• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۵-۰۶
  • شناسه خبر: 28441

وضعیت جوی استان زنجان تا آخر وقت ۹ مرداد ماه در حالت هشدار نارنجی قرار می گیرد/ دامداران از اتراق و چرای دام‌ در ارتفاعات و بستر رودخانه‌ها خودداری کنند

انتقال علوفه، دان و نهاده های دامی به مکان های مسقف و دارای ضریب امنیت بالا ضروری است و دامداران از اتراق و چرای دام‌ در شرایط جوی نامساعد به ویژه در ارتفاعات، بستر رودخانه‌ها، مسیل ها، نقاط حادثه خیز و حریم خطوط فشار قو ...

انتقال علوفه، دان و نهاده های دامی به مکان های مسقف و دارای ضریب امنیت بالا ضروری است و دامداران از اتراق و چرای دام‌ در شرایط جوی نامساعد به ویژه در ارتفاعات، بستر رودخانه‌ها، مسیل ها، نقاط حادثه خیز و حریم خطوط فشار قوی انتقال برق خودداری کنند.

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محمدباقر حاج کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در پی بارش های اخیر و احتمال وقع سیلاب اظهار کرد: وضعیت جوی استان زنجان از بعد از ظهر پنجشنبه تا آخر وقت یکشنبه ۹ مرداد ماه در حالت هشدار نارنجی قرار می گیرد.با توجه به هشدار سطح نارنجی اداره کل مدیریت بحران استان زنجان درخصوص رشد ابرهای همرفتی، رگبار باران، رعد و برق، احتمال تگرگ و وزش باد شدید به صورت موقت از بعدازظهر پنجشنبه تا آخر وقت یکشنبه ۹ مرداد ماه، لازم است که دامداران، مرغداران، زنبور داران و پرورش دهندگان صنعت آبزی پروری در خصوص توصیه‌های ذیل اقدامات مناسب را انجام دهند.

حاج کاظمی گفت: انتقال علوفه، دان و نهاده های دامی به مکان های مسقف و دارای ضریب امنیت بالا ضروری است و دامداران از اتراق و چرای دام‌ در شرایط جوی نامساعد به ویژه در ارتفاعات، بستر رودخانه‌ها، مسیل ها، نقاط حادثه خیز و حریم خطوط فشار قوی انتقال برق خودداری کنند.

وی گفت: با شروع بارندگی و مرطوب شدن بستر نگهداری دام‌ها برخی از انواع بیماری‌ها مانند پنومونی و گندیدگی سم شیوع پیدا می‌کند که به همین منظور پس از فروکش کردن سیل، پاشیدن آهک و مواد ضدعفونی کننده در ورودی و محوطه دامداری، سمپاشی جایگاه و بدن دامها در مقابله با انگل های خارجی و خوراندن داروهای ضد انگل به دام زیر نظر دامپزشک ضروری است.

حاج کاظمی با اشاره به اینکه شهرستان ماهنشان قطب تولید ماهی قزل‌آلای استان زنجان است، افزود: آن دسته از پرورش دهندگان ماهی که در حریم رودخانه‌ها مستقر هستند، باید هشدارهای بهداشتی و ایمنی را به جد مد نظر قرار دهند و در وهله اول با در نظر گرفتن تمهیدات لازم از جمله ایجاد سیل‌بند، از ورود سیلاب به مزرعه پرورش ماهی خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با تاکید بر استفاده از نمک به منظور کاهش استرس (بسته به گونه پرورشی) گفت: کاهش یا قطع غذادهی در روزهای بارانی و ابری و در زمان گل‌آلودگی آب، استفاده از ترکیبات بهبوددهنده کیفیت آب، استفاده از ترکیبات محرک سیستم ایمنی نظیر ویتامین C، همچنین جمع‌آوری تلفات و سوزاندن یا دفن بهداشتی آن‌ها و انجام عملیات شست‌وشو و ضدعفونی با ترکیبات مناسب پس از قطع بارندگی و فروکش کردن سیلاب، از دیگر مواردی است که در زمان وقوع سیل به پرورش دهندگان ماهی توصیه می‌شود.

حاج کاظمی گفت: کندوها باید حداقل ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر از زمین فاصله داشته باشد تا رطوبت به داخل کندوها نفوذ نکند و زنبورداران در خصوص عایق سازی کندوهای زنبورعسل اقدامات لازم را انجام دهند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست