هستیم که اما به هرحال این موضوع وجود دارد مثل بردهای الکترونیک که فلزات با ارزش دارند که برای متخلفان سود دارد و وقتی این بردها سوزانده می شود ایجاد آلودگی می کند.

وی با اشاره به اینکه در موضو ع حیات وحش هم در دو منطقه طارم و ماهنشان در افزایش سرانه گونه های اصلی کل بز و قوچ و میش افرایش جمعیت داشته ایم گفت: اما مقایسه سال ۹۹ با ۱۴۰۰ نشان دهنده کاهش آمار آهو در منطقه سرخ آباد دارد که امیدواریم آن را مدیریت کنیم .

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان ورود کشاورزان به زیستگاهای حیات وحش و تکه تکه شدن زیستگاه های حیات وحش را یکی دیگراز مسائل زیست محیطی استان عنوان کرد و گفت: این موضوع از جمله تهدیدات زیست محیطی استان است و اگر بتوانیم اعتبارات بگیریم امیدواریم که منطقه ای محصور برای افزایش تعداد جمعیت حیات وحش را داشته باشیم .

یافیتان افزود: تغییرات الگوی کشت در منطقه و افزایش برداشت آب از چاه های مجاز و غیرمجاز،وجود معادن در مناطق حفاظت شده ، دفع غیر استاندارد زباله و فاضلاب های روستایی و جاده کشی در این مناطق باعث تعدی به حریم و ایجاد مشکلات برای حیات وحش استان شده است .

خبرنگار : زینب سودی

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست