• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۵-۱۵
  • شناسه خبر: 28503

هشدارهای دامپزشکی برای ذبح دام‌ در ایام محرم/ توصیه برای خرید دام از میادینی که تحت نظارت دامپزشکی هستند

مردم دام را از میادینی که تحت نظارت دامپزشکی هستند خریداری کنند. تعداد ۲۵ اکیپ ثابت و سیار متشکل از ۳۳ نفر بازرس بهداشتی و شرعی بر روند ذبح و بازرسی بهداشتی نظارت دارند.

به گزارش« پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملت »محمد باقرحاج‌کاظمی، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به برگزاری دسته‌جات عزاداری و ذبح دام در جلو دسته‌جات، کشتارگاه‌ها از اول تا ۱۲ محرم آمادگی پذیرش ذبح دام‌های قربانی مخصوصا ذبح نیابتی را دارند و اکیپ‌های ناظرين بهداشتی و شرعی نیز آماده هستند.

وی با بیان اینکه با شرکت بسته‌بندی نیز، هماهنگی شده و بسته‌بندی نذورات تحت نظارت بهداشتی با دقت و کیفیت انجام خواهد شد، بیان کرد: تاکید ما بر ذبح نیابتی دام است و فرد نذر کننده دام زنده یا معادل ریالی آن‌را در اختیار هیات امنا قرار می‌دهد و به هیات امنا وکالت می‌دهد که دام را در هر محلی که صلاح می‌داند ذبح کند و گوشت آنرا بین مردم تقسیم کند.

مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان، با اشاره به مزیت ذبح نیابتی دام عنوان کرد: رعایت ضوابط شرعی و بهداشتی تحت کنترل است، ضایعات گوشت و آلایش خوراکی کاهش می‌یابد، و رعایت مسائل ایمنی بخصوص در مورد دام‌های سنگین افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در ۴ الی ۵ نقطه بصورت متمرکز مقابل دستجات دام‌های نذری ذبح خواهد شد و لاشه‌ها به سرعت به کشتار‌گاه انتقال داده می‌شود و همچنین شهرداری نیز امکانات لازم برای شستشوی محل و خونابه حاصل از ذبح دام‌ها را انجام خواهد داد و برای دام سنگین گاو و شتر به هیچوجه اجازه ذبح در جلو دستجات داده نخواهد شد.

حاج کاظمی افزود: تاکید می‌شود کشتار دام در کشتارگاه‌ها انجام شود زیرا از انتقال بیماری مشترک بین انسان و حیوان جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود که دام از میادینی که تحت نظارت دامپزشکی هستند خریداری شود زیرا دامها توسط دامپزشکان و اکیپ‌های سیار معاینه شده‌اند و یا با خرید از مکانهای دیگر باید مراقبت‌ها و توصیه‌های لازم در زمان خرید و حین کشتار انجام شود.

مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان، افزود: حتما موقع کشتار دام از دستکش، ماسک و عینک استفاده شود تا ترشحات حیوان به صورت، چشم و دهان پاشیده نشود.

وی با اشاره به اینکه در پایان کشتار حتماً محل و وسایل کار ضدعفونی شود، گفت: از انواع ضدعفونی کننده‌ها از جمله وایتکس رقیق شده با آب، آب جوش استفاده شود تا از انتقال بیماری مشترک بین انسان و حیوان جلوگیری به عمل آید.

حاج کاظمی ابراز داشت: تعداد ۲۵ اکیپ ثابت و سیار متشکل از ۳۳ نفر بازرس بهداشتی و شرعی بر روند ذبح و بازرسی بهداشتی نظارت خواهند کرد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست